Yo på er alla i vårsolen
Förutsättningarna; Honda Crf 450R från 2012. Antal timmar motorn gått är okänt (köpt från NL).
Med 99 % säkerhet är motorn aldrig 'öppnad'. Det slitage som finns är att kopplingskorgens 'fingrar' har lagom stora märken efter lamellernas 'tänder' (jag kommer byta korgen).
Vakuumsatt insug och avgas (dock inte samtidigt) och mätarna 'gick hela vägen ur'. D.v.s jättebra och ventilerna är väldigt täta.
Ventilspelen är något tajta (men inom specifikationerna 0,16 resp. 0,28 mm);
Insug vä; 0,15 mm
Insug hö; 0,17 mm
Avgas vä; 0,27 mm
Avgas hö; 0,25 mm
Titanventiler för insuget, stålventiler för utblåset.
Som rubriken säger; hur gör man för att kolla kompressionen i en Crf 450R från 2012, med inbyggd dekompventil i kamaxeln? Den aktiveras tydligen när man kickar runt motorn (finns ingen elstart).
Söker på det 'heliga internet' och får fram en del info men inte direkt det jag är ute efter.
Några säger att 'leak down test' är vägen att gå eftersom det säger mer om motorns status än ett vanligt kompressionstest. Varför vet jag inte.
Jag vet att det är möjligt att lyfta av kamaxeln och helt sonika demontera dekompenheten, fast jag har liksom ingen lust att göra det i det här läget... Motorn står löst på en bänkskiva inomhus just nu och jag har ingen verkstad och inte ens ett garage att meka i. Så det är väldigt svårt att kicka...
Den som vakuumtestade ventilerna vet inte heller hur man kollar kompressionen med inbyggd dekompventil.
Överlag verkar det vara dåligt med kunniga människor kring det här, vilket är konstigt, eftersom det finns en hel del Crf 450-hojar ute i stugorna.
/H
Förutsättningarna; Honda Crf 450R från 2012. Antal timmar motorn gått är okänt (köpt från NL).
Med 99 % säkerhet är motorn aldrig 'öppnad'. Det slitage som finns är att kopplingskorgens 'fingrar' har lagom stora märken efter lamellernas 'tänder' (jag kommer byta korgen).
Vakuumsatt insug och avgas (dock inte samtidigt) och mätarna 'gick hela vägen ur'. D.v.s jättebra och ventilerna är väldigt täta.
Ventilspelen är något tajta (men inom specifikationerna 0,16 resp. 0,28 mm);
Insug vä; 0,15 mm
Insug hö; 0,17 mm
Avgas vä; 0,27 mm
Avgas hö; 0,25 mm
Titanventiler för insuget, stålventiler för utblåset.
Som rubriken säger; hur gör man för att kolla kompressionen i en Crf 450R från 2012, med inbyggd dekompventil i kamaxeln? Den aktiveras tydligen när man kickar runt motorn (finns ingen elstart).
Söker på det 'heliga internet' och får fram en del info men inte direkt det jag är ute efter.
Några säger att 'leak down test' är vägen att gå eftersom det säger mer om motorns status än ett vanligt kompressionstest. Varför vet jag inte.
Jag vet att det är möjligt att lyfta av kamaxeln och helt sonika demontera dekompenheten, fast jag har liksom ingen lust att göra det i det här läget... Motorn står löst på en bänkskiva inomhus just nu och jag har ingen verkstad och inte ens ett garage att meka i. Så det är väldigt svårt att kicka...
Den som vakuumtestade ventilerna vet inte heller hur man kollar kompressionen med inbyggd dekompventil.
Överlag verkar det vara dåligt med kunniga människor kring det här, vilket är konstigt, eftersom det finns en hel del Crf 450-hojar ute i stugorna.
/H