Kommer inte in i min bil! (LÖSNING INKOM)

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Verkar omöjligt! Därför har bilen nu stått på det här viset i snart ett år! Är en BMW X3 (E83) från 2006.

- Dörrhandtagen fram är demonterade
- De befinner sig inne i bilen
- Batteriet är placerat under golvet i bagageutrymmet och är helt urladdat

Innebär:

- Inga dörrar går att öppna
- Bakluckan styrs av elektricitet och går inte att öppna
- Ej möjligt att ladda batteriet

Har försökt:

- Att montera handtagen. När ena framdörren forfarande hade handtaget på plats, gjorde jag många och intensiva försök att montera det. Obegripligt förfarande! Deras inre form (som har kontakt med mekaniken inne i dörren) har inte samma utformning som på alla instruktionsfilmer på nätet. Försökte följa instruktionerna vid den här länken, men momentet att fixera den del av handtaget som går in i dörren beskrivs otillräckligt detaljerat. https://www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-X3/86-BODY-Door_Handle_Replacement/86-BODY-Door_Handle_Replacement.htm
- Att använda en krok (se bild) för att dra i den del inne i dörren som handtaget ska vara fixerat i. Lyckas dra i metalldelen inne i dörren, vilket väl borde motsvara vad som händer när handtaget är på plats och man drar i det? Men leder inte till att dörren öppnas.

Det senaste tycker jag borde fungera! Jag har ju nyckeln och har provat att först vrida nyckeln åt båda hållen. Men nej, dörren förblir låst.

Men någon här förstås både bättre koll och mycket mer erfarenhet än jag – vad göra?!

dorr_2.jpg
dorr_1.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
kommer du åt startmotorn underifrån så kan du ladda batteriet därifrån eller bara ställa ett extrabatteri där och förhoppningsvis öppna bilen med fjärrkontrollen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag öppnade motorhuven på en Audi underifrån med en lång stav med krok. Kunde dra i mekanismen den vägen. Tittade först på en likadan bil hur det såg ut.

Väl där, har du laddpunkt för pluspolen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du kula?

En bekant hade ett liknande problem, dom bakmatade ström till bilen genom släpvagnskontakten så att dom kunde öppna med fjärren.

(det var hennes 80 årige far som är en av dom klurigaste människorna jag känner som kom på det)

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Väldigt fiffiga förslag! Härligt! Tack!

Men borde inte min metod för att öppna förardörren fungera? Skulle vilja veta varför den inte gör det. Beror på frånvaro av ström?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har du kula?

En bekant hade ett liknande problem, dom bakmatade ström till bilen genom släpvagnskontakten så att dom kunde öppna med fjärren.

(det var hennes 80 årige far som är en av dom klurigaste människorna jag känner som kom på det)
Förutsätter väl att laddfunktionen till husvagn är inkopplad i släpkontakten. Det är inte så i normalfallet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förutsätter väl att laddfunktionen till husvagn är inkopplad i släpkontakten. Det är inte så i normalfallet.

Nejdå, det går att bakmata på stiften till lysen också.

Man kanske inte ska försöka ladda batteriet fullt den vägen, men att lägga på spänning så att man kan låsa upp bör ju gå utmärkt

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Har du kula?

Jadå, dragkrok finns. Men skulle inte veta till vilka anslutningar på kontakten som jag skulle ansluta ström. Kan detta – som jag just upptäckte – vara ett mer idiotsäkert alternativ enligt samma princip (vid 0:52 börjar han beskriva förfarandet).

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
kommer du åt startmotorn underifrån så kan du ladda batteriet därifrån eller bara ställa ett extrabatteri där och förhoppningsvis öppna bilen med fjärrkontrollen.
Nejdå, det går att bakmata på stiften till lysen också.

Man kanske inte ska försöka ladda batteriet fullt den vägen, men att lägga på spänning så att man kan låsa upp bör ju gå utmärkt
Jag har svårt att se hur det ska fungera. Det är enkelt att få kontakt med jord(-). För att kunna ladda behöver du koppla på +12v också. Då måste man hitta en komponent som alltid har + från batteriet.

Har en startmotor det? Då borde den snurra konstant. Har du konstant spänning på kontakten för draget? Vet ej men det låter osannolikt.

Generatorn låter som en bättre plats.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har svårt att se hur det ska fungera. Det är enkelt att få kontakt med jord(-). För att kunna ladda behöver du koppla på +12v också. Då måste man hitta en komponent som alltid har + från batteriet.

Har en startmotor det? Då borde den snurra konstant. Har du konstant spänning på kontakten för draget? Vet ej men det låter osannolikt.

Generatorn låter som en bättre plats.

Startmotorn har en grov kabel som det alltid är plus på oftast direkt från batteriet eller generatorn.
Sedan har den en manöverkabel till solenoiden, när solenoiden drar fullt kopplar den in den grova kabeln med ständig plus till startmotorlindningen och den börjar snurra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Startmotorn har en grov kabel som det alltid är plus på oftast direkt från batteriet eller generatorn.
Sedan har den en manöverkabel till solenoiden, när solenoiden drar fullt kopplar den in den grova kabeln med ständig plus till startmotorlindningen och den börjar snurra.
Ja exakt. Då är det ju solenoiden man kopplar in sig på. Kanske lite onödigt hårklyveri.

Däremot är jag nyfiken på hur man ”bakmatar stiften till lysen” genom dragkrokskontakten? Finns det några lysen som alltid har kontakt med +?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Däremot är jag nyfiken på hur man ”bakmatar stiften till lysen” genom dragkrokskontakten? Finns det några lysen som alltid har kontakt med +?

IOM att man bakmatar blir det ju som att tändningen är påslagen, allt som får ström när tändningen är på får ju plötsligt ström bakvägen.

Jag ska inte svära på att gubben som klurade ut det inte bakmatatade via husvagnsladdning, men på en gammal bil jag hade som hade kortis i släpvagnskontakten så bakmatade det även ström till tändningen genom belysnings-stiften så att bilen inte gick att stänga av med nyckeln.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
IOM att man bakmatar blir det ju som att tändningen är påslagen, allt som får ström när tändningen är på får ju plötsligt ström bakvägen.

Jag ska inte svära på att gubben som klurade ut det inte bakmatatade via husvagnsladdning, men på en gammal bil jag hade som hade kortis i släpvagnskontakten så bakmatade det även ström till tändningen genom belysnings-stiften så att bilen inte gick att stänga av med nyckeln.
Jag hade aldrig vågat göra så på en modern bil. En gammal 240 däremot. Vad var det för bil?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I mitt fall en gammal SAAB, i klurgubbens fall en modern VAG (Passat tror jag)

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen