Komplett utrustning, tips önskas.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Knäpuckens främsta funktion är inte att vara ett skydd när man vurpar. Den kan kanske ge ett visst skydd vid vissa former av vurpor. Lika väl som det så kan den vara i vägen vid visas former av olyckor.

Nej. Den största fördelen med skinn jämfört med syntetmaterial är att skinn är väldigt nötningsbeständigt. Man kan alltså glida längre på arslet innan materialet är nernött och man börjar hyvla bort skinkorna.

Det förstår nog vilket flum som helst att knäpuckarnas främsta funktion inte är att agera skydd. Det var inte vad jag skrev heller, jag skrev att dom är bra på att glida på asfalt... ;)

Ang. Slitstyrkan i skinn vs tyg så är det helt riktigt att skinn tål att glida på längre. Sen vet inte hökar hur det är med nya material som dyker upp men jag vet att tygställen blir bättre och bättre. Ett riktigt bra tygställ KAN ha bättre slitstyrka än ett dåligt skinnställ.

MEN! Jag skulle ändå föredra att krasha i skinnstället pga att det är mindre risk att man börjar tumla runt och riskerar att bryta armar och ben.

Jag har vurpat i både och och tyggrejerna höll finfint men jag hade mindre ont efter skinnvurporna :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det förstår nog vilket flum som helst att knäpuckarnas främsta funktion inte är att agera skydd. Det var inte vad jag skrev heller, jag skrev att dom är bra på att glida på asfalt... ;)
Nu kanske vi börjar bli OT, men det finns ju olika knäpuckar också, från stenhårda till ganska mjuka, som glider olika bra och är olika stötupptagande. Daineses förra variant var ju stenhård, halvt obekväm i första knäskrapen (tills dom blev lite plattare), men gled lätt å fint, tex. Va de Beriks som va mjuka så man nästan stannade när man la dom i backen tro? :va Nåja, vad man föredrar är ju en smaksak :)
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Problemet med textilställ är att skydden tenderar att flytta sig vid en krasch då tyget inte har samma passform som ett skinnställ. Att tyg kan vara lika slitstarkt som skinn har bevisats gång på gång.
 

gjohan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z750 2011
Nikel: tack för input! =)
davey: tack för tipsen!
frezon: tack för tipsen! prövade ett gäng olika TCX stövlar hos min handlare, dom kändes helt okej! På ett av paren satt det ett långt skydd tvärs över hälen om du förstår hur jag menar? Som ett "stag" från sulan och upp över fotknölen, kändes jävligt skumt när man prövade röra sig i stövlarna men jag antar att det ska va så? Det borde ju ge ännu bättre skydd? prövade som sagt ett track ryggskydd och jag tyckte det satt bra så det blir ett sånt! =)
henk6867: tack för tipsen!
bossbaver: tack för tipsen! haha tack så mycket, det ska nog gå bra =)
ricco43: helt rätt, lägger gärna någon tusenlapp extra med vetskapen att jag har riktigt bra utrustning om det nu skulle gå på tok!
aleks86: kawasaki z 750.
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Byxerna har TFL Cool System. Jag har det på min skinn jacka från Halvarsson. Det funkar :) Testades i Österrike i sommar 35+ och jag lever än.

Byxerna Safir har jag liknande men är nu 3 år gamla men fortfarande supersköna. Det handlar mycket om känsla och fåfänga. Sitter det inte perfekt när du provar, då gör det inte det senare heller, tyvärr.

I övrigt är det så att Halvarsson har bra grejer till bra pris. Just nu är det ännu billigare i England. Du kan spara flera tusen genom att handla från England. Det är bara att googla Halvarsson och england och du får många träffar.

Denna t.ex.
http://www.vcustoms.co.uk/motorbike_64_halvarssons-leather-pants:-safir---black_806.html
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Problemet med textilställ är att skydden tenderar att flytta sig vid en krasch då tyget inte har samma passform som ett skinnställ. Att tyg kan vara lika slitstarkt som skinn har bevisats gång på gång.

Halvarsons Safety kevlarställ (ser ut som textil) har inte det problemet. Kraftiga kardborrar på midja, armar, ben som man justerar passform med en gång vid tillpassningen. Skydden är justerbara på samma sätt som i skinnställen. Det blir inget insvettat ålaskinn av det, men skydden sitter stadigt.

Fördelen med kevlarstället är att det är tvättbart.. Underbart när man kör mycket. Samt att det ventilerar bättre än läder. Skönt i värmen för varmblodiga som mig som sliter ur fodret innan maj har börjat och inte stoppar tillbaka det förrän i oktober..
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Du har gjort helt rätt med din hjälmköp. Addera ett 2-delat Dainese skinnställ av nyare slag, UFO-ryggplatta, stövlar från Sidi eller Alpinestars och handskar från Alpinestars, så är du hemma. Naturligtvis ska du ha knäpuckar på ditt ställ. Man vet aldrig när du helt plötsligt kommer fram till en 90 graders böj med grusfri asfalt, klar sikt och bra värme i däcken - då kanske du känner för att knäskrapa - även om vissa här anser att det är helt galet om du inte är på bana...:gnissla
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top