Kom med tips: Videoklipp - Övar på lågfart, andra gången jag någonsin testat.

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Var ute och övade på lite lågfart, jag har endast testat lågfart en gång tidigare och undrar hur ni SHare tycker det går, finns det något att förbättra eller något jag ska öva extra?

Jag fick tipset att ta ut svängen efter sista konan ordentligt därav den väldigt stora svängen.

http://www.youtube.com/watch?v=g4-hUELfcJw&feature=youtu.be

MVH
En rookie som tagit sikte mot körkortet :yoparty

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Hoj
450st kåttar från 2012
Titta alltid dit du ska. I vändningen vrider du hela huvudet mot starten så går det lättare. Och som sagt du kommer behöva tighta till svängen alot. Lycka till och nöt nöt nöt! :banana

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
http://socialfrihet.se/wp-content/uploads/2012/01/Lågfartsbana1.png
http://socialfrihet.se/wp-content/uploads/2012/01/Lågfartsbana2.png
där ser du måtten på banan så din vändning är helt åt skogen för stor. sen är det inte fel att gasa lite extra om man håller på att tappa balansen då hjälper gyron i motor att hålla balansen, sen kan man även testa att luta kroppen år det hållet man ska svänga det drar ner svängradien en hel del

Min trafiklärare gav mig tipset att ta ut svängen ordentligt eftersom det enl honom inte finns begränsningar i sidleds. Jag har inga problem med att göra svängen snävare utan gick efter tipset men det kanske var jag som missförstod.

Tack för svar btw

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
okej på banan jag hade här i lund hade jag begränsning i sidled på min körskola

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Det kan mycket väl vara så att det var jag som missförstod min trafiklärare, jag har och kan ta svängen mycket snävare.

Hur är farten? Åker jag för snabbt? Jag har tyvärr bara en analog mätare vilket gör att jag inte kan bedöma om jag kör 3-4 eller 5 km/h

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Hur är farten? Åker jag för snabbt? Jag har tyvärr bara en analog mätare vilket gör att jag inte kan bedöma om jag kör 3-4 eller 5 km/h

Ser bra ut, be han som filmade gå bredvid dig i pensionärsfart, ungefär så snabbt ska du rulla.
Sen använd bakbromsen istället för frambromsen, smidigare, mindre ryckigt, min körskolelärare klagade på det.

Sen är det bara att öva, öva, öva och öva! Fick tipset om att lägga vikt på höger fotpinne om den drog åt vänster för mycket och vice versa,

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
3,4,5 är ok körläraren sa att det är rimlig fart han jag hade sa att kunde han se mönsterna i däcken tydligt så höll man en lagom hastighet

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Gött! Då är det bara att nöta :banana
Fixar ett videoklipp imorgon där jag tar svängen snävare :tummenupp

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Man ska bara använda bromsen ifall det går för fort någon enstaka gång eller om banan lutar.
Farten ska skötas med gas och koppling.

Vändningen ska bli ordentligt snävare/mindre.
Ang hastigheten så ser det ok ut. Kör så långsamt du kan ;)

Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Vad din lärare menar (eller vad jag tror han menar) med att ta ut svängen är att du ska ta avstånd från sista konen INNAN du börjar vända. Nu kör du väldigt tajt mot sista konen precis som under övriga slalomen.

Sen behöver svängen bli mindre oavsett, men i övrigt tycker jag det ser bra ut men hastighet osv

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
När du rundar tredje konan ska du hålla dig jävligt nära, och ta ut svängen direkt ordentligt. På så vis utnyttjar du ytan mycket bättre och kommer vända nästan precis runt 4 konan, istället för att vändningen hamnar nära linjen för hur långt ut du är tillåten att vända. Upp med blicken och titta dit du ska. lägg knäna mot tanken.

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Mer koppling+gas och mindre helst ingen broms, och om du måste bromsa så är det bakbroms som gäller.
Tipset jag fick av min lärare var att alltid dutta gasen även om jag inte använde kopplingen börjar man tappa balansen lite så är det bara släppa lite på kopplingen så löser det sig, men ställ inte till det med att bromsa direkt efter för att justera farten med bromsen :)

Det med att ta ut svängen menar han förmodligen att du ska ta ut innan du vänder runt, mao om du ska svänga höger tar du ut lite extra åt vänster eller tvärtom så du hamnar längre ifrån konan du ska runda för att komma in på ett smidigt sätt i slalomen igen, 1-2m har ja för mig var lagomt. Det ska dessutom vara fullt/nästan fullt styrutslag under vändningen.

Annars ser det väl helt okej ut.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Lite svårt att se, men slappna av i axlarna och försök hålla blicken högt. Ju högre du tittar desto lättare att hålla balansen. Man har rätt bra synfält neråt, så du ser ändå konerna även om du inte stirrar direkt på dem. Bästa tipset är nog annars att bara nöta in det. Lycka till.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Ställ ut hela lågfartsbanan, inklusive "korridoren", en krita eller sprayflaska fungerar bra till att rita ut den, du vill inte bli förvirrad för att du inte riktigt har koll på hur du skall starta och/eller avsluta den banan på uppkörningen.

För övrigt ser det nog okej ut, upp med blicken lite mer och sedan bara öva så kommer det där gå fint. :tummenupp

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Det ser jättebra ut, ruskigt bra andraförsök :tummenupp

När jag körde i den hastigheten sa min körlärare att "du kan köra liiite fortare" :tungan Som sagt, tänk på att det inte bara handlar om balans utan även gaskontroll, att du kan räta upp hojen med gas när det behövs. Banan har nog ingen begränsning sidleds men du får inte snedda utanför det bortre strecket när du vänder, så tajta till vändningen på det sättet som redan beskrivits, håll dig jättenära tredje konen och ta ut svängen innan bortre strecket.

Och blicken! Var noga med att vända på huvudet dit du ska, sen kan du fusk-snegla ner :D

Men över lag ser det inte ut som du kommer ha några problem med detta :)

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Det där gjorde inte jag när jag tog kortet.
Då var det konbana, garagesväng samt fullbroms.

Kom ihåg att man nästan skrapade i fotpinnarna på vändningen i konbanan.
Det där lågfartsjoxxet måste vara gjort för att få sälja kopplingar!!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köra åttor är bra träning för lågfart.
Ställ ut två koner med 7-8 meters mellanrum.
Kör "åttor" runt dem så sakta du kan.
Flytta sedan konerna närmare varandra vartefter du blir bättre.

Annars är det som många här skriver: upp med blicken och träna. :tummenupp

Viktor.J

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2013
Hoj
CB750 K3
När jag körde upp förra året fick vi tydliga instruktioner om att det EJ var tillåtet att använda frambromsen, endast bak. Och det i sin tur var vid "nödfall" dvs det lutade eller det gick för fort, den mesta hastighetsreglering ska ske med gas+kopping !

Men håller med de andra, såg väldigt bra ut för 2:a försöket

Last edited:

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
någon borde kolla upp det där om de skulle va förbjudet att bromsa bak i de officiella texterna om uppkörningen. I min värld är bakbromsen det enda som används vid krypkörning/lågfart i både körskola och verklighet. Av mycket logiska anledningar är det idiotiskt att använda frambromsen istället.

nu mitt tips till dig:
Satsa mycket på höftrörelserna för maximal balans. Sitt väl förankrad med benen och jobba mycket med höften i sidleds för att stabilisera hojen, avslappnade armar och andas lugnt ;) om läraren inte har pratat om det är det värt att ta upp med denne!
för mig blev det som natt och dag när min lärare började prata höft med mig under lågfarten. om jag inte minns fel så går det ut på att t.ex. trycka höften åt det håll du känner att du håller på att falla åt. totalt bakvänt och därför inget man automatiskt testar på egen hand!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...