Kolvhaveri! Vad är orsaken?

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Plockade isär polarens Gixxer 750 -93'a för att undersöka vad det var som orsakade, först ett gashäng och sedan hemska motorknackningar tillsammans med stor effektförlust.

Problemet var ganska uppenbart (se bilder). Men frågan är vad som orsakade det hela. Jag har en del teorier, men är inte säker på nån.

För info så glappar inte kolv/kolvstake eller kolvstake/vevstake. Toppen är iaf inte uppenbart skev. Tänstiftet i den aktuella cylindern (nr 3) verkade vara nyare än i dom andra, dock av samma typ. Det är endast cylinder/kolv nr 3 som tagit skada.

Så nu frågar jag er som kanske varit med om något liknande eller känner igen problemet på bilderna. Vad är det som har hänt?

Bilderna visar; Den skadade kolven (nr 3), den skadade/spruckna cylindern (nr 3), den skadade toppen, samt jämförelsebilder från kolv och topp (oskadad).
 

Bifogat

  • DSC00652.jpg
    DSC00652.jpg
    198.8 KB · Visningar: 198
  • DSC00653.jpg
    DSC00653.jpg
    216.7 KB · Visningar: 168
  • DSC00656.jpg
    DSC00656.jpg
    225.3 KB · Visningar: 139
  • DSC00659.jpg
    DSC00659.jpg
    220 KB · Visningar: 103
  • DSC00658.jpg
    DSC00658.jpg
    220.3 KB · Visningar: 80

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Upps ! Ser ut som lite värme där . Spikat en smula åxå. Luft läcka eller spridarhaveri? Misstänkt magert på den cyllen.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Skulle nog säga ganska säkert att den gått för snålt på den cylllen, förgasartjabbel eller spridare (vet ej om det är sprut på en sån).
Däremot ser jag knappast något samband med en sån skada och ett gashäng.
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Hmmm, intressant. Har inte själv tänkt så långt som att det kunde vara förgasarna det var fel hos.

Så ni menar att en för mager blandning kan ge orsak till en sån värmehöjning att cyllen slår i toppen. Hur kommer det sig? Mindre bränsle ger ju upphov till mindre explosion, vilket i sin tur borde leda till mindre värme. :confused:

Westfield, jag fattar inte heller varifrån gashänget kom. Men det kan ju vara ett helt eget problem iof.

Men det blir till att kolla förgasarna då!

Supertack! :tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hmmm, intressant. Har inte själv tänkt så långt som att det kunde vara förgasarna det var fel hos.

Så ni menar att en för mager blandning kan ge orsak till en sån värmehöjning att cyllen slår i toppen. Hur kommer det sig? Mindre bränsle ger ju upphov till mindre explosion, vilket i sin tur borde leda till mindre värme. :confused:

Westfield, jag fattar inte heller varifrån gashänget kom. Men det kan ju vara ett helt eget problem iof.

Men det blir till att kolla förgasarna då!

Supertack! :tummenupp

Är det inte så att bensin också hjälper till med nedkylning?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
kan olje pumpen rasat:va ev igensatta kanaler till denna cylinder:confused:
De hela har iaf gått torrt och inte fått smörning:D
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Så ni menar att en för mager blandning kan ge orsak till en sån värmehöjning att cyllen slår i toppen. Hur kommer det sig? Mindre bränsle ger ju upphov till mindre explosion, vilket i sin tur borde leda till mindre värme. :confused:
Men det blir till att kolla förgasarna då!
Supertack! :tummenupp

JA, det blir för varmt om blandningen blir för mager.
Det är inte storleken på "smällen" som avgör hur varmt det blir. I så fall skulle Turbomotorer brinna upp på löpande band. (Fast det gör dom ju också:D )Men ibland/fördet mesta håller det för 2-3ggr så stor smäll.

Hela förbränningen ska vara klar när kolven vänder och ska åka neråt igen. Då blir det mest gastryck och minst värme. Hinner bränslet inte brinna klar värmer bränslet kolven och cylindern istället och trycket blir lägre.

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vid för mager bränsleblandning i en ottomoter brinner gasblandningen för fort. Detta gör att när stiftet tänder blandningen så stiger trycket alldeles för fort, varvid man får spontan självantänding på flera ställen i cylinder pga tryckökningen. Eftersom man då dels har en för snabb flamhastighet, plus att det dessutom är tänt på flera ställen samtidigt i förbränningsutrymmat, så får man en tryckuppbyggnad som är alldeles för snabb. Detta kallas spikningar och slår lätt sönder både kolv, topp och lager mm om det sker på fullgas. Sk högfartsspikning.

/J
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top