Kommer du köra försäkrat?

Kommer du trafikförsäkra framöver?

• Antal röstningar
    0

Gabor

Guest
Vet inte om du är seriös eller ej?

Trådskaparen verkar seriös i alla fall - och jag måste fråga varför.
Oavsett vad trafikförsäkringen ökar med, kommer jag för min del betala den, alternativt köpa billigare motorcykel.
Den enorma kostnaden om man skulle krasha utan trafikförsäkring, vill jag inte ta på mig. Att någon blir skadad för livet, det blir dyrare än en trafikförsäkring, garanterat.

Ville bara få igång lite argument.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Helt seriöst :confused: dig vill jag definitivt inte ha som medtrafikant eller hoj-broder. Du är en dj.... parasit och det är du och dina sympatisörer som bidrar till att premierna höjs ytterligare.
Har du provat på att engagera dig "på riktigt" och försökt påverka med en mer seriös debatt?

Med din minst sagt provocerande attityd så kan man faktiskt överväga att lobba för att du blir bannad.

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jävligt skrämmande att nästan 20% hitills menar att dom kommer köra oförsäkrat och avställt fordon i sommar.

Ja.. det kommer bli dyrare. gilla läget.

Demonstrera gärna utanför riksdagen om ni vill. jag hänger på givetvis med hoj.

men se för fan till att ha era hojar försäkrade om ni ska köra med dom!

har du inte råd att betala premien får du skaffa en billigare hoj.

köra oförsäkrat är oansvarigt och dumdristigt.

SKÄRP ER!!!

//Droopfy

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

MEN!!!!

Tänk för guds skull på att om ni kör oförsäkrat så riskerar ni mer än att få böter av farbror polisen när ni blir stoppade(om de hinner ifatt..!!)

Vållar Ni skada på annat fordon eller individ så kommer Ni ställas ansvariga för de kostnaderna. Mm kan betyda kronofogden för resten av livet om det vill sig illa:huvet

Det är väl sånt trafikförsäkringsföreningen är till för. Den där diskussionen har varit uppe förr. Om jag inte minns fel så är det väl så att det finns ett maxbelopp på några tusen som man kan bli skyldig att betala. Man behöver alltså inte oroa sig för att få leva på existensminimum resten av livet.

On topic: Nu kör jag ju inte gata, men om jag skulle göra det så skulle jag köra försäkrat. Orka köra omkring utan skylt och bli jagad av polisen så fort dom får syn på en.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Försäkrar väl så länge jag har råd.
Sen får man köpa sig en moped eller nått.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Låt mej se nu.... R1 -05
Trafik: 2441*0,34=829,94/12 -> 69,20kr/månad i höjning...
Delkasko: 1472kr
Vagnsskada: 4842kr

Ehh, vet inte varför jag ens skulle bry mej, det kan jag gärna betala med tanke på att jag får ut en dryg tusenlapp mer i månaden efter skattesänkningen?

Nää, den riktiga besparingen blir att ta bort den jävla vagnsskadedelen som är ungefär halva ursprungspremien...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Det är väl sånt trafikförsäkringsföreningen är till för. Den där diskussionen har varit uppe förr. Om jag inte minns fel så är det väl så att det finns ett maxbelopp på några tusen som man kan bli skyldig att betala. Man behöver alltså inte oroa sig för att få leva på existensminimum resten av livet.

On topic: Nu kör jag ju inte gata, men om jag skulle göra det så skulle jag köra försäkrat. Orka köra omkring utan skylt och bli jagad av polisen så fort dom får syn på en.

Ytterligare en som visar prov på oanad kamratanda och solidaritet.
Du konstaterar att du endast drabbas av en ringa kostnad via Trafikförsäkringsföreningen om olyckan skulle vara framme.

En kort fråga från en som uppenbarligen inte är så upplyst och insiktsfull som du: Vem betalar resten?

Om du inte förstår frågan så kan du lugnt gå tillbaka till att läsa Kalle Anka och låta mer seriösa debattörer ta utrymme i forumet.

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Jävligt skrämmande att nästan 20% hitills menar att dom kommer köra oförsäkrat och avställt fordon i sommar.

SKÄRP ER!!!

//Droopfy

WORD !!

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld

SKÄRP ER!!!

//Droopfy

Om sporthojsåkaren kommer köra oförsäkrat av ren princip eller faktiskt inte har råd låter jag förbli osagt. Vad jag däremot vet är att majoriteten av unga kommer drabbas mycket hårt av detta beslut. Jag vill inte vara med om att fiansiera ett system som jag tycker är osolidariskt och orättvist.

Jag säljer hojjen:(

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=25

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Byt hoj!!

Om du inte har råd me försäkringen så e de högst aktuellt och byta hoj skulle jag tro...

Jag köper inte en Ferrari och kör runt oförsäkrat bara för trafikförsäkringen e för dyr, man får tänka efter lite före man skaffar hoj! Kolla tex. på BMW hojar typ R 1200 S som du säkert komma ha råd me helförsäkringen till..0-100 på 2,8 sek

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Du konstaterar att du endast drabbas av en ringa kostnad via Trafikförsäkringsföreningen om olyckan skulle vara framme.

En kort fråga från en som uppenbarligen inte är så upplyst och insiktsfull som du: Vem betalar resten?

Om du inte förstår frågan så kan du lugnt gå tillbaka till att läsa Kalle Anka och låta mer seriösa debattörer ta utrymme i forumet.

Luuuuuuugn... Han svarade inte på om han tyckte det var rätt eller fel, han svarade bara vad som händer om det inte finns försäkring vid olycka. Altså vad lagen säger, ingen har sagt något om att det skulle vara rätt sätt att tackla situationen...

Utdrag från TFF...

Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2006 är återkravet högst 3970 kronor och för år 2007 är det 4030 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Och här har vi en som visar prov på fruktansvärt dålig läsförståelse. Jag sa väl aldrig att det var rätt att köra oförsäkrat. Jag sa att det finns ett maxbelopp som man kan bli skyldig att betala tillbaka. Nu hittar jag inte igen den långa tråden som fanns här förut, och jag hittar inget i mina Kalle Anka-tidningar heller.

Och vem som ska betala för resten? Ja, det skulle väl kunna vara så att dom där straffavgifterna som folk betalar in går till annat än fika.

Jag sa dessutom att jag kan minnas fel. Vet du att är som du säger, eller antar du bara? Isåfall räcker det med att bara påpeka det istället för att sitta där och vara en osympatisk, bitter surgubbe.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Och här har vi en som visar prov på fruktansvärt dålig läsförståelse. Jag sa väl aldrig att det var rätt att köra oförsäkrat. Jag sa att det finns ett maxbelopp som man kan bli skyldig att betala tillbaka. Nu hittar jag inte igen den långa tråden som fanns här förut, och jag hittar inget i mina Kalle Anka-tidningar heller.

Och vem som ska betala för resten? Ja, det skulle väl kunna vara så att dom där straffavgifterna som folk betalar in går till annat än fika.

Jag sa dessutom att jag kan minnas fel. Vet du att är som du säger, eller antar du bara? Isåfall räcker det med att bara påpeka det istället för att sitta där och vara en osympatisk, bitter surgubbe.

Jag kan i viss mån erkänna att jag kan låta som en surgubbe.
Men har man sett ett samhälle i bästa välmående falla sönder pga missriktad solidaritet och parasitbeteende etc så kan man faktiskt känna lite bitterhet i en vrå i själen.

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Luuuuuuugn... Han svarade inte på om han tyckte det var rätt eller fel, han svarade bara vad som händer om det inte finns försäkring vid olycka. Altså vad lagen säger, ingen har sagt något om att det skulle vara rätt sätt att tackla situationen...

Utdrag från TFF...

Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2006 är återkravet högst 3970 kronor och för år 2007 är det 4030 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

Ja men det hindrar ju inte försäkringsbolagen att driva en civilrättslig process mot enskild individ om de måste utbetala tex. invaliditetsersättning till den du kör på........

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag kan i viss mån erkänna att jag kan låta som en surgubbe.
Men har man sett ett samhälle i bästa välmående falla sönder pga missriktad solidaritet och parasitbeteende etc så kan man faktiskt känna lite bitterhet i en vrå i själen.

Ja, det må väl vara. Men som sagt så förespråkade jag inget sånt beteende. Jag skulle köra försäkrat. Jag påpekade bara vad som gällde om olyckan skulle vara framme.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Blir det på tok fördyrt... så får man väll köpa en cbr600 <-07(eller någon annan hoj som är biligare att försäkra) och sätta en turbo på den :tummenupp

Mer Turbo till svenska hoj folket :yoparty

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Lär du inte bli snuvad av FB om du har den reggad som 6kw? Gissar på att där är en aningen mer effekt i en 650 än så..

Går inte att göra så mycket åt saken.. husorna är reggade med låg effekt från fabrik och aldrig strypta.. Har min reggad på 7kw och folksam t ex vill bara försäkra den som lätt mc trots att jag sa att den har mer effekt..

betalar 900.- hel/hel :gnissla känns inte som att höjningen kommer bli så förödande så jag lär fortsätta försäkra den!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Lär du inte bli snuvad av FB om du har den reggad som 6kw? Gissar på att där är en aningen mer effekt i en 650 än så..

Kommer så från frabrik så därför funkar de, stryper du själv utgår dom från ursprungseffekten men nu är ju den 6 kw.

Jo är väll iaf 60 på slangen med akra hel.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024