Kommer polisen ge mig böter om jag kör i en parkeringsplats utan körkort?

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Nog inte omöjligt, kostar ju inget att fråga.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror jag frågade i andra tråden hur det är med risk 1 och risk 2, har du inte gjort dom får du väl varken skriva teori eller köra upp.

Jag sinkades ett år med mitt kort pga detta, då jag skadade mig på vårvintern innan säsongen började och inte kunde köra hoj. Risk1 gick ju bra att göra bort med skadad hand med risk 2 fick vänta till hösten då jag var säker på att kunna köra. Jag hade hoppats på att göra bort teorin då jag ändå var skadad och sen göra risk 2 och köra upp på sensommaren, hösten men det sket sig. Fick bli teori kommande vårvintern och sen bokade jag körlektioner och uppkörning så tidigt det bara gick på försommaren.

Tror som föregående talare att du är lite sent ute, hade du börjat söka handledare under vintern, bokat några lektioner innan säsongen börjat så du kunna köra tidigt på körskolan och ev uppkörning hade det nog varit lite bättre läge. Vet att jag låter som en grinig farsa vilket jag också är men till något yngre barn (om bara 5 år får äldsta ta hoj kort, nyss sprang dom ju i blöja) men det är nog bara inse att det inte ser direkt lätt ut och jag förstå frustrationen.

Att som för mig missa hojkortet med ett år då man är över 40 år gör kanske inte så mycket även om det inte är kul för åren går ändå så fort över 40 men att missa en av två säsonger med lättmc känns nog betydligt värre, missar man hela första säsongen så då förstår jag paniken men om det skiter sig för dig får du se det som en erfarenhet att lära dig att planera och vara ute i tid med saker man inte själv har hundra koll på.

Då det kommer till din fråga så är det ju en chansning på flera plan, det första är polisen vilket ju är det minsta problemet då får du väl böter och får vänta med att ta kortet, det som är värre är väl om nåt händer och då tänker jag inte på att krascha hojen vilket ju kan vara kostsamt i sig utan att du skadar dig eller nån annan, en halvblind lätt senil tant Agda 92 år kan ju komma invirrandes på parkeringen med sin bil och det blir en krock vid högfartsträning med både personskador och skador på fordon, är du då utan körkort är du nog värre ute än om polisen tar dig.

Av egen erfarenhet så vet jag att det inte behöver gå fort för att det ska går riktigt åt helvete, förra våren i slutet av maj la jag omkull hojen efter en skogsväg då framhjulet skar ner i ett spår i kanske 30 km/h med ett krossat knä som resultat, 12 dagar på sjukhus, ihopskruvad med två titanplattor och 12 skruvar, hoppandes på kryckor i tre månader och 176 dagars sjukskrivning blev resultatet. Kan säga att jag är glad att jag hade kort och att jag hade trafikförsäkring som gällde då detta hände så rent ekonomiskt förlorade jag tack och lov ingenting på detta, man kan ju bara spekulera vad som hade hänt om jag inte hade haft körkort då.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du hittar en handledare, hinner träna nog för att kunna ta ditt kort och se ovanstående som konstruktiv kritik, jag har också varit 16 år även om det är ett tag sen ;)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Skicka PM så får vi se om det går att göra något.
Ydänsch ligger på vägen till jobbet och det är SportHoj som är transportmedlet...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, som rubriken lyder. Jag har en parkering bredvid mitt hus som jag vill åka till med hojen för att träna för uppkörningen jag har om en månad.

Det jag undrar är att om polisen för någon anledning bestämmer sig för att komma till parkeringen (som brukar vara tom nästan hela tiden btw), kommer de bötfälla/ta bort mitt körkortstillstånd/ kommer de göra något sånt?

Har någon varit med om dehär?

Tack för svar.

Som du förstått är det ingen som kan svara på hur polisen skulle göra, men se på det så här:

Ingen, absolut IINNGGEENN skulle sätta upp konor på en parkering om dom redan hade körkort.
Du förstår, när man tagit körkort behöver man aldrig mer öva på något. Någonsin.
Man är fullärd och har inget som behöver friskas upp eller vässas ytterligare.

Det är rent av pinsamt att köra i krypfart mellan konor när man redan har tjörkort och kan varva till tietusen mellan rödljusen.

Därav följer att ensamövning på en parkeringsplats kommer att skrika olovlig körning. Det vore tjänstefel av en polis att köra förbi och inte kolla upp saken närmare.
Kommer du få böter, bli rapporterad?

Kanske, troligen, förmodligen.

Jag lider med dig som både har hoj och vill ta kortet, men inte får tillfälle till mängdträning.
Hoppas det löser sig och att någon förbarmar sig över dig.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kollade transportstyrelsen. Den goda nyheten var ju att handledarbevis kostar 0kr. Dåliga att det tar 2-4 veckor. Men man vet ju att det kan vara si och så med väntetider hos myndigheter, kan ju gå fortare än så.
Ditt personnummer behövs. PM:a så slänger vi in en ansökan! Bor strax norr om Huddinge. Hur mycket tid jag sen har kan variera från mycket till lite.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Kollade transportstyrelsen. Den goda nyheten var ju att handledarbevis kostar 0kr. Dåliga att det tar 2-4 veckor. Men man vet ju att det kan vara si och så med väntetider hos myndigheter, kan ju gå fortare än så.
Ditt personnummer behövs. PM:a så slänger vi in en ansökan! Bor strax norr om Huddinge. Hur mycket tid jag sen har kan variera från mycket till lite.

Hej! Jag tror att jag har skickat ett pm med mitt nummer till dig, dock så står det inte att det har skickats. Så om jag inte har skickat nåt till dig så kan du svara på detta meddelande så vet jag!

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Uppdaterar med att ansökan är inskickad, återstår att vänta o se.
Provade sidan ikörkort.se. Vid första anblick verkar den vara ganska innehållsrik, får läsa lite mer.
MEN jag blev häpen över ett påstående. Här tycker de att man ska välja den blåa linjen genom kurvan:
mc_bildfraga55_stor@2x.jpg
Den är ju alldeles för nära högerkanten. Grön är ju det uppenbara valet. Eller rättare sagt, börja som grön, sluta som blå. Eller vad säger ni andra? Eller är den bara dåligt ritad/dålig vinkel på bilden?
Teorin är ju alltså att lägga sig nära mittlinjen på väg in för att se längre in i kurvan, sen lägga ner och ta sig liksom lite mer rakt ut ur kurvan och hamna närmare mitten av körfältet. Inte ligga i högerkant och "svänga jämnt hela vägen".

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Provade sidan ikörkort.se. Vid första anblick verkar den vara ganska innehållsrik, får läsa lite mer.
MEN jag blev häpen över ett påstående. Här tycker de att man ska välja den blåa linjen genom kurvan:
View attachment 453562
Den är ju alldeles för nära högerkanten. Grön är ju det uppenbara valet. Eller rättare sagt, börja som grön, sluta som blå. Eller vad säger ni andra? Eller är den bara dåligt ritad/dålig vinkel på bilden?
Teorin är ju alltså att lägga sig nära mittlinjen på väg in för att se längre in i kurvan, sen lägga ner och ta sig liksom lite mer rakt ut ur kurvan och hamna närmare mitten av körfältet. Inte ligga i högerkant och "svänga jämnt hela vägen".
Knepigt! Jag föredrar den gröna av samma skäl som du skriver. Man ser längre in i kurvan på så vis.

Möjligen tycker de att den gröna går för långt ut, för nära mittlinjen - med tanke på ev. mötande trafik? Å andra sidan ser man mötande trafik tidigare då och har tid att justera sin kurvtagning. Vilket leder oss tillbaks till... den gröna linjen.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
View attachment 453562

Jo jag svarade också grön när jag gjorde denna fråga första gången. Jag antar att man tar blå över gröna kanske eftersom att gröna slutar fortfarande vid mitten? Ingen av de linjerna visar när man skär igenom kurvan heller. Annars så kan det vara att dåligt ritad. Trots detta så finns det inga mer sådana "ritade" frågor i appen.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Knepigt! Jag föredrar den gröna av samma skäl som du skriver. Man ser längre in i kurvan på så vis.

Möjligen tycker de att den gröna går för långt ut, för nära mittlinjen - med tanke på ev. mötande trafik? Å andra sidan ser man mötande trafik tidigare då och har tid att justera sin kurvtagning. Vilket leder oss tillbaks till... den gröna linjen.

Precis! Tänkte också på det där med justera sin kurvtagning. Har ju hänt ett antal gånger. Möter jag nån som ligger för nära mitten halvvägs in i kurvan så har jag mer sidomarginal att justera mig (åt höger), och hen som möter ser mig tidigare. Skulle jag kört som i blå och möter nån som tom korsar min väghalva har jag ingenstans att ta vägen.
Alltså den som möter ska ju från sitt perspektiv inleda kurvan närmare vägkanten åt höger och sen snedda in mot mitten av körfältet i slutet av kurvan. Men så gör de inte det utan slickar mittlinjen hela kurvan, eller tom korsar. Då vill man också synas tidigare och ha lite svängmarginal tänker jag. Och fick lära mig.

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Kugg fråga!? Handlar om vilken som är bäst av alternativen. Egentligen vill dom att man går ut till vänster så man ser så mycket av kurvan som möjligt sen svänger inåt efter kröken (tror jag).

Ang din första fråga så tränade jag lite stort inomhus garage. Men sen efter brist på handledare tog jag lån å fixa intensivkurs på Hässlötrafikskola. Dyrt men värt det! Mina små träningar i garaget hade knappast hjälpt, och då har jag ändå tävlat cross som barn. Körde iofs upp med en KTM 1290 adventure som var lite svår..

Hade lappen en vecka efter intensivkursen var över. Hade hjälpt dig men har bara haft mc kort i 3år. Annars hade jag hjälpt till...

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Kugg fråga!? Handlar om vilken som är bäst av alternativen. Egentligen vill dom att man går ut till vänster så man ser så mycket av kurvan som möjligt sen svänger inåt efter kröken (tror jag).

Ang din första fråga så tränade jag lite stort inomhus garage. Men sen efter brist på handledare tog jag lån å fixa intensivkurs på Hässlötrafikskola. Dyrt men värt det! Mina små träningar i garaget hade knappast hjälpt, och då har jag ändå tävlat cross som barn. Körde iofs upp med en KTM 1290 adventure som var lite svår..

Hade lappen en vecka efter intensivkursen var över. Hade hjälpt dig men har bara haft mc kort i 3år. Annars hade jag hjälpt till...

Det är lugnt! Har hittat någon!

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Jo jag svarade också grön när jag gjorde denna fråga första gången. Jag antar att man tar blå över gröna kanske eftersom att gröna slutar fortfarande vid mitten? Ingen av de linjerna visar när man skär igenom kurvan heller. Annars så kan det vara att dåligt ritad. Trots detta så finns det inga mer sådana "ritade" frågor i appen.

Nä, det verkar vara nåt feltänk i den bilden. Blå skulle jag klassa som farlig för en själv. Röd korsar ju onödigt mittlinjen innan kurvan, och gör ett idiotslut sen och korsar igen. Grön börjar ju bra, men slutar av någon anledning med att närma sig mittlinjen igen. Som denna bild är ritad får grön ändå stå som bäst av de tre.

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Tanner1213

Jag fattar inte varför du redan har en uppkörningstid när du inte kan köra motorcykel..? Berätta för oss vem som bokat in dig på den tiden. Precis, det är du själv som gjort det. Och när alla gör som du så tar uppkörningstiderna slut utan att någon kan köra. När man inte kan köra så kuggar man och då måste ni boka nya tider och så håller det på. Tänk om ni först lärde er köra INNAN ni bokade tid för uppkörning, då skulle detta problemet inte finnas. Sorry, det är ert eget fel att det är så här :fakta

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tanner1213

Jag fattar inte varför du redan har en uppkörningstid när du inte kan köra motorcykel..? Berätta för oss vem som bokat in dig på den tiden. Precis, det är du själv som gjort det. Och när alla gör som du så tar uppkörningstiderna slut utan att någon kan köra. När man inte kan köra så kuggar man och då måste ni boka nya tider och så håller det på. Tänk om ni först lärde er köra INNAN ni bokade tid för uppkörning, då skulle detta problemet inte finnas. Sorry, det är ert eget fel att det är så här :fakta

Men jag kan ju köra motorcykel och tränar fortfarande i parkeringar. Jag kan också förhoppningsvist börja övningsköra snart också.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Jag ska faktiskt ta tanner1213 lite i försvar här nu. Känner honom inte. Men ingen kan påstå att han inte försökt. Han har frågat efter handledningshjälp på flera ställen här, i flera trådar. Frågat på smc:s forum. Tydligen frågat på facebook och snart sagt hela internet! Jag minns också hur det var när man skulle boka tid. Man planerar sin teori, risk1:a, 2:a och nästa lediga uppkörning är... om fem månader.
Nåja. Folk bokar av till höger och vänster. Blir det för snävt så bokar man av och håller stenkoll på andra avbokade tider som dyker upp, så blir plötsligt de fem månaderna till två veckors väntan istället.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men jag kan ju köra motorcykel och tränar fortfarande i parkeringar. Jag kan också förhoppningsvist börja övningsköra snart också.

Nja, du TROR att du kan köra motorcykel... Det är det förstås även många med kort som tror, utan att faktiskt kunna det i särskilt hög grad, så du är inte unik så sätt. Dessutom, eftersom du känner ett behov av att träna så är du kanske helt fullfjädrad mc-förare ännu?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Nja, du TROR att du kan köra motorcykel... Det är det förstås även många med kort som tror, utan att faktiskt kunna det i särskilt hög grad, så du är inte unik så sätt. Dessutom, eftersom du känner ett behov av att träna så är du kanske helt fullfjädrad mc-förare ännu?

aa, det är därför jag har tränat och fortsätter att träna...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati