Kommer polisen ge mig böter om jag kör i en parkeringsplats utan körkort?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Är det övning inför bana så behövs det inte om du har lite koll, handlar ju bara om krypa vända och inbromsning.
Jag körde inte en enda meter bana innan när jag körde upp för tungt utan kollade på Youtube hur jag skulle köra.
Hade iofs lätt MC sedan 19 år innan, men hade ju inte kört mc på 16 år.

Ganska skoj när han som skötte uppkörningen frågade 10 st om alla hade kört och hade koll på hur man ska köra och jag räckte upp handen och sa "tror det, jag har sett på Youtube"..... Han sa ju det mer för att kolla om någon hade frågor.
Alla andra hade ju bränt hur mycket pengar som helst på köra runt dessa konor :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kostar någon hundring att köpa ett gäng koner på Biltema, fara till en hyfsat tom parkeringsplats och öva lite.

Däremot behöver du ju inte öva "lågfartsbanan" för då fattar ju alla att du inte har körkort. Öva åttor, krypkörning, bromsövningar, "femman" osv. Kontakta SMC för att höra när de kör avrostningar och förklara ditt behov av övning och handledare. Seriös fråga får seriösa svar. Alla vill att du skall bli så bra förare som möjligt.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Det kostar någon hundring att köpa ett gäng koner på Biltema, fara till en hyfsat tom parkeringsplats och öva lite.

Däremot behöver du ju inte öva "lågfartsbanan" för då fattar ju alla att du inte har körkort. Öva åttor, krypkörning, bromsövningar, "femman" osv. Kontakta SMC för att höra när de kör avrostningar och förklara ditt behov av övning och handledare. Seriös fråga får seriösa svar. Alla vill att du skall bli så bra förare som möjligt.

tack för förslaget! Har redan hittat handledare så nu äre bara att vänta tills transportstyrelsen godkänner.

Marklov

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2018
Hoj
Tvåhjuling
Däremot behöver du ju inte öva "lågfartsbanan" för då fattar ju alla att du inte har körkort.
Jag har körkort och är det något praktiskt moment i körkortsutbildningen som jag skulle behöva öva är det nog lågfartsbanan... Men ja, jag förstår vad du menar. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har körkort och är det något praktiskt moment i körkortsutbildningen som jag skulle behöva öva är det nog lågfartsbanan... Men ja, jag förstår vad du menar. :)

Lågfartsbanan är ju bara ett standardiserat sätt att öva kontroll och balans.

Det kan du med fördel öva med åttor, ”femman”, ”bryggargården” och andra små finurligheter som man kan tex hitta på SMC-s avrostningar - eller göra själv!

Buy quality, cry once

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tips på bra grusvägar nere i södertörn, tullinge etc att öva på? Får ju gärna vara några kilometer som det går att köra på. Helt vanlig standard grusväg ála den typen man stöter på ute på landet här och var alltså.
Jo, det ingår i provet och måste övas på!:)

Xt660x2007

Ny medlem
Gick med
5 May 2020
Hoj
Xt660x 2007 Yamaha
Nej polisen kan inget göra om dom inte ser dig körandes. Du rullande kanske dit den. Värsta som kan hända att du får bot av p lisa

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Kan bara tala för mig själv. Inget jag rekommenderar men jag körde till en stor parkering och övade själv. Där mötte jag ett par gånger en tjej runt 40 år som också övade på att köra runt konor. Jag var lite nojig att köra dit men tror inte polisen skulle göra något speciellt om de såg oss där. De är människor och bedömer olika men vi är också olika personer som kör olovligt, något man kan göra på annorlunda sätt. Tror också min relativt höga ålder skulle vara till min fördel då det är mer troligt att jag tar större ansvar än en ung körsugen pojkspole.

Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har för mig att jag körde grusväg från Skogs Ekebyvägen, antagligen Tombergavägen och antagligen ut på Bulten (257) när jag körde skola från Håga. Men jag kan inte svära på det :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati