Kommunikation mellan hojarna?(hjälm)

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
Tja! Jag har precis köpt min hoj skaffat hjälm o allting,
men nu är det ju följande såhär att jag ska ut o glida med
polaren och det hade ju varit soft att ha någon form av
kommunikation mellan hojarna, vi har redan testat med burk-tråd-burk
metoden men det är ett helvete att hålla linan spänd.. ;)

Så nu undrar jag om någon känner till något bra system man
ska invistera i, vi båda hjälmar som ska stängas.

Sen funderar jag också är det inte stor risk för att bruset från
part B transporteras till part A?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag och en polare brukar köra med komradio (walkie talkies) och hjälmheadset.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=954058

Det funkar alldeles utmärkt. Knappen sätter man på lämplig plats på styret. Jag har min placerad precis innanför handtagen. Då räcker det med att jag lättar lite på vänsterhanden för att nå med tummen. Polaren har sin på undersidan av handtaget. Lite lättare att komma åt men kan kännas ivägen när man kör.

Dom enda nackdelarna som vi upptäckt är inte så många eller stora.
Räckvidden kommer inte i närheten av de uppgivna 6 km. Snarare 1-2 km enligt våran erfarenhet men det räcker ju gott.
Ljudnivån räcker inte riktigt till för att kunna prata obehindrat i högre farter. Upp till 90 går det att höra vad som sägs men över det så börjar det bli svårt. Det beror ju iofs på vilken hoj man har. Jag har ganska mycket brus på min eftersom kåpan lyfter vinden precis lagom mycket för att skicka turbulens precis på hjälmen när jag sitter upprätt och kör. Det mesta snacket är dock när man kör i lägre hastigheter och vill diskutera vägval eller kommentera tjejer man passerar.

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1200GS
Scala rider Q2 blåtandsheadset. Funkar klockrent och du kan tala i telefon och lyssna på radio om du känner för det. Inga problem att snacka i högre farter. Ca 1100 /styck.

Inga krångliga knappar - full duplex - betyder att du kan snacka samtidigt som han. Kopplar automatiskt upp telefonen om det ringer - den som ringer hör inte att du sitter på en hoj om det gå upp till ca 120.

A must have!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
oskobe, hur är räckvidden med Q2 blåtandheadset då? Borde inte vara mer än 5-10 meter i bästa fall?

@ nucce> Vanliga PMR walkietalkies av nästan vilken modell som helst (inklusive Topcom-radion från Jula) ger acceptabel räckvidd. Angiven max räckvidd från i stort sett alla tillverkare utgår från helt optimala omständigheter - fri sikt, över vatten, i verkligheten är 1-2 km mer realistiskt och räcker ju för kompiskörning.
Flaskhalsen är nästan alltid mikrofonen. Den behöver ge god taltydlighet samtidigt som den inte får plocka upp för mycket vindbrus. Det finns många halvbra lösningar men i praktiken bara en riktigt bra, fast den är litet dyr. http://www.bikeman.se/
(Notera att det går att köpa bara headset utan radioapparater om man redan har dem.)

Sandolf

Texas Roadrunners
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
2001, Honda NT650V Deauville
Jag och frun har Nolan N-com med kom-radio från teknikmagasinet.
Sladd på styret.
Stämmer att det blir svårt vid högre fart, jag har hes röst men jag hör frun bättre, kan nog vara lite talteknik oxå.
Dock är vi fullt nöjda med denna lösning till ett hyfsat pris.
Det som behövs är Hjälm Nolan N-com, Basic-kit, kom-radiosladd, komradio.
Enda gången det strulat var när vi fick in en babyvakt när vi körde förbi ett hus.:tummenupp

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1200GS
oskobe, hur är räckvidden med Q2 blåtandheadset då? Borde inte vara mer än 5-10 meter i bästa fall?

Optimalt säger de 500 meter, men det är snarare 200 meter utan att man får problems med ljudkvaliten. Som jag ser det är det fullt tillräckligt! Jag övningskörde med brorsan som fixade kortet för ett par veckor sedan och så länge man "ser varandra" (på en mindre väg) så är det inga problem.

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
Tackar för alla tips, jag tror det pekar mot ett Scala rider Q2.

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Har du kollat på Cellular line?

Finns på Touratech.se och lite andra ställen!
Jag tyckte de verkade bättre, så jag köpte en men jag har knappt hunnit prova den än eftersom jag la hojen i diket på vägen hem från affären:gnissla

Men det funkar att prata i mobilen 140-150 iallafall!

Och sen kan man köpa en Garmin Zumo eller liknande navigator med Bluetooth och koppla mobilen och headsetet till den, så kan man ringa via GPSen och få röstguidningen och allt i headsetet!

Tyvärr funkar det kass till musik....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...