Kombinerad bärbar & surfplatta - Bäst alt.?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Funderar på att uppdatera IT-arsenalen lite, behöver inget herrejösses för mina angrepp mot internet men det får naturligtvis gärna vara skapligt ändå. Snöat in lite på dessa men inte helt sugen på att kosta på båda:

Galaxy Book2 Pro 360

Galaxy Tab S8 Ultra

Båda går att använda med/utan tangentbord med fördel numpad för Book2 15.6" vilket jag kan tycka är rätt trevligt att ha. Vidare ska man enl. recensioner kunna köra Androidappar via telefonen på denna Windowsburk vilket såklart låter bra men vet inte hur det fungerar i praktiken och om det gäller alla appar. Tycker exempelvis videoredigering fungerar enkelt och bra med Android men såklart det kunde vara trevligare på en dator istället för mobilen. Sen har jag noll erfarenhet av Win11 för den delen så input om det är något att ha är välkommet.

Tab S8 är säkert kanon i ämnet surfplatta och tangentbord som tillbehör finns i olika alternativ men original är jag ganska säker på att det bara finns utan numpad, kanske inte helt avgörande men ändå.

Prismässigt är de snarlika men jag är inte intresserad av att köpa båda som sagt.

Officepaketet är jag nog för snål för att prenumerera på själv, har det på jobbdatorn och Open office duger säkert för eget bruk om det nu inte är någe strul med Win11..?

Lutar åt Book2 men kluven, någon som gjort liknande resa och har för/nackdelar uppradade? :)

Använder Samsung som mobil och även om jag släpar efter lite med min Note10 så blir nog nästa en S22 eller nästkommande beroende på hur länge nuvarande överlever. Har 2st äldre Macbook pro som fyller det behovet ännu, får byta batteri i dom någon gång men de känns för övrigt ganska outslitliga så jag är inte helt sugen på att uppdatera där för typ dubbla pengen jämfört med ovanstående.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vad ska du göra med datorn?
Kört MacBook Pro och Windows genom alla år men köpte nu sist en billig Chromebook. Chromebooken är numera det enda som används (förutom telefonen), Acer spin 513.
Jag surfar till 80%, resterande 20% är dokument och kalkylark, bild + Video. Google Docs är förvånansvärt komplett och är i mitt tycke ett fullvärdigt alternativ till Officer paketet.
Skulle jag bara pyssla med videoredigering skulle jag siktat på en ny MacBook.
Vet inte om jag skulle satsa på Win11 ännu, vill nog låta det mogna ett år eller så innan byte från Win10.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
eXakt! Det jag tänkte men glömde skriva att alternativ är såklart välkommet =)

Läst på lite om Chromebook då jag är dåligt insatt och kikar lite på denna då men ska dom inte ha 5G åtminstone vid det här laget?

Inte för att jag vet om jag behöver det men vill samtidigt inte köpa något förlegat så att säga.

Tack för tipset!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu har jag inte testat precis allt som finns, men min erfarenhet från Chromebook är att det är skit. Oerhört stelt och begränsat OS om man vill använda saken som en dator, när man är van vid "riktiga" dator-OS som Windows och Linux.
Chromebook är en telefon som försöker vara en dator och misslyckas med båda.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu har jag inte testat precis allt som finns, men min erfarenhet från Chromebook är att det är skit. Oerhört stelt och begränsat OS om man vill använda saken som en dator, när man är van vid "riktiga" dator-OS som Windows och Linux.
Chromebook är en telefon som försöker vara en dator och misslyckas med båda.

Det är väl intrycket jag har också, men det baserar sig på erfarenheter av tidiga chromebooks, enligt dom som har dom, har dom blivit oerhört mycket bättre på senare tid.

Men jag ser inte riktigt vitsen ändå, dom är lika stor/dyra/strömhungriga som en laptop i dagsläget

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bra! Kom gärna på vad som är dåligt innan jag klickar på tjöp ;) Väl mest tittat på Samsungs Chromebook 2 360 som ändå var avsevärt billigare än Book2 360 men får väl Youtuba eller se om en såndär Chromebook finns i butik att provköras. Annars tror jag kanske på en Book2 men så verkar den inte finnas i lager någonstans för stunden, såklart.

Om någon har input på Win11 är det välkommet också =)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min Samsung enl länk ovan kommer att få Win11 så fort det släpps till den.
Vet inte om det ska anpassas något först.
Jag har ju varit ifrån win-träsket i väldigt många år, utom jobbdatorn och den sköter ju någon annan, vet inte ens vilket win det är i den.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo jag läste väl där att den skulle gå att uppdateras utan pengar när du posta förra gången = därav jag fråga =) Men denna kommer med Win11 som jag förstår det, kanske hittat en på hyllan om den nu inte är lila.. någon måtta får det vara.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Sökte runt lite och såg att 5G ska komma men i augusti-sep någon gång kanske för en handfull tusenlappar till så det skippa jag helt, fungerar bra att hotspota med mobajjlen dom få gånger jag behöver det.

En 15" i5 hade dom uppställd och det viktigaste verkar fungera..

20220715-154629.jpg

Blev m.a.o. Book2 pro 360 15.någonting i7 512gb SSD 16gb ram samt grå.

Nu gäller det bara att inte bli rånbögmördad på väg från downtown till bilen:

20220715-153852.jpg

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Win 11 då bestämmer inte du över datorn det gör mikrosoft. Det är en massa låsningar som gör att man inte kan o får installera vilka prog man vill utan endast godkända av mikrosoft.

Same chitt som Apple.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Win 11 då bestämmer inte du över datorn det gör mikrosoft. Det är en massa låsningar som gör att man inte kan o får installera vilka prog man vill utan endast godkända av mikrosoft.

Same chitt som Apple.
Det har jag inte märkt av alls. Då har jag dessutom mängder med skumma program.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Same chitt som Apple.
Det där är bara påhitt.
Jag har aldrig haft svårt att köra något på min senaste macbook.
Det enda man behöver göra är att klicka i rutan att man vill installera vad som helst.
Samma med tidigare macar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kör en massa ”skumma” småprogram för programmering av diverse saker, men jag har inte sett i några forum att dom inte fungerar på W11.

Men jag är ändå skeptisk till att byta bort min W7.

Jag har blivit gammal helt enkel, när W98 kom så hade jag för klen dator, så då följde jag någon flersidig instruktion på internet om hur man installerade den men med Explorer från WOT för att kunna köra den på klen hårdvara....

Nu vill jag bara att allt ska vara som förut

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det är väl samma katastroftänk som alltid när det kommer ut ett nytt OS till win, tror jag =) Snora ihop ett positivt covidtest nu på morgonen, feberfrossa inatt så nu har jag säkert flera dagar på mig att utforska nya barbara.

Testat Samsung Dex vilket gick att få igång utan problem men ffa fullskärm kräver vidare utveckling för många appar skulle jag tro. Vidare ville Win 11 göra samma sak och spegla telefonen men det bugga hittills så inte fått det att fungera, enklast att para ihop dom verkade vara med QR-kod men får bara felmeddelande i telefonen om att något gick snett.

Första batteristatusen efter fulladdat är:

Skärm på; 5 timmar 22 min
Skärm av; 8 min
Strömsparläge; 4 timmar 5 min
Batteri kvar; 43%

Den ska ha någon inställning för batteriladdning upp till 85% istället men det hade jag tydligen inte lyckats aktivera ännu. Kan vara värt ett försök för att skona batteriet.

Det är väl inte kattskit, mest surfat/youtube och uppdaterat allt som den bad om vilket var en hel del (säkert 20+ uppdateringar) men trodde väl inget annat heller om det. Känns efter det stabil ändå och inte massa löpande uppdateringar eller tjänster man måste hantera i det oändliga utan den verkar käft och jag får leka bäst jag vill.

Har gett min gamla 15" väska till sambon när hon införskaffa ny burk till studier så har suttit och letat efter något genomtänkt badass rough skottsäkert case men det verkar inte vara någon som uppfunnit. Såklart en utmaning med vikfunktionen så det kanske inte kommer och man får nöja sig med en väska istället. Underdelen är ganska duktigt magnetisk vilket jag inte visste om och upptäckte det när jag la den under tv'n på foten av metall.. Ytan på foten är lite grov så att säga så jag trodde jag repa undersidan nå jävulskt när jag drog fram datorn men det var lugnt efter noga inspektion ;)

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping