Kompression beroende på timing? Ducati 821 motor

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Helt klart feltimad på den cylle som ger 160 psi med kamrem mobnterad. 200 psi är nog rätt värde utan att kollat men flera motorer ligger runt där. 160 psi utan kammar blir uppfuckat iom att den inte kan dra in luft så de va inget underligt mysterium. De är bara be en bön att inte ventilerna krockat med kolven på 160 psi cyllen :rolleyes:
Googla rätt komptrycksvärde för att va säker på att de ska ligga runt 200 bar.
Det skall vara 160psi enligt boken
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Remmar på, på rätt var på veven, lätt att nedre remhjulet hamnar ett varv fel mot kammarna.
Efter att remmarna är monterade ska motorn dras runt för hand flera varv och märkningarna kollas varje varv. Det kan se bra ut första varvet. Tar det stop så sluta genast :)
Tändstift ur på alla cylindrar.
Ventilerna justerade, i alla fall hyfsat.
Full gas.
Kör på starten 5-10 sek så det snurrat några varv.
Då kan man lita på värdet man fått på mätaren.
För lågt värde? En skvätt motorolja i cylindern. Bättre? Då är ringarna trötta. Lika illa? Ventilerna är otäta.
Vad menar du med nedre remhjulet? Menar du remhjulet som sitter på veven?
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
För övrigt så skall det vara ca 160psi på den motorn.
Den vertikala cylindern visar 160 med och utan rem.
Den horizontella visar 160 utan remmar och ca 190-200 med remmar på.
När man kör motorn så går den vertikala som den skall, men som skrevet tidigare så baktänder den horizontella.
Ojämn tomgång.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
För övrigt så skall det vara ca 160psi på den motorn.
Den vertikala cylindern visar 160 med och utan rem.
Den horizontella visar 160 utan remmar och ca 190-200 med remmar på.
När man kör motorn så går den vertikala som den skall, men som skrevet tidigare så baktänder den horizontella.
Ojämn tomgång.
Glömt/fel topplockspackning på den med för hög komp?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Remmar på, på rätt var på veven, lätt att nedre remhjulet hamnar ett varv fel mot kammarna.
Efter att remmarna är monterade ska motorn dras runt för hand flera varv och märkningarna kollas varje varv. Det kan se bra ut första varvet. Tar det stop så sluta genast :)
Tändstift ur på alla cylindrar.
Ventilerna justerade, i alla fall hyfsat.
Full gas.
Kör på starten 5-10 sek så det snurrat några varv.
Då kan man lita på värdet man fått på mätaren.
För lågt värde? En skvätt motorolja i cylindern. Bättre? Då är ringarna trötta. Lika illa? Ventilerna är otäta.
@bivven

Gör om kompprovet enligt ovan men kör på starten tills kompmätaren inte ökar längre.

Gjordes det nån läckkontroll efter ventilslipningen, dvs hällt T-sprit i förbränningsrummet och sett om det är tvärtätt?

Osannolika fel:
bytt kammar mellan cylindrarna
Felställda ventiler
Är det rätt kamrem
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
@bivven

Gör om kompprovet enligt ovan men kör på starten tills kompmätaren inte ökar längre.

Gjordes det nån läckkontroll efter ventilslipningen, dvs hällt T-sprit i förbränningsrummet och sett om det är tvärtätt?

Osannolika fel:
bytt kammar mellan cylindrarna
Felställda ventiler
Är det rätt kamrem
Fyller på med ett osannolikt fel till - fel på kompmätaren.

Men - det känns nästan osannolikt också att den skulle visa rätt värde enligt specen när alla ventilerna är stängda hela tiden, det vill säga utan remmar, och sedan visa samma värde när motorn har sitt normala luftflöde, det vill säga att kamaxlarna jobbar och ventilerna likaså.
Den cylindern är en aning mystisk enligt mig - hur kan den visa samma värde på kompmätaren oavsett om den har korrekt luftflöde? :va

Att den andra cylindern visar ett högre värde med kamrem monterad ser jag som högst normalt däremot.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
@bivven

Gör om kompprovet enligt ovan men kör på starten tills kompmätaren inte ökar längre.

Gjordes det nån läckkontroll efter ventilslipningen, dvs hällt T-sprit i förbränningsrummet och sett om det är tvärtätt?

Osannolika fel:
bytt kammar mellan cylindrarna
Felställda ventiler
Är det rätt kamrem
Det är gjort enligt ovan, och läcktest gjort innan montering av toppen, som du beskriver det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fyller på med ett osannolikt fel till - fel på kompmätaren.

Men - det känns nästan osannolikt också att den skulle visa rätt värde enligt specen när alla ventilerna är stängda hela tiden, det vill säga utan remmar, och sedan visa samma värde när motorn har sitt normala luftflöde, det vill säga att kamaxlarna jobbar och ventilerna likaså.
Den cylindern är en aning mystisk enligt mig - hur kan den visa samma värde på kompmätaren oavsett om den har korrekt luftflöde? :va

Att den andra cylindern visar ett högre värde med kamrem monterad ser jag som högst normalt däremot.
Komptestet med stängda ventiler/utan kam, visar det ens något av värde? Jag hade bortsett från det helt i denna ekvation med tanke på märkligt strul.

Funderar på om det är sekundära trottelspjäll i denna, det är väl ride by wire i 821an? Oklart hur de påverkas av trottelutslag när motorn inte är igång.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Komptestet med stängda ventiler/utan kam, visar det ens något av värde?
Troligtvis inte, och det är väl därför man inte gör på det sättet...eller..??? :va
Men det är ju en Ducati, så då ska man säkert ha en speciell desmomondomätare med variabel oliveoljetillförsel, så jag kan ha fel.....
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Troligtvis inte, och det är väl därför man inte gör på det sättet...eller..??? :va
Men det är ju en Ducati, så då ska man säkert ha en speciell desmomondomätare med variabel oliveoljetillförsel, så jag kan ha fel.....
Felet är kanske att olivoljan var extra virgin i den ventilen med högst tryck?
:ifyouknowwhatimean
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det skall vara 160psi enligt boken
Ok måste de va tvärtom 200 cyllinen är feltimad. Man får glömma komptestet utan kammar för de är nog bara en slup att de va 160 psi. Då måste 200 psi cyllen va feltimad så den stänger och öppnar ventilerna så de blir för högt komp de skulle de teoretisk kunna bli om man ställer in kammarna för mer bottendrag.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top