Kolven?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Solid snake skrev:
16ggr? :7peta

Det var inte mycket till varv, pröva 183,3 istället så kommer du upp i hur många gånger kolven går upp och ner i sekunden på 11k rpm.

jo men det han ville säga är att det är mycket!!! nu borde ju tråd startaren och padde ha ännu störe förståelse varför man faktiskt ska kosta på sig en kolv!:)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
jo men det han ville säga är att det är mycket!!! nu borde ju tråd startaren och padde ha ännu störe förståelse varför man faktiskt ska kosta på sig en kolv!:)

Och så läser vi om mina inlägg sen utalar oss.

Att det ska vara slut snackat kan du ju säga om allt, att argumentera saken och fårstå vad det handlar om och få en uppfattning om varför det är så verkar vara svårare.

Har en känsla av att du mest går efter vad som sägs, samma med "glykol tråden". Ta reda på lite fakta först ist och förklara varför han bör och inte bör byta saker osv ist för honom.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Och så läser vi om mina inlägg sen utalar oss.

Att det ska vara slut snackat kan du ju säga om allt, att argumentera saken och fårstå vad det handlar om och få en uppfattning om varför det är så verkar vara svårare.
Har en känsla av att du mest går efter vad som sägs, samma med "glykol tråden". Ta reda på lite fakta först ist och förklara varför han bör och inte bör byta saker osv ist för honom.

tycker dina mot argument inte har varit tillräkligt starka bara, utan låter mer som en personlig syn på saken[bättre med fakta] därför trodde jag du skulle förstå vad som egentligen är rätt

åter till glykolen alltså....a du får väll visa mig en etiket då :lol
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
tycker dina mot argument inte har varit tillräkligt starka bara, utan låter mer som en personlig syn på saken[bättre med fakta] därför trodde jag du skulle förstå vad som egentligen är rätt

åter till glykolen alltså....a du får väll visa mig en etiket då :lol

Min personliga syn på saken? Skulle något av det jag skrivigt i denna tråden inte varigt korrekt hittentils skulle du fått se på flertal qvotes som skulle rätta till felet från andra medlemmar. Förklara gärna för mig vad du vill ha mer klart för dig gällande kolv byte? Skulle du läst och tagit till dig vad som står i tråden skulle du även märkt att jag inte hänvisar någon att inte byta kolven vid ca 1000 mil, utan diskussionen hittentils har mest varigt varför man ska byta kolven alls. Och läser du sidorna om igen förstår du.

Vad du menar med glykolen trudde jag du hade förstått eftersom du inte skrev vidare, För en gångs skull, snälla, hitta sök knappen. Sök bara på "Glykol" och kolla i 2-3 gammla trådar så förstår du.

Alså jisses.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jahopp nu så har jag fått dit dom dära skruvarna som var borta vid oljepumpen....har också sotat ur avgassystemet med först kautisksoda och sedan diesel & bensin...nu är det bara kolven kvar...frågan är om man ska byta den....kör nog vidare 500 mil på den o se vad som händer....
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Byt kolven.

På en helt ny kolv så finns det små spår runt hela kolven ( efter svarvningen ) som man ser tydligt samt känner om du drar med naglarna upp o ner för sidan på kolven.

Är dessa nerslitna alltså kolven är "blank" på sidorna så byt direkt.

Händer oftast först över avgasporten/insug pga slits mest där , finns undantagsfall då kolvdimensioner cylinderborr o dyl inte matchar.

Tvåtaktsoljefilmen har mkt lättare för att brista om kolven då är blank o risken för skärning ökar.

Oljan fäster bätter på kolven om dom små spåren inte är nerslitna.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zpeppy skrev:
Jahopp nu så har jag fått dit dom dära skruvarna som var borta vid oljepumpen....har också sotat ur avgassystemet med först kautisksoda och sedan diesel & bensin...nu är det bara kolven kvar...frågan är om man ska byta den....kör nog vidare 500 mil på den o se vad som händer....
se vad som händer.. :huvet Aja.. din hoj... de finns ju faktiskt en chans att den går över 2k mil till på den kolven.. sen att paddes inte slits är ju kanske att han har kasst komp eller kör väldigt lungt.. 1 mil på 6k varv blir såklart mindre slitage än 1 mil på 12k varv..
Solid snake skrev:
16ggr? :7peta

Det var inte mycket till varv, pröva 183,3 istället så kommer du upp i hur många gånger kolven går upp och ner i sekunden på 11k rpm.
Rätta mig igen om jag har fel men jag tror att vi båda tänkte fel faktiskt.. en encylindrig motor som varvas 11k varv.. borde de inte vara 11k varv då på kolven.. alltså 11000 ggr går motorn runt och dvs att på en encylindrig maskin går kolven upp och ner 11000ggr alltså paserar hela cylinderloppet 22000 ggr vid 11k varv.. ?. :va

EDIT: Tänkte fel ang minut/sek igen.. :rodnar
hur långt slaglängd är de föresten på en 125a ungefär?.. säg 10cm.. då har du en kolv som färdas 2,2km i minuten.. sakar borde slitas.. å så har du bara 2% olja i bensinen.. det är inte mycket till smörjning för det arbetet.. :3freak
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jösse skrev:
Byt kolven.

På en helt ny kolv så finns det små spår runt hela kolven ( efter svarvningen ) som man ser tydligt samt känner om du drar med naglarna upp o ner för sidan på kolven.

Är dessa nerslitna alltså kolven är "blank" på sidorna så byt direkt.

Händer oftast först över avgasporten/insug pga slits mest där , finns undantagsfall då kolvdimensioner cylinderborr o dyl inte matchar.

Tvåtaktsoljefilmen har mkt lättare för att brista om kolven då är blank o risken för skärning ökar.

Oljan fäster bätter på kolven om dom små spåren inte är nerslitna.
Word!!.. :mattias
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
philsson skrev:
se vad som händer.. :huvet Aja.. din hoj... de finns ju faktiskt en chans att den går över 2k mil till på den kolven.. sen att paddes inte slits är ju kanske att han har kasst komp eller kör väldigt lungt.. 1 mil på 6k varv blir såklart mindre slitage än 1 mil på 12k varv..

Rätta mig igen om jag har fel men jag tror att vi båda tänkte fel faktiskt.. en encylindrig motor som varvas 11k varv.. borde de inte vara 11k varv då på kolven.. alltså 11000 ggr går motorn runt och dvs att på en encylindrig maskin går kolven upp och ner 11000ggr alltså paserar hela cylinderloppet 22000 ggr vid 11k varv.. ?. :va

EDIT: Tänkte fel ang minut/sek igen.. :rodnar
hur långt slaglängd är de föresten på en 125a ungefär?.. säg 10cm.. då har du en kolv som färdas 2,2km i minuten.. sakar borde slitas.. å så har du bara 2% olja i bensinen.. det är inte mycket till smörjning för det arbetet.. :3freak

Haha lilla vänn, Jag har för det första inte påstått att den inte slits, och för det andra skulle jag nog inte påstå att inte min hoj går dåligt jämnfört med andra 125or, den går som en snittad 125cc (avstrypt) skulle jag tro, när jag kör med TZRér, RS osv hänger jag på utan problem. Det ända jag sagt om den kolven jag plockade ut ur NSR motorn när den rullat 3300 mil på samma kolv var att den såg inte speciellt sliten ut, jag hade nog förväntat mig värre efter så många mil, inga skador elr likande på kolven, fin.

Alså ärligt talat är det jag som blivigt äldre ( :hihi) elr har moppefucko stämningen här inne höjts med 110%?, kvittar ju vad man säger nuförtiden, antingen tror folk inte på en elr förvrängs det nått så fruktansvärt. Kanske bara att inse att det är dax att ta mellan kort. Svar från Solid,Anton, Biffer osv och alla andra som hängt här ett tag godtas gärna. :hihi
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Padde skrev:
Alså ärligt talat är det jag som blivigt äldre ( :hihi) elr har moppefucko stämningen här inne höjts med 110%?, kvittar ju vad man säger nuförtiden, antingen tror folk inte på en elr förvrängs det nått så fruktansvärt. Kanske bara att inse att det är dax att ta mellan kort. Svar från Solid,Anton, Biffer osv och alla andra som hängt här ett tag godtas gärna. :hihi


hahahhahaha, sant. Man orkar knappt svara här längre.. man får påhopp, sen så har vi en tråd om inkörning sen så startar andra 2st till och frågar. Blir så jäkla trött..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DJM skrev:
hahahhahaha, sant. Man orkar knappt svara här längre.. man får påhopp, sen så har vi en tråd om inkörning sen så startar andra 2st till och frågar. Blir så jäkla trött..

Nje man svarar på nåt och ändå får man samma fråga av samma person :näsblod

Många som börjat pma om svar istället
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Anton_Ljunghusen skrev:
Nje man svarar på nåt och ändå får man samma fråga av samma person :näsblod

Många som börjat pma om svar istället


joo sant.

haha, ingen som har pmat mig. Ingen vill väl fråga mig.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Nje man svarar på nåt och ändå får man samma fråga av samma person :näsblod

Många som börjat pma om svar istället

Ja, jag får också många fler PM nuförtiden. Folket på forumet skulle kunna sköta sig ist och sluta prata imot så fort man säger nått eller göra narr av allt som skrivs. Ett tag var det ju kanon här, sen kom fler och fler och känns just nu som det är lite för mycket ivrigt folk här. Känns som alla här vill veta sig själva veta allt nuförtiden och inte tar till sig elr läser igenom trådarna längre. Sök funktionen har ju också blivigt duktigt bortglömd verkar det som.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
DJM skrev:
hahahhahaha, sant. Man orkar knappt svara här längre.. man får påhopp, sen så har vi en tråd om inkörning sen så startar andra 2st till och frågar. Blir så jäkla trött..

Precis. Ett tag var ju du DJM, biffer, solid, anton och jag själv och flera andra motiverade att trycka på "svara" knappen och skriva seriösa inlägg. Känns nu som man läst alla trådar redan fast dom är nya och alla som alltid skrev vad dom visste och inte snackade skit har slutat skriva för dom är så jävla trötta på stämmningen här inne. Lite synd, men men, blir ju nytt för dom som börjar vara här nu.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Padde skrev:
Precis. Ett tag var ju du DJM, biffer, solid, anton och jag själv och flera andra motiverade att trycka på "svara" knappen och skriva seriösa inlägg. Känns nu som man läst alla trådar redan fast dom är nya och alla som alltid skrev vad dom visste och inte snackade skit har slutat skriva för dom är så jävla trötta på stämmningen här inne. Lite synd, men men, blir ju nytt för dom som börjar vara här nu.

Japp men du gör en ny tråd om ni ska fortsätta diskutera det här
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
DJM skrev:
hahahhahaha, sant. Man orkar knappt svara här längre.. man får påhopp, sen så har vi en tråd om inkörning sen så startar andra 2st till och frågar. Blir så jäkla trött..

Vadå påhopp? Jag cutta dig! :finger :tungan
Håller med om att det börjar lukta mer och mer MF i 125-delen, vilket är tråkigt.

zpeppy, du behöver ingen bild på en DT från höger längre eller?
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Tjet skrev:
Vadå påhopp? Jag cutta dig! :finger :tungan
Håller med om att det börjar lukta mer och mer MF i 125-delen, vilket är tråkigt.

zpeppy, du behöver ingen bild på en DT från höger längre eller?
Nej, men tack ändå....du kan ju iofs kolla om det sitter en kåpa över oljepumpen på hojen...det gör de inte på min hoj...inte vet ja varför men den verkar funka utan den....=)
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
zpeppy skrev:
Nej, men tack ändå....du kan ju iofs kolla om det sitter en kåpa över oljepumpen på hojen...det gör de inte på min hoj...inte vet ja varför men den verkar funka utan den....=)

Hade en gammel bild liggandes. Hur ser det ut under den kåpan då?
 

Bifogat

  • tanken0016.JPG
    tanken0016.JPG
    76.5 KB · Visningar: 34
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top