Kommentarer från omgivningen

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
1. Hur fort har du kört?
2. Min kompis har en R1, är din lika snabb för hans hörs på flera kilometers avstånd!
3. Är det en sån rysk skogshoj (syftade på min 1290 SD)?
4. Fina blanka saker du har och pekar på mina bromsskivor på framhjulet.
5. Dinky toy hoj!
6. Berättelser och bortförklaringar varför dem inte kör mc.....

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag tycker det är intressant att männen är majoritet som pratar säkerhetsfrågor när det kommer till motorcyklar. Nu pratar jag om körkortslösa.

Generellt sett från män i vänskapskretsen får jag ofta en massa "surt sa räven" kommentarer där de stå och för en utdragen monolog där de försöker övertyga sig själv att dem inte vill ha hoj eller körkort.
Typ -Jag skulle köra ihjäl mig dIrEkT
-Ja skulle aldrig ha tid osv. För farligt, Osv. Osv. Osv :hihi
Som om man helt plötsligt skulle tappa kontrollen över sin egen kropp så fort en sätter sig på hojen :va
Jag brukar bara bekräfta det dom säger att dom inte borde ta körkortet. :tummenupp

Kvinnorna verkar ha lite mer lite självdistans? och frågar hur det är och köra osv. Inte så självcentrerat.

Ute på stan är det dock bara va positivta kommentarer och tummen upp osv.

Som ung på hoj gjorde jag liknande iakttagelser: männen snackade hårdvara, hastighet - gubbarna kunde komma fram och peka på min Honda 125a "Precis en sådan har jag haft. En svart. En Indian."

Tanterna var helt annorlunda: dom talade om upplevelser, resor, länder, möten dom gjort tack vare motorcykeln. Dom beskrev hemska turer med regn, hagel och kyla - som man tydligt kunde höra att dom inte ville ha ogjorda.

Framförallt slogs jag som tonåring av vilken barriärknäckare motorcykeln var. Jag hamnade i meningsfulla resonemang med folk jag aldrig skull pratat med annars. Samhällsklass, bakgrund, ålder, kön - det mesta blir till grus när man samlas över en hoj.

Jag gjorde en annan otrevlig upptäckt också:
När man träffade äldre par med gemensamma upplevelser att dela med sig av, så var det tydligt att skärpa, minne och elasticiteten i intellektet flyr männen först.
Det var alltid kvinnorna som visste vilka länder dom besökt, i vilken ordning, vad som hände var och när.
Det gick som 125a-valp verkligen att ta på spänningen som uppstår mellan två makar som levt ett helt liv tillsammans, men där den ena håller på att checka ut i förtid. Tragiskt då och tragiskt nu.
Hur står kvinnor ut med sina träbockar till män...?

Senare, på stora hojar blev det inte lika mycket gulliga möten med andra människor, men jag minns flera kommentarer på bensinstationer under de delar av åttiotalet när bensinpriset tog ett par rejäla skutt uppåt:

"Du, vad drar en sådan?"
'Runt litern'
"VA...?!"
'Tja, beror väl på hur man kör. Men tre DellOrto, accpumpar på varje och gött ljud dessutom - varför skulle jag plåga både mig själv och hojen med att snålköra?'
"Nä, det klart..." (tydligt krossad dröm om billig pendling)

Sedan kan jag avslöja en sak:
"Jag kan aldrig ha en sådan hoj, jag skulle köra ihjäl mig direCkt" är rätt kul att droppa när man själv är klädd som Svensongubbe och kommer till fots och träffar på främmande hojfolk. Bäddar man med några "hur fort går den? och uppföljningen: "har du själv kört den så fort? i Sverige...?" så sitter klassikern som en smäck efter det.

Osmakligaste kommentaren:
Klämkäck bodknodd på bensinstation hälsar mig med "jasså, har du skaffat organdonatorgenerator nu?" när jag skall tanka upp en annans GSX 750R.
Vad han inte kunde se var att vänstersidan, mot pumparna var illa skrapad och att jag bara hade fästet till skjutspinnen kvar att försöka haka upp klacken på.

'Nej, jag kör bara hem den för en kompis som ligger på sjukhus nu. Behöver du något? En njure eller så?
Jag kan kolla med hans släktingar om du vill."

...men, det där sista sade jag aldrig. Det var en sådan där typisk esprit d'escalier-fras som alltid dyker upp efteråt. Jag blängde bara surt och tankade aldrig där igen.
Macken är förövrigt riven nu. Hoppas saneringen blev överjävligt dyr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vanliga kommentarer som man tröttnat på.
"Ja skuLle tJöRa iJÄl mEj DiREcKt!" -en jävla massa folk
"Är det inte varmt med såndär?" om skinnställ.
"Storm trooper!" ungefär 2/3 av alla som inte kör hoj när man har vitt skinnställ. Much funny! :7peta
"Är det inte kallt att köra nu?" när man stannar hojen där det finns folk, nån gång i mitten av december.
"Nu önskar du väl att du körde bil, höhöhö." -när man stannar och tankar i regn.

Engångskommentarer som fått mig att le:
"Är det du som är ghostrider?" när jag stannade med min 250-ninja som var helt original. :hihi
"Min fru låter mig inte ta hojkort, men hon hade nästan gått med på det när du bröt ryggen din jävel." :hihi
"Jag har varit nere och tittat på Nürburgring!" ... Hur kan man åka ner dit, och bara stå vid sidan av och titta på den?! :va

Och så var det den där 80-åringen som kom fram och började prata när jag och sambons dotter stod och drog på oss hojkläderna på söder, och jag trodde hon skulle börja prata om hur farligt det var. Men se, så fel jag hade. Det var en gammal spätta som drömskt började prata om att åka hoj. Och vilket leende hon brände av när jag erbjöd henne att åka med på en tur.

Sedan alla de där gångerna folk sagt "jag önskar att jag hade hojkort" och jag svarat "Jag kan lära dig att köra."

Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Alla dessa klassiker som alla förr eller senare får höra är både rätt tjatiga men rätt kul ändå, eftersom det i alla fall ligger en gnutta intresse bakom.
Den absolut roligaste kommentaren jag fått var nån gång på åttiotalet när jag stannade vid ett rödljus på Norra Stationsgatan med min Kawa tre-pip, bredvid en långtradare.
Tittade upp på chaffisen, som tittade på hojen, öppnade munnen och sa på kraftig Finlands-Svenska:
"tre hackspettar i en kaffeburk"

Jag garvar fortfarande åt det.

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F
Brukas säga att i dagens samhälle är det större chans att bli ihjälskjuten på stan än att omkom på en hoj.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Finns en hel tråd om detta här nånstans. Kommer inte ihåg vad den heter dock...:va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det är ingen sporthoj och klassas som en större moped i deras ögon. Dom kommer ihåg i sina fornstora dagar när dom själva kröp ner till stranden för att bada. Sedan hem för att skruva på grejerna i garaget. :):krama

Moderna moppar ser ju ut som sporthojar mer än ngt annat:
Helt inkädda i ABS-plast
Trekantigt framljus
Söt ankstjärt
Små knubbiga hjul
Vinande läte

Ofta vet jag inte om det är ett mötande moppe- eller sporthojsgäng jag hälsat på. Men skitsamma, det är ju bara ett par års skillnad, sen sitter de på sporthoj. Bättre att vara inkluderande och snäll än motsatsen...

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Att ha sporthoj är en djäkligt skojig period. Man lär sig massor om att det går att köra som man inte ens trodde var möjligt innan och allt annat känns totalt trött i jämförelse. Just det att man alltid är mycket sämre på att köra som nybörjare än man trodde och att det sedan går att förbättra enormt under många år gör att intresset kan hålla i sig ett decennium om man är riktig entusiast.

Men när man efterhand kan köra bättre och fortare precis vart som helst om inte annat som sunt förnuft och hänsyn till risker och andra sätter gränsen så blir det till slut en mördande tråkig rutin att köra så fort det går för man har inte möjlighet att se eller uppleva omgivningen annat än att det låter illa hela tiden.

Det är i det läget som de med äkta intresse för hojar skaffar fordon som i grunden ger samma upplevelse fast är bekvämare att åka på och t.ex. bara gör 200 km/h och är driftsäkrare och billigare köpa och att äga än en ny sporthoj. Har man då haft sporthoj och kört aktivt i många år är det sedan inga problem att hänga av många sporthojar när hornen växer även om man t.ex. har en HD eller en touringhoj.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Har man då haft sporthoj och kört aktivt i många år är det sedan inga problem att hänga av många sporthojar när hornen växer även om man t.ex. har en HD eller en touringhoj.

Då får sporthojsåkaren vara bra kass på att köra eftersom man är nära att skrapa i transmissionskåpa eller avgasrör bara man lutar lite med en HD. :7peta

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Ja det bygger på några saker. Dels att HDn inte är låg från början eller sänkt och dels att man har uppflyttade fotpinnar med mid control och ett avgasystem med raka rör som inte bygger nedåt och sitter nära centrum. Är sporthojsåkaren dessutom kass på att köra behöver man bara lägga ner 50% av vad som är möjligt, 20 i.s.t.f. 40 grader och se till att inte släppa på gasen i onödan. :)

40 grader är vad de snabbaste som kör IOM lägger ner och kan man hålla det tempot på kurviga småvägar är men utom synhåll efter en eller två kurvor.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar det inte heta "Nurnburgerring" när sådana lirare skall vara kompisar med en?

Det är nog möjligt, men den här tjommen hade ju stått och tittat på den. :hihi
Det bästa var väl att flickvännen var nere och körde på just Nürburgring när han sa det, så jag kunde svara hans skryt med "Min flickvän är där och kör nu." :hihi

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
"Fan va snygg den är , e det en ducati ? " :mad: (när jag kranade Agusta)

snart kommer " Fan va snygg den är , e det en HD ? " :hihi

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Grannen i undervisande ton om min XT660: "Det där är en sån där crossenduro du har" :)

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Helt inkädda i ABS-plast
Trekantigt framljus
Söt ankstjärt
Små knubbiga hjul
Vinande läte

Ofta vet jag inte om det är ett mötande moppe- eller sporthojsgäng jag hälsat på. Men skitsamma, det är ju bara ett par års skillnad, sen sitter de på sporthoj. Bättre att vara inkluderande och snäll än motsatsen...

16247.JPG

Så här ser en moppe ut i dag Jörgen inte svårt att se att det är en moppe:hihi
och så här såg en moppe ut förr. Väldigt lik din HD:lol det är därför gamlingarna klappar dig på axeln och tänker tillbaka på när dom tuffade ner till badplatsen på sina gamla HD hojar för att sedan meka hela natten.
moped-yamaha-1.jpg :krama

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Harley Davidson har ju faktiskt gjort mopeder.
Perfekt om man alltid drömt om en HD men inte orkar ta hojkort...
e8e88b78221253c4f42f932b4b383f86.jpg

Tycker att dom är koola

Sent from my computer using the internet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Helt inkädda i ABS-plast
Trekantigt framljus
Söt ankstjärt
Små knubbiga hjul
Vinande läte

Och ytterligare ett par år senare sitter de på en Sportster. :hihi

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...