Kompatibla motoroljor?

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Att byta från Castrol till Motul skall enligt uppgift fungera.
Men är Hydro's "Mobil" kompatibel med Motul ( som jag
för närvarande har i maskineriet ) eller kommer dom att
skära sig?

Vidare - har just nu 10W40, är det troligt att det kommer
att fungera ok med 15W40 eller 10W50?
( Avsedd för turbo-motorer ).

Kommer nämligen köra upp till Sverige / Småland nästa
helg. Har ett olje-filter liggandes till min gamla 98'a...
Eh... för det är väl samma mellan 98 och 00?
Kan inte tänka mig annat... Borde vara precis samma
mellan 98-03.

Hur som helst så blir det ett oljebyte där oppe.
Och jag vill INTE att motor skall skära när jag är halvvägs
igenom Danmark på väg tillbaka.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alla oljor som är "rated", dvs klassificerade, är kompatibla med varandra, iaf API SF, SG or SH. SJ har för låga mängder anti-slitage för att rekommenderas i en hoj.

Här är skriver t.ex. BMW att SJ inte är bra för hojar.
http://www.gunsmoke.com/scot/k12/sj_oil.html

Han som postade Bulletinen från BMW har dock fel på en punkt, Castrol GTX 20W50 innehåller rätt stora mängder zink och borde därmed vara godkänd i en hoj - även av BMW.

Du kan med gott samvete blanda vilka motoroljor som helst utan att vara rädd för att den ska skära. Plågar du inte livet ur den bör vad som helst, även en no-name, 10W40 klara 500 mil, dvs till oljebytet.
 

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
andersbrink skrev:
Du kan med gott samvete blanda vilka motoroljor som helst utan att vara rädd för att den ska skära. Plågar du inte livet ur den bör vad som helst, även en no-name, 10W40 klara 500 mil, dvs till oljebytet.

Great!
Hrm... Men vad menas med att "plåga livet ur"? :confused:
Jag kör inte direkt sakta. Hade väl ett snitt på 230
igenom Tyskland påväg till Italien för ett par veckor
sedan... Frågan är när oljan börjar skita sig.
Fast, kylningen är ju väl tilltagen på en sporthoj.
Skall väl inte vara några problem om man inte ligger
och pressar järnet en extrem-varm sommardag?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fredrich skrev:
Great!
Hrm... Men vad menas med att "plåga livet ur"? :confused:

Din vattenkylda lär inte få några problem, ens med billigaste billiga oljan. Däremot luft/oljekylda kan få problem med koksad olja om den körs för hårt. Din kokar ju innan oljetempen hinner stiga över 110. Luft/oljekylda kan se temperaturer långt över 150...
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
"Han som postade Bulletinen från BMW har dock fel på en punkt, Castrol GTX 20W50 innehåller rätt stora mängder zink och borde därmed vara godkänd i en hoj - även av BMW."

Men Anders, Jag säljer Castrols produkter och har pratat med deras produktansvariga ang. mc/biloljor, dom säger att skillnaden mellan dom två är att mc-oljan INTE innehåller zink pga att zinken "sätter igen" lamellerna och risk för slirning.

Jag ska kolla upp detta med dom igen, jag vill gärna tro att du har rätt för du verkar att ha stenkoll på det mesta annars.
micke
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lite OT.

tål en 10W30 olja lägre arbetstemperatur än en 10W40 olja? Jag har pytsat i 10W30 där manualen säger det skall vara 10W40 och vill få bekräftat att jag itne gjort något dumt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
micke_gbg skrev:
Men Anders, Jag säljer Castrols produkter och har pratat med deras produktansvariga ang. mc/biloljor, dom säger att skillnaden mellan dom två är att mc-oljan INTE innehåller zink pga att zinken "sätter igen" lamellerna och risk för slirning.

Jag ringde huvudkontoret i Köpenhamn och fick prata med en produktspecialist som sa att GP som säljs i Europa är detsamma som GTX (som säljs i USA), dvs innehåller 0.12% zink.

Zinc (som inte är vanlig zink, utan en zinkförening) sätter inte igen lamellerna. STP, en tillsatsolja, innehåller till största delen vanlig mineralolja, lite zinc och små mängder molybdensulfid, dvs de ämnen som motverkar metall/metall-kontakt vid extrem belastning (som normalt finns i vanliga motoroljor). Dvs, byter man olja var 500 mil finns det ingen anledning till STP eller snake-oil's. GP20W50 innehåller zink så det finns ingen anledning att tillföra mer.

Skall noteras dock, alla API SJ specade oljor innehåller mindre mängd tillsatser än API SG/SH eftersom de ska vara miljövänligare.

Det enda jag har upplevt som är negativt för en MC-koppling är Mobil-1 helsyntet för bil. När den koksar blir det en hård svart glänsande beläggning på lamellerna som är svår att få bort, ens med sandpapper! Har inte upplevt det magnituden av problem med någon annan mineral eller syntetolja.

Jag byter olja efter varje race så livslängden vet jag ingenting om, däremot funkar GP20W50 väldigt bra att köra med.

Som dom säger i USA, tmbbaymmv.... (this may be bullshit and your mileage may vary). :D
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Hur uttalar man: tmbbaymmv.... :D
(this may be bullshit and your mileage may vary).

Det är konstigt att man får olika svar av deras produkttekniker,
har pratat med Katarina Hagstrand hos Castrol i Sverige, hon säger att zinken är det som skiljer hos mc/bil-oljor.

Vad vet jag? så länge det inte slirar så är jag nöjd.
micke
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det tråkiga är att nästan alla "oljetillverkare" kör med samma oljebas och tillsätter sen bara sitt additiv och sen inte deklarerar vad den innehåller för tillsatsämnen utan vi får förlita oss på att större motororganisationer gör oberoende tester. Hittills har jag bara sett resultat från Amerikanska tester - där man även deklarerar innehållet man fick vid laboratorietestet, dvs mängden aska, zinc och antiskummedel etc.
 

Mystic

Fotografen :P
Gick med
1 Aug 2004
Ort
liten håla nära S-tälje
Hoj
GSX R1100 - 87 , MTB HPD bygge med en Aluminiumram från Logan, En gammal Mercier "landsvägsracer" finns med i källaren.
Api

Eftersom du säljer oljor borde du ha tillgång eller veta vart jag hittar tabbeller & utförligare beskrivning av API systemet, ha en gång en bra lista från BP men vet inte vart den finns längre.. Nu då nya klassningar kommit så finns inte dessa med heller! /G

micke_gbg skrev:
59282 "Han som postade Bulletinen från BMW har dock fel på en punkt, Castrol GTX 20W50 innehåller rätt stora mängder zink och borde därmed vara godkänd i en hoj - även av BMW."

Men Anders, Jag säljer Castrols produkter och har pratat med deras produktansvariga ang. mc/biloljor, dom säger att skillnaden mellan dom två är att mc-oljan INTE innehåller zink pga att zinken "sätter igen" lamellerna och risk för slirning.

Jag ska kolla upp detta med dom igen, jag vill gärna tro att du har rätt för du verkar att ha stenkoll på det mesta annars.
micke
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top