Varför är det intressant att lagra den? Den ska bara vara tillgänglig när jag vill.
Jo..delvis. Men man vill ju inte heller "hyra" sin musik. Betalar man månadsvis för den så är det ju lite så.
Varför är det intressant att lagra den? Den ska bara vara tillgänglig när jag vill.
Varför är det intressant att lagra den? Den ska bara vara tillgänglig när jag vill.
Jo..delvis. Men man vill ju inte heller "hyra" sin musik. Betalar man månadsvis för den så är det ju lite så.
För att det är jävligt korkat att ladda hem samma fil varje gång man ska använda den, speciellt när man måste göra det över 3G, i synnerhet om det ofta är samma fil, ibland flera gånger dagligen.
När jag kör bil har jag inget WiFi, när jag går på stan har jag oftast inget WiFi, när jag är på jobbet har jag inget WiFi.
Hemma på WiFi lyssnar jag inte på musik med mobilen.
Är det kostnaden folk gnäller över?
Obegränsad musik från 49kr i månaden känns jävligt billigt, jag kommer lätt upp i 40-50 timmar i veckan iaf, tycker att det är en piss i mississippi.
Har haft spotify sen det kom ut och kommer fortsätta köra på det, har aldrig haft några problem med det.
Varför är det korkat? Man köper inte internetaccess för att inte använda den.
Lyssnar du på samma låt flera gånger per dag lär den ändå ligga i din lokala cache.
Kostnaden för Spotify understiger ett skivköp i månaden, men till skillnad från den enda skivan man tillfört samlingen så har man tillgång till ett mycket större arkiv. Jämt.
Tror att om det är något som kommer döda spotify så är det att de ger artisterna så dålig ersättning så fler och fler hoppar av.
Tror att om det är något som kommer döda spotify så är det att de ger artisterna så dålig ersättning så fler och fler hoppar av.
Skivbolagen ger artisterna dålig ersättning för spotify,
har en viss känsla av att skivbolagen är "nöjda" så då fastnar artisten där.
Artister större än skivbolagen finns inte på spotify, tex Metallica & John Lennon.
Artisten får precis så mycket betalt som den har avtalat. Men Spotify betalar extremt lite, se exakt summa ovan. Har man dessutom ett skivbolag som ska ska ha sin bit av kakan blir ju summan ännu mindre för artisten men band med lite sunt förnuft avtalar inte bort digitala streamingrättigheter hursomhelst.
Michael Jackson, Coldplay, Kings of Leon, Muse, Iron Maiden och andra "artister större än skivbolagen" finns tillgängliga för streaming så det har inte med hur stora de är utan huruvida de vill släppa sin musik för skitsummor. Metallica och Beatles är onekligen för "snikna" för det.
..
I onsdags bloggade Magnus Uggla ursinnigt om Spotify. Han berättade hur han flera gånger ifrågasatt om han som artist verkligen får något betalt från tjänsten. Han skriver bland annat att "det visade sig att jag under det första halvåret tjänat lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag".
Men han fick goda förklaringar från sitt skivbolag Sony om den saken. Det som i stället gjorde honom ursinnig var att Sony, "våldtagit" honom då de sumpat hans ersättning för att de skulle få köpa sex procent av bolaget Spotify för ynka 30 000 kr. Ett bolag som är värderat till 1,8 miljarder.
Däri låg Ugglas problem. Att hans skivbolag, som tidigare stått upp för honom i The Pirate Bay-rättegången, nu sålt ut hans musik för att få göra en billig och smart investering.
Detta struntade medier i. De läste bloggposten och utbrast "Ha, visste väl att det var något skumt med Spotify!" och skrev sedan så det glödde (blödde?). Äntligen skulle de få visa att det inte fungerade med betalning och internet.
Det blev rubriker som "Uggla till angrepp på Spotify" att de var lika "illa som Pirate bay". Vinklingen handlade om att man inte tjänade pengar på att finnas på Spotify.
Men inte nog att man missade vad Ugglas ilska handlade om, man missade också att göra ett hederligt journalistiskt arbete på den vinkel man nu skapat.
Det var ingen som jämförde Spotifys ersättningsnivå med andra mediers - allra rättvisast radios. I stället letade man fram artisten Petter och lät honom deklarera att man får "noll komma noll noll noll eller väldigt lite i alla fall" från Spotify per spelad låt.
Och eftersom andra medier missat att göra sitt jobb: Låt oss här göra ett snabbt överslag.
Enligt STIMs senaste årsredovisning får upphovsmännen till en treminuterslåt som spelats 1 gång på 1 av riksradions kanaler 100 kronor att dela på. Spelas samma låt på lokalradion 1 gång får de 4 kronor att dela på.
Säg att ett vanligt program på P1 har i snitt 50 000 lyssnare (sommar i P1 sägs ha en miljon lyssnare). Det innebär att en upphovsman får 0,002 öre betalt per lyssning.
Säg att ett program i P4 har i snitt 5 000 lyssnare. Det innebär att upphovsmannen får 0,0008 kr betalt per lyssning.
Hade det gått att göra en nyhet av det? Att Petter grät över att han efter att hans låt radiospelades bara fått "noll komma noll, noll, noll eller väldigt lite i alla fall"?
Låt oss jämföra det med Spotify. I Almedalen i somras fick vi reda på att en upphovsman som hade fått sin låt uppspelad 150 000 gånger bara fick 500 kronor av Spotify. Eller ungefär vad en "halvdan gatumusiker får på en dag", som Uggla uttryckte det.
Men slå ut det per lyssning och du får 0,003. Alltså mer betalt än vad låten skulle fått om den spelades i P1.
Mediernas rädsla, eller Spotify betalar bättre än radio
Det är inte bara Uggla. Har läst på flera ställen att Spotify sålt av andelar till underpriser till många bolag. Detta som en investering i utbyte till att de då bevakar sina egna pengar genom att inte kräva för mycket betalt av Spotify.
De som blir tagna i rumpan är såklart artisterna som inte får ut något alls. (Ja ok, ett par 10or för ett par 10000 spelningar)
Inte konstigt fler och fler hoppar av då.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |