Kolvbyte Yamaha XT 600 -88

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Så var det dax.

Hon har rasslat ett tag, och verkar inte som det blir bättre.

Har gått ca 3500 mil, och är i övrigt i mkt bra skick.

Sitter supertrapp på och moddad luftburk med något större munstycke i förgasaren.
I övrigt orginal.

Nu till 10 000 kr frågan, vilken kolv bör användas ?

Jag väger lite mellan att använda en hög komp kolv för att öka effek o vrid, men är lite kluven till hur detta påverka tillförlitligheten på en nästan 20 år gammal stånka.
Vad mer brukar behöva bytas vid en sådan renovering ?

Bör jag göra något åt toppen då den ändå är av ?

Priset blir ungefär samma för en orginal , eller en lite lättare version av kolv, men kvaliten kan måhända skilja en del.

Några andra reflektioner eller erfarenheter ?
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kollat ventiler och de stämmer, kamkedja ok, och låter från övre delen av cylindern.

Låter som ett klassiskt piston slap.

Har hört med en yamaha dealer som sa att alla XT han delat har visat slitage i övre delen av cylindern.

Så, nej jag är inte 100% säker, och blir inte det förän hon är delad och uppmätt, men verkar vara en kvalificerad gissning.

Har du något annat förslag om vad det kan vara ?

Hört något om att jag kan tappa effekt på topp med en hög komp kolv om jag inte använder matchande kammar.

Någon som är sugen på att utveckla det argumentet ?
 
Last edited:

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
WebGringo Om det slammrar så är nog risken stor att du även behöver borra cylindern och då ligger kanske en piratkolv nära till hands.

Ventilerna kommer säkert att åtminsone se eländiga ut, men efter rengöring och inslipning kommer dom att funka finfint. Veniltstyrningsglappet är ju också lätt att kolla när toppen är av. Nya styrningar i en stånka är inte många pengar. Ventiltätningar kommer du att få med nya i topplockspackningssatsen (långt ord!)
I övrigt så ser man om kammar och vippor ser bra ut (inga "flagor" borta ur dom).
Om den har gått bara 3500 mil och inte låter från bottendelen skall det inte vara några problem att gå upp lite i komp.

Ang. effektutveckling så varvar dom inte lika villigt till höga varv som en motor med riktigt dåligt komp, men du får mer effekt över hela registret.

Tvärtom kan jag däremot tänka mig eftersom en vass kam i praktiken sänker kompet i en motor. Därav att man skall följa upp ett kambyte med högkompkolv.

Hoppas du blev något klokare. Annars är det bara att fråga igen!

Kay
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det var givande, tackar Kay

Men blev lite förvirrat mot slutet, sänkning av komp med en vassare kam, så det är mindre belastning på prylarna om jag har både en vass kam och en högkompkolv ?

Är det dumt att bara köra kolv, eller det lär fungera utan större ras ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker det låter underligt om kolven bara hållt 3500 mil på en sån traktor. Men nog ska den hålla bra med bara högkompkolv och inget annat 11.5:1 är ju inte särskillt märkvärdigt. Finns ju big bore kit också om du ändå ska borra!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ibland händer det omöjliga, men har en teori om varför.
En av de tidigare ägarna hade monterat stänk lapp på framskärmen vilket minskar kylningen till cylindern och därigenom ökar slitaget.

Bara en gissning, men ändå.

Någon som har gissning på vad det kan kosta i delar vid renovering ?

3000 för kolv
500 för borrning
1000 för packningar
??? för toppen
 
Last edited:

nombz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
TDM 850, EXC 525
Jag håller med, det låter skumt efter bara 3500mil.

Jag sålde min -89:a i höstas och den hade då gått 7900mil på orginalkolv. Hojjen gicks igenom vid strax över 3000mil, och då var det fortfarande honingsmärken kvar i cylindern och inget fel med kolven alls. Det som var "dåligt" med motorn då var ramlagrena (som lät en hel del) och 5:ans drev. I och med den renoveringen så höjdes kompet i hojjen genom att fräsa ner toppen en aning för att få runt 10,5:1 i komp(+ lite andra saker, portning, kamtidsflyttning) . Sen gick den alltså minst 4500 mil till utan missljud.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Ibland händer det omöjliga, men har en teori om varför.
En av de tidigare ägarna hade monterat stänk lapp på framskärmen vilket minskar kylningen till cylindern och därigenom ökar slitaget.

Bara en gissning, men ändå.

Någon som har gissning på vad det kan kosta i delar vid renovering ?

3000 för kolv
500 för borrning
1000 för packningar
??? för toppen

På Lelles kostade en kolv till XT600 1795:- sist jag kollade tror jag..
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Ibland händer det omöjliga, men har en teori om varför.
En av de tidigare ägarna hade monterat stänk lapp på framskärmen vilket minskar kylningen till cylindern och därigenom ökar slitaget.

Bara en gissning, men ändå.

Någon som har gissning på vad det kan kosta i delar vid renovering ?

3000 för kolv
500 för borrning
1000 för packningar
??? för toppen


Gjorde detta på min tt350 förra våren. Mina tips är följande:

Ring till yamaha sverige och få artikelnummer på alla grejer du vill ha, sen ringer du exempelvis mcvaruhuset i Sthlm. de är superbra och skickar grejerna till dig per post om du bor långt bort.
Jag köpte:
Kolv med knaster o bult etc.
Hela packningssatsen
ventilgummin

borrade cylindern 0,5 alltså en överdimension, samtidigt renoverade de toppen. Min kam var fin så varför skulle du byta den om den är fin, marginell skillnad på din gamla hoj och renoverar du den så kommer du känna skillnad ändå.

Allt detta plus ett par timmar i garaget betalade jag under 4000kr för, då frågade jag iofs gubben som fixade borrning o topp åt mig om han kunde göra det utan kvitto, vilket han kunde så om jag inte minns fel betalade jag 600 spänn eller så.

Men du lär ju märka när du tar av cylindern om du måste borra eller om det räcker med att hinsa, då blir det billigare. Sen kanske det diffar på några hundra spänn eftersom du har 600 och min var en 350 men men.

Mitt råd är i alla fall att det som är schysst på hojen behöver du inte byta, bortkastade pengar. Den var ju rätt gammal!?

Det enda jag var noga med var att märka kamkedjan, sen var det bara att skruva och plocka ihop, tog max 6 timmar och startade på första kicken. Simpla maskiner det där så lycka till!
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Det kan räcka med en ny kolv och ingen borrning. Du måste plocka ner grejerna och få det uppmät.

SKaffa en verkstashandbok om du inte har en. Alla mått finns i den.

Kanske inte behöver nya pakningar för 1000 kr kan dra ner den siffran till ca 500kr säkert :tummenupp Gjorde nåt liknde på min DR för ett tag sen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Så var det dax.

Hon har rasslat ett tag, och verkar inte som det blir bättre.

Har gått ca 3500 mil, och är i övrigt i mkt bra skick.

Sitter supertrapp på och moddad luftburk med något större munstycke i förgasaren.
I övrigt orginal.

Nu till 10 000 kr frågan, vilken kolv bör användas ?

Jag väger lite mellan att använda en hög komp kolv för att öka effek o vrid, men är lite kluven till hur detta påverka tillförlitligheten på en nästan 20 år gammal stånka.
Vad mer brukar behöva bytas vid en sådan renovering ?

Bör jag göra något åt toppen då den ändå är av ?

Priset blir ungefär samma för en orginal , eller en lite lättare version av kolv, men kvaliten kan måhända skilja en del.

Några andra reflektioner eller erfarenheter ?



apropå inget.. hur är förgasarna bestyckade?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top