Kom ihåg att skriva resedagbok

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det tycker jag med!
Är man 4 spers och stannar för en glass så sätter man sig vid samma bord och pratar inte med nån annan.
Sitter man själv kommer det snart nån och frågar o det är okej att slå sig ner, tom. i Sverige!
Man blir "tvungen" att prata med killen på macken, tjejen i kassan på fiket, campinggrannarna osv. Vill man ha kontakt löser det sig alltid.

Jag är tvärtom.
Jag har ju semester och den vill jag inte prata sönder!

Ha ha, nä det är ju synd. När man har semester...:D

Håller helt med er, att köra själv är en helt annan grej, och ofta mycket positivt, och man får kontakt med andra, exakt.

En nackdel är dock om man får problem med hojen/punktering ed, då är det bra att vara fler...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En nackdel är dock om man får problem med hojen/punktering ed, då är det bra att vara fler...

:D :D

Köp den här om du inte redan har den:

http://www.amazon.co.uk/Jupiters-Travels-Ted-Simon/dp/0140054103

http://www.jupitalia.com/jupiter.html

Underbar bok som inte direkt gör en mindre intresserad av långresor på hoj..... Den börjar med att Ted´s hoj lägger av på landsbygden i Indien och han kliver av hojen, går och sätter sig under ett träd och tänker: "Undrar vem som snart kommer och hjälper mig"..... Jag har lite samma erfarenhet. När man behöver hjälp så kommer den. Ofta utan att man behöver be om den heller. Mina erfarenheter av att färdas på motorcykel har lärt mig att världen faktiskt ofta är ett mycket vänligare och mer omtänksamt ställe än vad man kan tro när man tittar på nyheterna. Det är en fin känsla att ha kommit fram till.

//Jan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har inte skrivit reseberättelser sen 2006. Vi skrev en hel del under vår resa över Asien.

Gammal skåpmat, men här kan ni läsa om ni orkar: http://www.tunare.se/transasia/diary_30.shtml
(missa inte menyn till vänster)

Det skrevs även några artiklar om resan. Ska se om jag kan rota fram dom.
Vilken historia!
Har jag missat helt! Nu vet jag vad jag ska göra några kvällar!
Det är klart att ska man skriva vad som händer under en månad/månader så räcker det inte att kluddra lite stödord på en papperslapp, då går det nog åt en dator.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken historia!
Har jag missat helt! Nu vet jag vad jag ska göra några kvällar!
Det är klart att ska man skriva vad som händer under en månad/månader så räcker det inte att kluddra lite stödord på en papperslapp, då går det nog åt en dator.

Det var ganska många här hemma som följde vår resa. Eftersom vi var borta så länge kände vi oss skyldiga att faktiskt dela med oss lite av våra upplevelser.

Hittar inte de där artiklarna jag snackade om. Finns inte kvar på webben, men jag har dom i annan burk, så jag skall lägga upp dom igen vid tillfälle.
Om du helt missat sajten kanske du missat filmen som gjordes också. Om du PMar mig kan jag skicka dig en länk där du hittar den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min jobbarkompis flög ner till spanien i dag för att hämta hem hojen han glömde kvar där i fjol höstas.

Han fotodokumenterar med Androidmobil som geotaggar fotona, samt sparar rutt på GPS en, däremot tror jag inte att han skriver någon resedagbok på nätet i år, men det gjorde han i fjol när han körde ner.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
:D :D

Köp den här om du inte redan har den:

http://www.amazon.co.uk/Jupiters-Travels-Ted-Simon/dp/0140054103

http://www.jupitalia.com/jupiter.html

Underbar bok som inte direkt gör en mindre intresserad av långresor på hoj..... Den börjar med att Ted´s hoj lägger av på landsbygden i Indien och han kliver av hojen, går och sätter sig under ett träd och tänker: "Undrar vem som snart kommer och hjälper mig"..... Jag har lite samma erfarenhet. När man behöver hjälp så kommer den. Ofta utan att man behöver be om den heller. Mina erfarenheter av att färdas på motorcykel har lärt mig att världen faktiskt ofta är ett mycket vänligare och mer omtänksamt ställe än vad man kan tro när man tittar på nyheterna. Det är en fin känsla att ha kommit fram till.

//Jan

Jag ska kolla in den boken, tack f tips !

Jag läste en reseberättelse om en kille som körde hoj i Indien. Han menade att det var när hojen krånglade som han träffade trevliga och hjälpsamma lokalt boende människor, som han aldrig hade mött om hojen bara rullat vidare...

Minns en gång när jag tappade framdrevet i en tunnel utanför Fauske i Nordnorge. Då tänkte jag för mig själv att nu kommer jag snart vara tvungen att tala med en norrman... och så blev det. Och otroligt nog hittade vi drevet bland stenarna vid sidan av vägen efter ett antal timmar. Jag fäste det med en slangklämma och körde vidare..., till en början vääääldigt lugnt för att inte tappa drevet igen. Ökade tempot allt eftersom jag märkte att det gick bra.

När jag kom hem efter några dagar beställde jag en ny mutter till drevet(Yamaha original), men det tog sån himla tid för delen att komma så jag körde på som vanligt, och åkte tom till Gotland senare på sommaren, fortfarande med samma slangklämma... :)
Tror inte jag satte på den nya muttern förrän våren därpå...
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top