Kombimaskin - fräs/svarv för metall

Väcker liv i denna gamla tråd. Har precis flyttat till hus och är givetvis på jakt efter en mindre borr/fräs. Farsan har en stor Köping knäfräs så jag behöver något litet bara, så jag slipper rulla dit varje gång jag vill göra något. Är det någon som sitter på en lite bänkfräs typ Rong Fu eller optimum, alternativt en golvmodell typ M&Z VF600?

Väcker liv i denna gamla tråd. Har precis flyttat till hus och är givetvis på jakt efter en mindre borr/fräs. Farsan har en stor Köping knäfräs så jag behöver något litet bara, så jag slipper rulla dit varje gång jag vill göra något. Är det någon som sitter på en lite bänkfräs typ Rong Fu eller optimum, alternativt en golvmodell typ M&Z VF600?
Zx45 är ju bänk modell utan underrede.

Optimum har ju rätt trevliga priser och verkar enligt Youtube OK för priset. Har sneglat på MH20. Skulle föredra att hitta en begagnad äldre dock just för att de har lite mer tyngd. En högboholms fräs vore nåt!

Last edited:
Jag funderar på den här:

Du har inte funderat på nån lite större svarv, den jag har köptes för typ 3000 till i Lövånger och då har den Norton låda (inte motorcykeln ? ) 150 mm dubbhöjd, 26 mm spindelgenomgång och 700 mm bädd. Skulle inte velat ha nån mindre.

Vet inte om priserna på den svarven gått upp mycket på två år.

BL250G som Bosse gillar, är en hyfsad maskin i budgetklassen. Knappt 2000 dyrare än TU2004V men många fördelar. Varianten med snabbfäste och digitaler är dyrare men mycket enklare att jobba med. Enda riktiga nackdelen är väl den kassa färgen.

Jag ju nöjd med min svarv eller rättare sagt den duger, visst hade en större svarv med rejäl dubbhöjd och 50 mm spindelgenomgång varit fint men BL250 i 700 mm utförandet är en lagom kompromiss då det gäller pris, användbarhet och storleken för mitt garage.

Växellådan är ju guld värd vilket säkert underlättar både finmatning och gängning istället för att byta drev och sånt. Har inte saknat digitaler även om det säkert skulle vara fint har funderingar på att montera en digitalskala på längsmatningen men de gånger längden varit kritisk har jag använt mig av en mätklocka.

Fattar inte hur man kunde leva utan svarv, känns lite samma då det gäller senaste inköpet TIG-svetsen.

Har nys om en Hobbymat BFE65, är det någon här som har erfarenhet av de? Tysk/österrikisk gammal maskin (80/90 tal) av bänkmodell. Fanns även som fräspelare på svarv.
Begärt pris är 10k, men maskinen fanns i Mk1 version och Mk2 version och jag misstänker att detta är Mk1 versionen = mindre tillgänglighet på verktyg.

Har nys om en Hobbymat BFE65, är det någon här som har erfarenhet av de? Tysk/österrikisk gammal maskin (80/90 tal) av bänkmodell. Fanns även som fräspelare på svarv.
Begärt pris är 10k, men maskinen fanns i Mk1 version och Mk2 version och jag misstänker att detta är Mk1 versionen = mindre tillgänglighet på verktyg.
Funkar för hobbybruk, plast, aluminium o kanske mässing. Väldigt tufft att köra stål i den. Om du inte har en svarv så skulle jag börja med den istället - slå dig gärna ihop med någon/några polare om en större maskin (om någon kan husera den). Vi är några som samlat ihop lite större maskiner hos en polare som har gård i närheten av stan - funkar utmärkt om man samlar ihop jobben och lägger några timmar en kväll/helg och så har man maskiner som "orkar"

Funkar för hobbybruk, plast, aluminium o kanske mässing. Väldigt tufft att köra stål i den. Om du inte har en svarv så skulle jag börja med den istället - slå dig gärna ihop med någon/några polare om en större maskin (om någon kan husera den). Vi är några som samlat ihop lite större maskiner hos en polare som har gård i närheten av stan - funkar utmärkt om man samlar ihop jobben och lägger några timmar en kväll/helg och så har man maskiner som "orkar"
Det blev en Emco Fb2 med Mk2 istället. Håller med att svarv egentligen är det man bör skaffa först men jag ska ta över farsans (gammal Örnmaskiner) när han hittat en större än sin så därför går jag direkt på fräsen.

Smart att köra som ett "kollektiv"!

Det blev en Emco Fb2 med Mk2 istället. Håller med att svarv egentligen är det man bör skaffa först men jag ska ta över farsans (gammal Örnmaskiner) när han hittat en större än sin så därför går jag direkt på fräsen.

Smart att köra som ett "kollektiv"!
Örnsvarv - det har jag haft en - j-kla bra svarv, gapet är användbart, lyckades tom få in polarens 17" framhjul för att svarva nya lagerlägen på racern.

Läste igenom tråden å tycker själv att jag inte skulle satsa någon krona på en billig undermålig svarv/fräs kombi...
Men då är jag färgad genom att man har jobbat hela mitt liv med fräsning å svarvning..
De är som många skriver att de kan bli rent av farligt me vissa maskiner å brist på kunskap hur maskiner används..
De är inte bara köpa en maskin å börja svarva eller fräsa i en typ pelarborr maskin... Enklare å billigare att gå å anlita en verkstad för jobbet istället..

De är inte bara köpa en maskin å börja svarva eller fräsa i en typ pelarborr maskin... Enklare å billigare att gå å anlita en verkstad för jobbet istället..
Ett prima exempel på det är t.ex. en mekanisk firma i Gävle, nåt med Skoogs i namnet. Lämnar man in det som behövs göras som privatperson och inte har pissbråttom gör kunnig personal jobbet för billig peng när de annars skulle varit instämplad på "ställtid".

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick