Kommentarer om Telia Smart?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Halloj!

Satt och läst på Telias hemsida om deras produkt Telia Smart.
Någon här som testat och som kan ge sina comments?
Upplägget verkar ju suveränt.

Personen som är tänkt att använda det kommer att köpa helt ny utrustning vad gäller "allt", så att lösa det med trådlöst för musik och spel hade ju varit suveränt enligt devisen- "less is more" :).
Men frågan är, funkar det bra?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Funkar klockrent hos mig och ett antal kompisar och släktingar! Jag har haft det i några år och vill inte ha något annat.
Den där gatewayen som ingår fungerar som modem, router och switch och är stadig och strular aldrig. Trådat och trådlöst funkar kanon!

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Funkar klockrent hos mig och ett antal kompisar och släktingar! Jag har haft det i några år och vill inte ha något annat.
Den där gatewayen som ingår fungerar som modem, router och switch och är stadig och strular aldrig. Trådat och trådlöst funkar kanon!

What he said...

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
TV, Bredband, IP telefoni. Fungerar perfekt.
Men åskan tog modemet i somras.. tog lite tid innan dom böt ut det.
För övrigt är det väldigt skönt att slippa den där jä-la parabolen på väggen, som bara krånglade.

Mats

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
hyr man den av dom? Varför köper man inte bara en egen hemmarouter? Kostar typ 200-300kr och funkar oavsett vilken operatör du har.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
hyr man den av dom? Varför köper man inte bara en egen hemmarouter? Kostar typ 200-300kr och funkar oavsett vilken operatör du har.

Thomsom TG787 hyr du (någon separat faktura för hyrkostnaden får man inte utan den ingår så att säga) vilket bara är positivt för strular den får du en annan fungerande utan kostnad. 29 kr/ mån för Telia smart är överkomligt.

Jo det fungerar utmärkt med Telia via ADSL. Som exempel betalar jag 540 kr/ mån för 6-8 Mbit bredband, ip-telefoni och 43 tv-kanaler inkl svt 1 o 2 även som hd-kanaler.

Eventuella andra trådlösa prylar såsom radio i köket eller kameror för övervakning av hemmet kostar extra. Den enda nackdelen som jag ser är vid strömavbrott för då försvinner allt och man sitter där en lördag kväll fullt påklädd vid soffbordet i 15 gradig värme och det enda kommunikationsmedlet med omvärlden är mobiltelefonen... :)

Tillägger att digitalboxen finns även med inbyggd hårddisk för 1 800 kr (100 kr / mån i 18 månader) och sen äger du boxen. Skulle inte kunna vara utan denna box för paus i direktsändning blir liksom en vana...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För övrigt är det väldigt skönt att slippa den där jä-la parabolen på väggen, som bara krånglade.

Mats

Hur kan en parabol på väggen krångla?

Jag har haft parabol dom senaste tio åren och det har ALDRIG krånglat.

Mina föräldrar har haft parabol längre än så utan problem

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Thomsom TG787 hyr du (någon separat faktura för hyrkostnaden får man inte utan den ingår så att säga) vilket bara är positivt för strular den får du en annan fungerande utan kostnad. 29 kr/ mån för Telia smart är överkomligt.

Jo det fungerar utmärkt med Telia via ADSL. Som exempel betalar jag 540 kr/ mån för 6-8 Mbit bredband, ip-telefoni och 43 tv-kanaler inkl svt 1 o 2 även som hd-kanaler.

Eventuella andra trådlösa prylar såsom radio i köket eller kameror för övervakning av hemmet kostar extra. Den enda nackdelen som jag ser är vid strömavbrott för då försvinner allt och man sitter där en lördag kväll fullt påklädd vid soffbordet i 15 gradig värme och det enda kommunikationsmedlet med omvärlden är mobiltelefonen... :)

Tillägger att digitalboxen finns även med inbyggd hårddisk för 1 800 kr (100 kr / mån i 18 månader) och sen äger du boxen. Skulle inte kunna vara utan denna box för paus i direktsändning blir liksom en vana...

Du glömde appen till mobilen som man bl a kan sätta igång inspelningar på digitalboxens hd med :)

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950

Efter 10 månader så har du betalat en egen liten fulrouter som precis 787 är. Får man ut nåt extra förutom wlan delen? Hos andra operatörer så ingår oftast den trådlösa delen i kundutrustningen så vad är det egentligen du betalar för? I sverige finns det garanti i 2 år på all elektronik så ett fel ska inte göra någon skillnad.

App för inspelningar är en nice feature.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Efter 10 månader så har du betalat en egen liten fulrouter som precis 787 är. Får man ut nåt extra förutom wlan delen? Hos andra operatörer så ingår oftast den trådlösa delen i kundutrustningen så vad är det egentligen du betalar för? I sverige finns det garanti i 2 år på all elektronik så ett fel ska inte göra någon skillnad.

App för inspelningar är en nice feature.

Vad jag vet så måste du använda routern/gatewayen som Telia tillhandahåller. Den är förkonfigurerad för bredband, digital-tv och ip-telefoni och uppdateras på distans när det behövs. Likaså digitalboxen uppdateras och ingen annan än den de tillhandahåller duger.

Telia smart 29kr... jag det är väl en hyra av något slag kan jag tänka mig.

Hur kan en parabol på väggen krångla?

Jag har haft parabol dom senaste tio åren och det har ALDRIG krånglat.

Mina föräldrar har haft parabol längre än så utan problem

Jag fick ju problem när en 100 år gammal bok växte sig större. Och något alternativt ställe att sätta parabolen hade jag inte för jag hade riktat in den mellan träden men det gick inte längre.

Det är praktiskt med allt via telejacket och Telias gateway/router tycker jag. Utom då vid strömavbrott men det händer ju inte så där jätteofta! :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är praktiskt med allt via telejacket och Telias gateway/router tycker jag. Utom då vid strömavbrott men det händer ju inte så där jätteofta! :)

ÅAS så lär ju inte mycket annat fungera vid strömavbrott heller.

Jag har Iofs 8-10 timmars batteridrift på laptopen, om jag då gräver fram mitt mobila bredband eller använder telefonen som WiFi hotspot så har jag ju Internet också, för fiberkonvertern och routern behöver ju ström, tv'n behöver ström, fasttelefon har jag inte haft på länge...

ÅAS så har jag batterier och inverter så jag skulle kunna driva tv och digitalbox om det skulle krisa, men så beroende av dokusåpor är jag inte, dom grejorna var tänkt till annat....

EDIT: Jag har fan digitaltvmottagare till laptopen också kom jag just på (2st dessutom), fan jag är förberedd, låt ryssen komma, jag bommar icket Så ska det låta....

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...