Kolven slår i toppen

Gick med
11 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Honda Ns125F med 180cc och effekt system
Jag hade just satt på en 180cc på hojen, och skulle prov starta den och när den var igång så var det ett "knackande" ljud som kom från cylindern.Är det kolven som slår i toppen eller kan det va något annat?? Kan man kolla det på något sett om kolven slår i toppen?
Jag har ju ett extra topplock så man kanske kan fila eller svarva till den så kolven inte slår i.
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Ns125F racing skrev:
Jag hade just satt på en 180cc på hojen, och skulle prov starta den och när den var igång så var det ett "knackande" ljud som kom från cylindern.Är det kolven som slår i toppen eller kan det va något annat?? Kan man kolla det på något sett om kolven slår i toppen?
Jag har ju ett extra topplock så man kanske kan fila eller svarva till den så kolven inte slår i.

Jag har med ett knackande ljud från hojjen, vetifan vad det är för nåt o hojen går bra så jag skiter i vilket för tillfället :tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ns125F racing skrev:
Jag hade just satt på en 180cc på hojen, och skulle prov starta den och när den var igång så var det ett "knackande" ljud som kom från cylindern.Är det kolven som slår i toppen eller kan det va något annat?? Kan man kolla det på något sett om kolven slår i toppen?
Jag har ju ett extra topplock så man kanske kan fila eller svarva till den så kolven inte slår i.

Svårt att avgöra om man inte själv får lyssna men du får mäta helt enkelt, hörs det när du drar runt motorn och den är avstängd? Avståndet ute i squishbandet ska ju inte vara mindre än, säg 0.7mm. Förutom att kolven slår sönder sig själv och vevlager med mera så är kompet åt helvete för högt om det är 0. Det kan vara så att denna cylindern behöver en betydligt tjockare cylinderfotspackning. En av mina cylindrar hade jag 0.45 mm och på en annan 1.05 så det är en jäkla skillnad.
 
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Honda Ns125F med 180cc och effekt system
Chris Ash skrev:
Svårt att avgöra om man inte själv får lyssna men du får mäta helt enkelt, hörs det när du drar runt motorn och den är avstängd? Avståndet ute i squishbandet ska ju inte vara mindre än, säg 0.7mm. Förutom att kolven slår sönder sig själv och vevlager med mera så är kompet åt helvete för högt om det är 0. Det kan vara så att denna cylindern behöver en betydligt tjockare cylinderfotspackning. En av mina cylindrar hade jag 0.45 mm och på en annan 1.05 så det är en jäkla skillnad.

Jag tog av topplocket nu och kollade lite på kolven och toppen, på kolven kunde man se små "jack" som var runt hella kolven, 3-4mm in från sidan.
Så man kanske kan svarva till toppen lite.
Squishbandet??
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ns125F racing skrev:
Jag tog av topplocket nu och kollade lite på kolven och toppen, på kolven kunde man se små "jack" som var runt hella kolven, 3-4mm in från sidan.
Så man kanske kan svarva till toppen lite.
Squishbandet??

Bandet längst ut där toppen och kolven är på minst avstånd från varandra. Du kan mäta genom att lägga en bit lödtenn och sen dra runt motorn och mäta hur stort mellanrummet är. Svarva till toppen är en sista utväg, prova istället om du inte kan höja upp cylindern med extra packningar.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Kan det inte vara vevlagret som "knackar" ? Jag har också ett knackande ljud på min. Blir ju lite orolig nu när du säger att det kan va kolven som slåt i toppen. Har alltid trott att det är vevlagret vikket det kanske är också. Kollade du vevlagret när du satte dit cylindern? Kan ju vara det som knackar jag ska nog också kolla efter om den inte slår i toppen, men jag tycker att mitt ljud kommer mer nere i vevhuset. Men ska nog lyssna med ett stetoskop eller nå. Om det är vevlagret så är det väll inte farligt för motorn??
Men det låter ju inte så roligt när man hör det där knackandet på tomgång. :( Men jag orkar heller inte riva isär den nu. Är det värt att riva och kolla? (lite slö)

nomolas
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Chris Ash skrev:
Svårt att avgöra om man inte själv får lyssna men du får mäta helt enkelt, hörs det när du drar runt motorn och den är avstängd? Avståndet ute i squishbandet ska ju inte vara mindre än, säg 0.7mm. Förutom att kolven slår sönder sig själv och vevlager med mera så är kompet åt helvete för högt om det är 0. Det kan vara så att denna cylindern behöver en betydligt tjockare cylinderfotspackning. En av mina cylindrar hade jag 0.45 mm och på en annan 1.05 så det är en jäkla skillnad.

hur mäter man kompet?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
nomolas skrev:
Kan det inte vara vevlagret som "knackar" ? Jag har också ett knackande ljud på min. Blir ju lite orolig nu när du säger att det kan va kolven som slåt i toppen. Har alltid trott att det är vevlagret vikket det kanske är också. Kollade du vevlagret när du satte dit cylindern? Kan ju vara det som knackar jag ska nog också kolla efter om den inte slår i toppen, men jag tycker att mitt ljud kommer mer nere i vevhuset. Men ska nog lyssna med ett stetoskop eller nå. Om det är vevlagret så är det väll inte farligt för motorn??
Men det låter ju inte så roligt när man hör det där knackandet på tomgång. :( Men jag orkar heller inte riva isär den nu. Är det värt att riva och kolla? (lite slö)

nomolas

Jo, men om det kommer från cylindern och det inte fanns där innan, så är det inte lika troligt. Dock låter ditt problem som ett vevlager. Är det vevlagret så behöver du en ny vev alt renovera den, räkna med minst ett par-tre tusingar i material. Det kan nämligen bli jätteraset allan när som helst.

Kompet mäter du med en kompmätare. Enklare är dock att mäta squishen.
 
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Honda Ns125F med 180cc och effekt system
Chris Ash skrev:
Bandet längst ut där toppen och kolven är på minst avstånd från varandra. Du kan mäta genom att lägga en bit lödtenn och sen dra runt motorn och mäta hur stort mellanrummet är. Svarva till toppen är en sista utväg, prova istället om du inte kan höja upp cylindern med extra packningar.


Var ska man ta tenn biten då, i kanten på kolven? Men i vilket matriell ska man göra den extra packningen i???
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ns125F racing skrev:
Var ska man ta tenn biten då, i kanten på kolven? Men i vilket matriell ska man göra den extra packningen i???

Japp, lägg tennbiten över hela kolven. Det finns packningsmaterial att köpa, det är inte så noga, viktigare är att den bli noggrant gjord. Blir gärna vattenläckage annars.
 
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Honda Ns125F med 180cc och effekt system
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Honda Ns125F med 180cc och effekt system
Jag har gjort en ny cylinderfots packning nu 0,8mm ska pröva om det funkar annars få jag ta tjockare .. Den gammla var 0,5mm,
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Chris Ash skrev:
Jo, men om det kommer från cylindern och det inte fanns där innan, så är det inte lika troligt. Dock låter ditt problem som ett vevlager. Är det vevlagret så behöver du en ny vev alt renovera den, räkna med minst ett par-tre tusingar i material. Det kan nämligen bli jätteraset allan när som helst.

Kompet mäter du med en kompmätare. Enklare är dock att mäta squishen.

så det rekomenderas att byta det så fort som möjligt?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
nomolas skrev:
så det rekomenderas att byta det så fort som möjligt?

Japp, i alla fall öppna motorn och kolla, känn på svänghjulet och vevstaken efter glapp, är det lagret i storändan som glappat upp brukar det kännas klart och tydligt när man rycker lite i vevstaken.

Är det glapp så får du klyva motorn och antingen renovera eller byta ut veven. Vissa vevar kan man renovera, andra inte.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Chris Ash skrev:
Japp, i alla fall öppna motorn och kolla, känn på svänghjulet och vevstaken efter glapp, är det lagret i storändan som glappat upp brukar det kännas klart och tydligt när man rycker lite i vevstaken.

Är det glapp så får du klyva motorn och antingen renovera eller byta ut veven. Vissa vevar kan man renovera, andra inte.

ok, tack för svar. Tur att du sa det, jag har nämligen för mig att någon här på forumet sa (tror jag) att vevlagerglapp inte är så farligt för motorn. Men bra att du sa det tack. :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top