Kolvringsbyte cbr1000rr -08?

Lemmen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Honda cbr1000rr 2008
Hej!

Har 40 mil in i säsongen gjort en tråkig om än inte helt överraskande upptäckt, min nyinskaffade blade drar olja nåt jävel.
Kollade stickan för 30mil sen då var nivån okej, så kollade jag idag igen efter att jag tvättat den idag och stickan var snustorr. Skruvar man ner den får man en liten markering på toppen av den, fast oljelampan lyser inte?
Jag är fullt medveten om kolvringsproblemet på 2008orna och frågade noga om det när jag köpte den och kollade efter sot på ljuddämparen osv men killen jag köpte den av bedyrade att han minsann inte upplevt att den skulle dra abnormt mycket olja..
Den hade gått 260 mil när jag köpte den och jag har precis passerat 300 med den nu.
Vet att många har fått sina ringar bytt på garantin av Honda, problemet är att min är importerad som ny ifrån England av Stigefelts MC (där förre ägaren köpte den) och vad jag har förstått av mina efterforskningar gör det att Honda Sverige knappast lär ta på sig detta problem åt mig.

Tyvärr missade jag min chans att ringa runt till verkstäder och kolla upp vad ett kolvringsbyte går på om man får finansiera det själv då alla stänger vid 13.00 på lördagar så min fråga är om någon här har koll på vad detta kalaset kan komma att kosta mig?
Skall givetvis fylla på oljan och köra mer och hålla noga koll på förbrukningen för att se ungefär hur mycket den drar men har läst att problemhojarna kunnat dra närmare 1l/1000km.

Mvh

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag föreslår att du börjar med att verkligen mäta upp din oljekonsumtion. Stickan kan luras....

Att byta ringar är tyvärr scheissedyrt då det betyder motorn ur ramen och bort med topp och cylindrar. Där är material för några tusen och arbetskostnaden blir inte nådig. Hur duktig är du på att skruva själv?

Det är ju alltid ett alternativ att plocka ur motorn själv och åka med lös motor till lämplig mekaniker. Själva ringbytet går på under 2h, att få motorn ur ramen tar ofta mer tid.

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Köpte min när den gått ca 300mil (USA import). Den drog redan då en del olja, men körde ytterligare 100mil med täta oljepåfyllningar.
Plockade sedan ner den i höstas, då vart en av en av kolvrignarna av på 2 ställen.

För övrigt håller jag med Boris!
Blir nog billigast o smidigast.

Jag rekomenderar:

http://www.sbkone.se/
http://www.rg-engineering.com/

Lemmen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Honda cbr1000rr 2008
Jag föreslår att du börjar med att verkligen mäta upp din oljekonsumtion. Stickan kan luras....

Att byta ringar är tyvärr scheissedyrt då det betyder motorn ur ramen och bort med topp och cylindrar. Där är material för några tusen och arbetskostnaden blir inte nådig. Hur duktig är du på att skruva själv?

Det är ju alltid ett alternativ att plocka ur motorn själv och åka med lös motor till lämplig mekaniker. Själva ringbytet går på under 2h, att få motorn ur ramen tar ofta mer tid.

Jodå jag kan väl se vad som är bak och vad som är fram på en skruvmejsel, det känns bara något jävulskt surt om man skall behöva ge sig på en sådan operation i början på säsongen!

Lemmen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Honda cbr1000rr 2008
Köpte min när den gått ca 300mil (USA import). Den drog redan då en del olja, men körde ytterligare 100mil med täta oljepåfyllningar.
Plockade sedan ner den i höstas, då vart en av en av kolvrignarna av på 2 ställen.

För övrigt håller jag med Boris!
Blir nog billigast o smidigast.

Jag rekomenderar:

http://www.sbkone.se/
http://www.rg-engineering.com/

Okej. Jo jag skall väl fylla på och fortsätta köra och försöka se hur omfattande problemet är, lite oljeförbrukning kan man ju ta. Det tråkiga skulle ju vara om de är som för dig att någon ring är av för det kan väl skada motorn rätt rejält antar jag? Annars funderar jag på att köra säsongen ut och bara ha stenkoll på oljan och fylla på när det behövs och sen riva isär hojen i höst och plocka ur motorn själv som Boris föreslog och lämna in den.

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Okej. Jo jag skall väl fylla på och fortsätta köra och försöka se hur omfattande problemet är, lite oljeförbrukning kan man ju ta. Det tråkiga skulle ju vara om de är som för dig att någon ring är av för det kan väl skada motorn rätt rejält antar jag? Annars funderar jag på att köra säsongen ut och bara ha stenkoll på oljan och fylla på när det behövs och sen riva isär hojen i höst och plocka ur motorn själv som Boris föreslog och lämna in den.

Det var lite så jag gjorde oxå, men håll ett extra öga på hojen. Men man får ha i åtanke att det kan bli värre såklart.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har haft en sådan, var det inte någon konstig manöver enligt instruktionsboken man skulle göra när man skall kolla oljenivån?

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det är ju allmänt tjänt att dom drar en hel del olja, i alla fall 08 modellen. Håll koll på oljan och släng i en skvätt när du tankar. Vet en polare som ordnade sin det kostade 9000 men lite kompiskompisrabatt samt att han lämnade in motorn för sig. Så vill du ha allt jobb ordnat av firma så skulle jag tippa på 15-20 tusen.

Lycka till

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Du kan ju alltid ringa till honda sverige? eller så ringer du till England och snackar med dem där den är köpt kanske kan komma överens om något tex att du tar ut motorn själv och skickar den dit? antingen står du för frakten dem kanske även går med på att stå för frakten med tanke på att dem slipper ta ut motorn? värt ett försök.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Lånar tråden lite och frågar hur svårt/jobbigt är det att plocka ur en motor ur en modern sporthoj?
Jag har hyfsad mekvana mest båtmotorer på senare tid och enklare grejer på hoj. I yngre dar rev jag ur motor på moppe och nån cross.

Men inser att en modern MC har betydligt mkt el.. Frågan är hur mkt "konstigheter" det är som sitter kopplade i en motor, eller om det egentligen bara är att lossa den och plocka ur?

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda

Har du bytt och bara tagit bort topp och cylinder?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lånar tråden lite och frågar hur svårt/jobbigt är det att plocka ur en motor ur en modern sporthoj?
Jag har hyfsad mekvana mest båtmotorer på senare tid och enklare grejer på hoj. I yngre dar rev jag ur motor på moppe och nån cross.

Men inser att en modern MC har betydligt mkt el.. Frågan är hur mkt "konstigheter" det är som sitter kopplade i en motor, eller om det egentligen bara är att lossa den och plocka ur?

Du hade trista vevlager i din va? Har du fått några bud på moppen?

Där är lite väl många som har försökt sig på motorbyte själv bara för att stå och svära med en cykel som inte startar för att något är felkopplat för att jag skall rekommendera det till någon som inte är ganska erfaren av felsökning.
Det är väldigt mycket el och slangar som skall kopplas ifrån och sen skall man veta hur den skall kopplas in igen. Men att få ur den är inte svårt, att få den på plats igen är det trista. Tungt och bängligt men inte särskilt svårt tekniskt...

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
På just en CBR1000 -08 har jag aldrig bytt men väl på en uppsjö andra japanska litersfyror. Något jag missat?

Nej jag tänkte snarare om det var ngt JAG missat. Kan inte se hur man ska komma åt att få upp alla kolvar i loppen och samtidigt trilskas med oljeringar på så lite plats som ett finger är brett.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Det är sällan något passar fel eller har samma kontakt. Ta ett vackert bara. Gjort några motorbyten och diverse renoveringar men inte haft några problem som sådant. Ja jo tippsensorn monterat upponer och lite annat kul som kliat sig i huvudet över en stund men inget som inte löst sig efter en stunds vila och gå igenom allt igen... Ett tips är att ta mkt bilder med en hygglig kamera. Kan vara guld värt om du kör fast vid montering igen. Mkt ziplockpåsar och skriv noggrant på dem. frystejp eller maskeringstejp på slangar och kablar.
domkraft och lite småplankor så klarar man enkelt att både få i och ur motorn.

Hat du lite meck i dig som du verkar och tålamod så är det bara att ta det filbunke.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej jag tänkte snarare om det var ngt JAG missat. Kan inte se hur man ska komma åt att få upp alla kolvar i loppen och samtidigt trilskas med oljeringar på så lite plats som ett finger är brett.

Ahh du tänkte så. På just CBR -08 vet jag inte om det går att byta genom att lyfta cylinderraden men vanligtvis så räcker det om man är lite bläckfisk och har några bra kolvringsverktyg.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Ahh du tänkte så. På just CBR -08 vet jag inte om det går att byta genom att lyfta cylinderraden men vanligtvis så räcker det om man är lite bläckfisk och har några bra kolvringsverktyg.

Vågar nästan lova dig att det inte går och att det går snabbare (såklart då) att dela blocket. Mitt svar till TS är alltså att det är väldigt kostsamt att göra ur egen ficka. 10-15 timmar skulle jag tro att en seriös verkstad skulle räkna på om det inte är ett garantiärende. Mellan 15000-20000:- med delar.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...