momento76
Ny medlem
Ska montera nya ringar på en 4taktare var ska öppningarna vara runt kolven.
Det är ingen 2-taktare med portar i loppen.Ska vara spår i kolven där ringarnas ändar möts
Det är ingen 2-taktare med portar i loppen.
Det är ingen 2-taktare med portar i loppen.
Trycksidan är mot det hållet vevstaken pressas när kolven far neråt.Sant, men likafullt finns det 4-taktare MED just dessa styrstift för att få gapen dit man vill.
BMW t.ex
@Jörgen: Du får nog förklara för gemene man vad trycksidan är för något.
De flesta föreställer sig nog att kolven bara pressas rakt ned, helt linjärt.
Sant, men likafullt finns det 4-taktare MED just dessa styrstift för att få gapen dit man vill.
BMW t.ex
@Jörgen: Du får nog förklara för gemene man vad trycksidan är för något.
De flesta föreställer sig nog att kolven bara pressas rakt ned, helt linjärt.
Trycksidan är mot det hållet vevstaken pressas när kolven far neråt.
Edit: styrstift på BMW-bilar eller hoj? Antar hoj.
Trycksidan är mot det hållet vevstaken pressas när kolven far neråt.
Edit: styrstift på BMW-bilar eller hoj? Antar hoj.
Hoj.
Jag renoverade, och trimmade en K1100 tidigare i år, och den hade nämnda stift.
Se på fan, han skrev ju 4takt till och med, men tur för mig då att jag hade rätt ändåDet är ingen 2-taktare med portar i loppen.
ja tackar så mycke för de snabba svaren. en gammal z 550 som ja vinterpular med, man vill ju ha igång den så snabbt som möjligt fast snön ligger ljup.God jul på er.
ja tackar så mycke för de snabba svaren. en gammal z 550 som ja vinterpular med, man vill ju ha igång den så snabbt som möjligt fast snön ligger ljup.God jul på er.
föresten varför föreslår du wd40 istället för motorolja.
Om du sett film från en motormonterings-line så ser du att de monterar kolvarna utan motorolja.
Häftigt att det fortfarande bygger på yrkeskunnande och motoröron och inte bara teknik och robotarJag får väl anses som expert i ämnet då eftersom jag under en tid monterade SAAB-motorer på line, bl.a. kolvar
Inte bara kolvarna utan allt monterades "torrt", man vill inte slabba med olja på monteringen. Innan första uppstart anslöts trycksatt varm motorolja via oljefilteruttaget så att hela motorns smörjsystem spolades igenom och motorn startades för första gången i sitt liv med fullt oljetryck från första varvet. Motorerna hängdes upp i öronhöjd i ett tyst rum och fick gå på hög tomgång (obelastade). Personal med stora motoröron gick sedan runt och lyssnade på de surrande motorerna som fick gå i ca 15-20 min innan de plockades ner och packades för skeppning till bilfabriken. Gubbarna hörde direkt om man t.ex. lyckats knäcka en kolvring vid monteringen.
/Ingvar
Jag får väl anses som expert i ämnet då eftersom jag under en tid monterade SAAB-motorer på line, bl.a. kolvar
Inte bara kolvarna utan allt monterades "torrt", man vill inte slabba med olja på monteringen. Innan första uppstart anslöts trycksatt varm motorolja via oljefilteruttaget så att hela motorns smörjsystem spolades igenom och motorn startades för första gången i sitt liv med fullt oljetryck från första varvet. Motorerna hängdes upp i öronhöjd i ett tyst rum och fick gå på hög tomgång (obelastade). Personal med stora motoröron gick sedan runt och lyssnade på de surrande motorerna som fick gå i ca 15-20 min innan de plockades ner och packades för skeppning till bilfabriken. Gubbarna hörde direkt om man t.ex. lyckats knäcka en kolvring vid monteringen.
/Ingvar
Säkert är det snabbare, billigare och miljövänligare med elmotor, men är det verkligen samma sak i slutändan? Om det går för tungt på ett ställe och för lätt på ett annat (för tight vevstake och en kolvring för lite tex) så får man iaf ut en defekt motor på marknaden. Nog för att jag gillar kluriga tekniska lösningar, men jag tror iaf att människan vinner i slutändanIntressant att höra!
Jag har sätt att många motortillverkare idag testar och kör in motorerna medelst elmotor. På strömmen avläses att friktionen inte är för hög pga av tex ngt hopsättningsfel, sedan dras motorn runt tills friktionen/strömmen sjunkit till ett värde som indikerar att motorn är "inkörd".
Låter som det var roligare förr!
Häftigt att det fortfarande bygger på yrkeskunnande och motoröron och inte bara teknik och robotar
Låter som det var roligare förr!
Roligare vet jag inte men det var definitivt mera hantverk. Det kan säkert vara skitkul att utveckla en elmotordriven "inkörningsmaskin".
/Ingvar
Säkert. Jag menade mest att jag för egen del gillar att se en motor gå för första gången, känna doften av het metall, doften när grenröret bränner bort fettrester av skärolja osv
Här är en sån elektrisk testbänk fö
[YOUTUBE-ID]ATrH4MRngjA[/YOUTUBE-ID]
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2