Kombinera mc-resa med andra projekt?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag tänkte låta denna tråd vara en samlingsplats för idéer och inspiration av MC-resor som inte bara handlar om att köra hoj utan att man genomför ett projekt under resans gång. Ett klockrent exempel var när jag i början av 2000-talet såg på TV 2 svenskar som reste runt i afrika på var sin Africa Twin och jobbade ideellt åt röda korset på de platser de besökte. Det kan även handla om att man gör något reportage eller dylikt. Så om någon känner till någon sida där man kan läsa om någon eller själv funderat på något liknande, posta här!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Endast fantasin sätter gränser. Det kan handla om allt ifrån att jobba ideellt på platser man besöker till att samla ihop pengar till ett projekt man brinner för under resans gång. En polare utnyttjar publiciteten han får under sina hojresor till att samla in pengar till ett specifikt barnhem i Ukraina. Han har för sin del valt ut just detta barnhem för att dom jobbar otroligt fokuserat och dom klarar sig inte utan ideellt insamlade medel. För min del känns Röda Korset hyffsat fel tyvärr. FÖR stor organisation där den administrativa delen av verksamheten äter en FÖR stor del ur det som samlas in. Tänk med hjärtat och hitta ett projekt som du tror på och som du vill stödja. SOS Barnbyar, Läkare utan Gränser eller enskilda barnhem känns vettigare än en koloss som Röda Korset i dagsläget. Åtminstone för mig. Men gör saker från hjärtat och om du väljer att försöka samla in pengar eller ställa upp med din tid ideellt under resans gång spelar mindre roll känns det som. Alla insatser behövs så fundera lite över vad du själv brinner för, vad du är bra på och försök göra så mycket nytta utifrån din egen utgångspunkt som du kan. Det viktiga är at göra någonting. VAD man gör är inte alltid det viktigaste utan ATT man gör någonting är oftast mest värt. Och jag tror att man ska utgå ifrån sig själv och det man själv brinner för i första hand. Då blir man bäst på att prata för sin sak och då brinner man för sitt projekt. My two cents.....

//J

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visst är det trevligt när folk stöttar ideella organisationer, men jag tycker det gått inflation i saken.

Man använder sig av detta för att på något sätt legitimera/rättfärdiga sin egen resa/verksamhet.
Vart och vartannat företag stödjer ju numera olika organisationer. Det är bra, men naturligtvis gör man inte detta för att vara snäll, utan för att sälja mera. Det grumlar det hela en aning tycker jag.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Visst är det trevligt när folk stöttar ideella organisationer, men jag tycker det gått inflation i saken.

Man använder sig av detta för att på något sätt legitimera/rättfärdiga sin egen resa/verksamhet.
Vart och vartannat företag stödjer ju numera olika organisationer. Det är bra, men naturligtvis gör man inte detta för att vara snäll, utan för att sälja mera. Det grumlar det hela en aning tycker jag.

Kallas brandmanagement och några nyckelord är goodwill och CSR (Corporate Social Responsibility)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Kallas brandmanagement och några nyckelord är goodwill och CSR (Corporate Social Responsibility)

Yep. Hyckleri är fel ord, men det känns inte precis som om de bidragande företagen ger för att de vill ge.
De ger för att tjäna mer.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Så att ge pengar till välgörande ändamål ska man bara få göra om man inte har några "baktankar" enligt din filosofi?:confused:

edit:blev visst lite offtopic, vad har företag att göra med folk som åker hoj och vill kombinera det med nåt projekt?

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så att ge pengar till välgörande ändamål ska man bara få göra om man inte har några "baktankar" enligt din filosofi?:confused:

edit:blev visst lite offtopic, vad har företag att göra med folk som åker hoj och vill kombinera det med nåt projekt?

Jag gled in på det bara för att jag känner till fall (MC-resor) där man frontar med att pengarna går till välgörande ändamål bara för att få sponsorer etc. Alla pengar som går till välgörande ändamål är bra pengar, men det grumlas lite av att det inte är medmänsklighet som ligger bakom utan tanken på mer pengar.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Yep. Hyckleri är fel ord, men det känns inte precis som om de bidragande företagen ger för att de vill ge.
De ger för att tjäna mer.

Välkommen till kapitalismen. Om du hade tjänat mer pengar, har du spenderat mer pengar på dig själv eller hade du gett mer pengar till andra som hade behövt det? Du behöver inte svara ;)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Välkommen till kapitalismen. Om du hade tjänat mer pengar, har du spenderat mer pengar på dig själv eller hade du gett mer pengar till andra som hade behövt det? Du behöver inte svara ;)

Jag väljer att inte svara. Det enda rätta borde vara att sälja/ge bort allt man äger. Även utan allt det skulle jag leva ett bättre liv än några miljarder människor....

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Inte för att jag ska vara gnällig, men den här tråden kan man hittills summera såhär:
Haha, skönt inlägg! :)

Det finns ett helt underforum på horizon unlimited just för sånt har. Har känt till den sidan länge men brydde av någon anledning inte om att spana in den närmare förrän nån vecka sedan. Verkar finnas allt man kan önska sig när det gäller touring där.

Vad beträffar mina egna ideer så tänkte jag i så hög utsträckning som möjligt hitta lokalbor att träffa och/eller bo hos som gäst i de platser jag besöker, och se vad detta leder till. Funtar på att köpa en gopro kamera och göra en mini-dokumentär av det hela.

Men det är ett bra tag kvar till sommarn, får se vad mer jag hittar på! :)

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv

Det finns ett helt underforum på horizon unlimited just för sånt har. Har känt till den sidan länge men brydde av någon anledning inte om att spana in den närmare förrän nån vecka sedan. Verkar finnas allt man kan önska sig när det gäller touring där.

Vad beträffar mina egna ideer så tänkte jag i så hög utsträckning som möjligt hitta lokalbor att träffa och/eller bo hos som gäst i de platser jag besöker, och se vad detta leder till. Funtar på att köpa en gopro kamera och göra en mini-dokumentär av det hela.

Hur du än gör så kommer det troligtvis bli kul att följa! Har kikat lite på andra forum för pure nöjesläsning om touring utomlands. Men det är inte alls samma sak att läsa och få saker berättat på engelska som på svenska. Inte för att jag har kass engelska, utan mest för att jag tror man relaterar bättre till andra svenskar som är ute kör. Det är helt enkelt mkt roligare att läsa om! :) Tycker nästan också att dom som åker ut själv också är roligast att läsa om. Blir mer av ett äventyr när man är själv!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Horizons Unlimited är utan tvekan den bästa sidan vad det gäller det mesta som har med motorcyklar och resor att göra. Susan och Grant har gjort någonting helt fantastiskt fint för oss som reser på hoj och sidan är verkligen en guldgruva. All respekt för Susan och Grant. Vi träffade dom på en HU-träff i Bulgarien för några år sedan. Trevligare och mer hjälpsamma människor får man leta efter. All respekt.

Om ni har möjlighet att delta på en HU-träff så ta tillfället. Mycket lärorikt. Dom har även gjort några DVD-filmer sprängfyllda med goda råd och tips för allt som har med hojresor att göra. Allt från hur man packar hojen till gränskontroller/visum etc. En av filmerna är specifikt riktade till tjejer som kör hoj. Det finns fler tjejer/kvinnor som är ute på långresor på sina hojar än man kan tro. Hoppas att fler svenska tjejer ger sig ut. Vi har stött på ett flertal tjejer från USA, England, Frankrike etc när vi är ute och reser men förutom min sambo så ingen annan svenska hittills.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin