Kombinerad bärbar & surfplatta - Bäst alt.?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Google-datorer stoppas i danska skolor
Skolelever i Danmark får inte längre använda Googles Chromebook-datorer. Den danska tillsynsmyndigheten pekar på risken att barnens personuppgifter kommer på avvägar.
Googles datorer och program används av skolor i omkring varannan dansk kommun.
Ett domslut i ett fall i Helsingör innebär ett generellt förbud att hantera personuppgifter med program i Googles paket Workspace, såvida det inte görs en ”fullständig dokumentation och konsekvensanalys, och om hanteringen görs på ett sätt som överensstämmer med förordningen”.
Med förordningen avses EU:s dataförordning (GDPR). Enligt den danska tidningen Politiken handlar det om att elevernas personuppgifter genom Googles tjänster kan skickas vidare till USA.
It-experter i Danmark varnar för att denna tolkning av GDPR kan innebära en väldig omställning för såväl myndigheter som företag i landet.
Google uppger i en skriftlig kommentar att elevernas uppgifter ”aldrig används till annonser eller andra kommersiella ändamål” och att tjänsterna har granskats av oberoende aktörer. (TT)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet är att EU-lagstiftningen kring GDPR uttryckligen förbjuder att personuppgifter lagras utanför EU.

Det är likadant med exempelvis TEAMS och andra liknande program. Microsoft har som jag förstått det styrt om den typen av funktioner till europeiska servrar. Google tydligen oklart.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Google-datorer stoppas i danska skolor
Skolelever i Danmark får inte längre använda Googles Chromebook-datorer. Den danska tillsynsmyndigheten pekar på risken att barnens personuppgifter kommer på avvägar.
Googles datorer och program används av skolor i omkring varannan dansk kommun.
Ett domslut i ett fall i Helsingör innebär ett generellt förbud att hantera personuppgifter med program i Googles paket Workspace, såvida det inte görs en ”fullständig dokumentation och konsekvensanalys, och om hanteringen görs på ett sätt som överensstämmer med förordningen”.
Med förordningen avses EU:s dataförordning (GDPR). Enligt den danska tidningen Politiken handlar det om att elevernas personuppgifter genom Googles tjänster kan skickas vidare till USA.
It-experter i Danmark varnar för att denna tolkning av GDPR kan innebära en väldig omställning för såväl myndigheter som företag i landet.
Google uppger i en skriftlig kommentar att elevernas uppgifter ”aldrig används till annonser eller andra kommersiella ändamål” och att tjänsterna har granskats av oberoende aktörer. (TT)
Var detta ett svar på diskussionen om win11? Chromebooks har inget med det att göra.

Varför någon förutom skolbarn ens skulle köpa en chromebook…

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Varför skulle man inte ha en Chromebook?
Aldrig testat en, gillar android dock.
Man är ytterst begränsad i en chromebook. Ska man ha en PC så duger inte chromebook till mer än surf, youtube och facebook. PC är ju helt fantastisk, allt funkar.

Jag använder ipad till 90% men ska jag göra något vettigt så drar jag fram laptopen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man är ytterst begränsad i en chromebook. Ska man ha en PC så duger inte chromebook till mer än surf, youtube och facebook. PC är ju helt fantastisk, allt funkar.

Jag använder ipad till 90% men ska jag göra något vettigt så drar jag fram laptopen.
Det finns väl office? Det har man ju i telefon till och med inklusive allt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är möjligt. Försök att installera något annat program så är du rökt.
Det e da jag läst mej till är att det sitter någon speciell krets i alla nya datorer som är tillverkade för win 11 o denna krets påverkar datorn &då på det sättet att det, som jag fattar inte skall gå att köra vilka prog som helst.

Det är av den anledning som endast är min uppfattning som gör att mina 3 datorer går i xp 2 version, o allt funkar o inga virus trist frånvaro av brandväggar o allt annat.

Men som sagt jag är en digital idiot totalt ointresserad av allt elektroniskt.

Som min aktionkamera o uppackad
Mitt ny hjälm headsett.
Min mc GPS osv osv.

Mvh

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vilka program är det kretsen ska stoppa?

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hörde av en kompis att det är samma krets som sitter i de chip man får när man vaccinerar sig.
Tydligen sitter det också tusentals sådana på extramjukt toapapper och sprider chip upp i röven.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det e da jag läst mej till är att det sitter någon speciell krets i alla nya datorer som är tillverkade för win 11 o denna krets påverkar datorn &då på det sättet att det, som jag fattar inte skall gå att köra vilka prog som helst.

Det är av den anledning som endast är min uppfattning som gör att mina 3 datorer går i xp 2 version, o allt funkar o inga virus trist frånvaro av brandväggar o allt annat.

Men som sagt jag är en digital idiot totalt ointresserad av allt elektroniskt.

Som min aktionkamera o uppackad
Mitt ny hjälm headsett.
Min mc GPS osv osv.

Mvh
Inget jag hört om.

Samtidigt förstår jag dig. Jag körde XP fram tills för några år sedan. XP är ju en gudagåva där allt funkar. Sen var jag tvungen att byta dator och då testade jag win10. Lite knepigt att få vissa gamla grejer att fungera men nu går det klockrent. Uppgraderade till win11 och allt funkade direkt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Åh kåviddsjuk som man är, som en riktigt karl, fundera jag på om det finns några roliga spel till win (no shit) men som man enkelt kan onlinea ner till burken. Fanns ju hur mkt gratis skojs som helst i den inbyggda affären.

Uttråkigihetslivräddare :tummenupp

(inte spelat datorspel på säkert 15 år så ursäkta min tristesseufori och så är jag ju sjuk :4skrika , förstås)

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping