Kommentarer om nytt skinnställ/ryggskydd

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Hej,

Har skaffat ny motorcykel, och eftersom de nedrans (det ordet var det längesen jag använde...) försäljarna kan prata så bra så köpte jag naturligtvis även ett skinnställ och ett ryggskydd också.

Nu vill jag kolla om mitt impulsköp var något att ha, eller om jag ska byta in grejerna igen.

Först och främt: ryggskydd. Köpte ett Halvarssons, ett sådant som är böjbart men som stelnar vid slag och stötar. Men när jag läste i "instruktionsboken" stod det att "skyddar endast mot slag och stötar, inte mot böjningar eller vridningar". Det stod också att det är slag och stötar som avses vid beteckningen "ryggskydd". Har jag blivit grundlurad och köpt något skitskydd som ger med sig när det verkligen gäller nu?
Bild på ryggskyddet finns här: http://pix.sonhult.se/ryggskydd.jpg (fotfan kan medfölja till rätt peng).

Och nu till skinnstället: Det är av märket alpinestars. Visst, det sitter åt bra, men nu i efterhand har jag hört att man knappt ska komma i stället när man provar det i affären eftersom det töjer och anpassar sig. Detta sitter skönt NU, men ser redan lite hängigt ut. Hur kommer det då att se ut om 5 år?
Bilder: http://pix.sonhult.se/skinn1.JPG http://pix.sonhult.se/skinn2.JPG.

Vad tror ni?

Tack på förhand!

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
bt1100 bulldog
ryggskyddet e kalasbra:tummenupp ,kläderna kan jag inte uttala mig om,eller sitter kanske lite löst typ

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Triumph 675
Ryggskyddet är det nog inge fel på fick bäst i test i nån tidning jag läste men skinstället är nog lite stort om det ska skydda bra. Det bör nog vara lite mindre när det är nytt.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ryggskyddet är ett av dom bästa!

Skinnställ är inte dåligt de heller och som du själv säger du ska knappt komma i stället i början för det kommer att töja ut sig :)

Har själv a-star helställ, jag är 186 lång och väger 78 kg, har strl 52.

Orolig att de är för stort?

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Tack alla, kan jag slappna av angående ryggskyddet iaf =)

Ryggskyddet är ett av dom bästa!

Skinnställ är inte dåligt de heller och som du själv säger du ska knappt komma i stället i början för det kommer att töja ut sig :)

Har själv a-star helställ, jag är 186 lång och väger 78 kg, har strl 52.

Orolig att de är för stort?

Ja, lite orolig för att det är för stort. Provade en storlek mindre i affären, men det kom jag inte ens i. Kanske borde ta det ändå och försöka töja det lite? :confused:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tack alla, kan jag slappna av angående ryggskyddet iaf =)

Ja, lite orolig för att det är för stort. Provade en storlek mindre i affären, men det kom jag inte ens i. Kanske borde ta det ändå och försöka töja det lite? :confused:

Tyckte skinnstället såg lite stort ut över ryggen, hade du ryggskydd på dig när du tog bilderna? Jag väger 65 kg och är 180 cm och jag har ett helställ från halvarsson i storlek 48. Det är lite väl kort så när man knatar omkring får man böja lite lätt på sig men på hojjen är det inget problem.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Gå till gymmet och bli biff: Skinnstället sitter bättre och skaderisken blir något mindre om du råkar vurpa.

Do it!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Skinnstället var för stort.....ryggskyddet ska enligt test vara bra

Kan även påpeka att jag inte fick på mig mitt skinnställ själv de första 10 turerna. O fort är det ett helvete att föra upp stället över axlarna. Men det är bara att ryga neråt o dra upp armarna så kommer det till slut.
Sitter asbra när det väl är på.
Testade en storlek större på affären vilket jag kunde dra på mig själv o kändes kanon....resulterade i jävligt överflöd av skinn på rygg samt lår o arsle. Av den anledningen blev det en storlek mindre.

Gå till gymmet och bli biff: Skinnstället sitter bättre och skaderisken blir något mindre om du råkar vurpa.

Do it!

Är inte så säker på det ;) Därav anledningen till varför jag har stora problem att få stället över axlarna.

Last edited:

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
För att "töjet" ska passa MÅSTE du gå ner på gymet och köra massor av knäböj för att fylla ut töjet.:arsele .. Skämt åsido, jag tycker nog att det verkar vara i det mesta tilltaget, då med tanke på hur det hänger redan nu. Det ska strama så att alla skydden sitter still när/om du får asfaltseksem Så där ska det vara i slutet på säsongen, inte början.
Ryggskyddet har jag dock svårt att kunna dissa för Halvarsson är nästan alltid i topp. Försök att få byta ditt nuvarande till ett tajtare töjj:tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller med övriga, stället ska vara en eller t.o.m. två storlekar mindre.
Vet inte om du tänkt köra året runt? I så fall ska du se till att testa stället med ett underställ typ CRAFT. Då blir det dessutom lättare att ta av och på.

Mitt helställ måste jag ha hjälp att få på och av mig men det sitter där det ska när jag vurpar (provat det två gånger) och Halvarsson ryggskyddet är kanonbra.

Lycka till.

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
""""Gå till gymmet och bli biff: Skinnstället sitter bättre och skaderisken blir något mindre om du råkar vurpa.

Do it!"""

HaHaHa:yoparty :tummenupp mina takter:yoparty

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Tack för alla kommentarer, jag gick tillbaka till affären och bytte skinnställ, från 58 till 56. Passar kanonbra nu! Sitter mycket bättre!

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Ryggskyddet är likadant som jag kör med och har fått bäst i alla tester - bättre blir det inte!:tummenupp
Skinnstället är okej enligt bikes test, men det sitter på tok för LÖST!:gnissla

Byt stället till någon storlek mindre BUMMS!:)

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
En polare var och köpte nytt ställ här om veckan. Jättetrevlig tjej i butiken som verkligen visste vad hon snacka om. En storlek mindre än vad som sitter bra sa hon var ett rätt bra mått, var som ett korvskinn på honom, djupt andetag och in med magen för att dra igen det, men töjer sig som baara tusan. blir bara bättre och bättre, han verkar vara riktigt nöjd med det iaf

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
äckligt fort
måste ha varit en dålig säljare med tanke på storleken
eller snarare okunnig:va

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Mm, men som sagt bytte jag det. Sitter bättre nu, men är faktiskt lite för litet. Man då är det ju bra att det enligt tidigare inlägg töjer sig! :D

Tack alla som svarade!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Var hittar man ett sånt ryggskydd på nätet bra och billigt? "halvarssons"!?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum