Kolvringsbyte cbr1000rr -08?

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
2xCBR
Jag håller på med denna operation just nu på min blade -08a. Den drar ungf 0.5 liter olja på en racehelg (mindre än tre timmars körning). Materialet är inte dyrt om man beställer från staterna ~130usd för alla fyra ringsatser + lite packningar och vevstaksbultar. I verkstadshandboken står det tydligt att man måste montera ur kolvarna uppåt, dvs klyva motorn och lossa storänden på stakarna.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Kontakta en Hondaverkstad i Sverige omedelbart, det borde inte göra någon skillnad var du köpt den. Så är det på Toyota i alla fall. Jag hade en Toyota 1,8 VTTi som jag köpte ny i Danmark. Jag servade den själv från första dagen. Efter 4 år och 11000 mil drog den 3,5 liter olja per 1000 mil. När jag frågade Toyota i Skövde sa de att det är normalt. När den gått 18300 mil och var 7 år och 3 månader drog den 5 liter per 1000 mil och jag kontaktade Toyotavekstaden i Göteborg, tydligen standardfel. Toyota hade förlängt garantin på det här och hade jag kommit in med innan 7 år och 18000 mil hade jag fått en ny motor, även om jag servat själv och köpt den i Danmark. Tror ni jag kommer köpa en Toyota på Toyota i Skövde, tror inte det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kontakta en Hondaverkstad i Sverige omedelbart, det borde inte göra någon skillnad var du köpt den. Så är det på Toyota i alla fall. Jag hade en Toyota 1,8 VTTi som jag köpte ny i Danmark. Jag servade den själv från första dagen. Efter 4 år och 11000 mil drog den 3,5 liter olja per 1000 mil. När jag frågade Toyota i Skövde sa de att det är normalt. När den gått 18300 mil och var 7 år och 3 månader drog den 5 liter per 1000 mil och jag kontaktade Toyotavekstaden i Göteborg, tydligen standardfel. Toyota hade förlängt garantin på det här och hade jag kommit in med innan 7 år och 18000 mil hade jag fått en ny motor, även om jag servat själv och köpt den i Danmark. Tror ni jag kommer köpa en Toyota på Toyota i Skövde, tror inte det.
Det blir kanske inte helt rätt att jämföra bil och hoj från olika tillverkare?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Det blir kanske inte helt rätt att jämföra bil och hoj från olika tillverkare?

Finns vissa regler och förordningar inom EU som nog inte skiljer på bil och motorcykel så lite rätt är det att jämföra bil och mc. Jag skulle kollat upp med minst ett par Hondaverkstäder och generalagent om det vore min mc.

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Men kolvringarna var ingen recall, det är något som Honda Sverige står för om dom anser att det behövs. Det betyder att dom kan neka importhojar. Jag har frågat dom.

Dom gör det bara på hojar sålda genom dom dvs.

Last edited:

Lemmen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Honda cbr1000rr 2008
Jag har nu mätt upp hur mycket olja min blade drar och det handlar om 1L/100mil rätt exakt.
Håller på och försöker kontakta Stigefelts Motor i Anderstorp som importerade MC:n ifrån England och sålde den som ny. De har satt sin stämpel i garantibeviset och lämnat en 5års garanti precis som Honda sverige, får se vad dom säger när jag har har pratat med dom.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Tyvärr är det Gambling att köpa hoj från utlandet (särskilt England & Tyskland gillar att dumpa vrak på oss) det säljs en hel del sönderkörda vrak med hyfsat maskerade fel till oss. Visst vissa gör fynd men många blir blåsta.
Frågan du alltid måste ställa dig är: uppväger en lågt pris på en importhoj alla garantier på en svensk såld hoj med full historik. I ditt fall uppenbarligen inte, hade du kunnat utnyttja garantin hade du inte haft något problem.

Fråga hur mycket billigare blev importhojen efter det att alla avgifter betalts, jämfört priset med en motsvarande svensk hoj. Om du nu tar den ev. vinsten du gjorde på import hojen räcker den till att reparera hojen?:va:va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tyvärr är det Gambling att köpa hoj från utlandet (särskilt England & Tyskland gillar att dumpa vrak på oss) det säljs en hel del sönderkörda vrak med hyfsat maskerade fel till oss. Visst vissa gör fynd men många blir blåsta.
Frågan du alltid måste ställa dig är: uppväger en lågt pris på en importhoj alla garantier på en svensk såld hoj med full historik. I ditt fall uppenbarligen inte, hade du kunnat utnyttja garantin hade du inte haft något problem.

Fråga hur mycket billigare blev importhojen efter det att alla avgifter betalts, jämfört priset med en motsvarande svensk hoj. Om du nu tar den ev. vinsten du gjorde på import hojen räcker den till att reparera hojen?:va:va

Fast denna var importerad ny så något uppsminkat vrak är det knappast.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ringarna går att byta genom att ta loss cylinderraden men det är inte lätt.
Frågan är om det inte är lättare att dela på motorn och göra som man ska.

Och ska du göra set på egen bekostnad så rekommenderar jag högkompskolvar istället för original.
Den kommer gå riktigt bra då! :tummenupp

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Om du har helförsäkring, kanske även halv så har man ju maskinskadegaranti. hojen är så pass ny att den skall gälla.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Inte personligen gjort det men bänkat en som det var gjort på.
Blev en rejäl effektökning.
Kommer inte ihåg exakta siffror men det var en avsevärd skillnad över typ 10 kusar mot motsvarande utrustning på en original kolvad!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kolvringarna slut efter 300 mil på en -08 !?.Låter ju så heltokigt det bara kan bli. :va

Slut från början, helt fel marginaler.

Åtgärdat på alla modeller efter 2008, och inga problem längre. 2008or med samma problem får detta åtgärdat på garantin ju.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...