Peter1980
Team Ajvar
- Gick med
- 25 Jan 2009
- Ort
- Stockholm/Tyresö
- Hoj
- Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tackar för alla snabba svar! Blir nog Jula-kompressorn
Tackar för alla snabba svar! Blir nog Jula-kompressorn
Har inget med flöde att göra, det poppar ju ut vid ca 2 kg....
Kan någon säga om denna är oljefri eller inte oljefri!
Det gäller den som säljs på Jula just nu:
Kompressor Air Boss 5 l 1100 W 180 l/min
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-tillbehor/kompressorer/kompressor-200074/
I Julas beskrivning står det "Ultraportabel och oljefri kompressor..."
I manualen (på sidan 43, sist i punkt 5) står det att man ska:
"● Innan kompressorn tas i drift måste oljenivån i
kompressorpumpen kontrolleras."
Manual:
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/200074se-no-pl-en-pdf
Om man tittar på motsvarande engelska textstycke (sidan 15) i manualen så står det inget om oljenivå. En del andra språk finns det dock med i. Det finns heller ingen beskrivning på hur oljenivån kontrolleras.
Någon som vet vad som gäller?
Vore högst oanvändbart med en bärbar kompressor och olja i vevhuset, men kolla på den, finns det ingen oljepåfyllning är det oljefri.
Nja. Det är visserligen så att det är trycket som gör att däcket poppar ut men....
Problemet är att innan man poppat däcket så ligger det inte och sluter tätt mot fälgkanten och då måste man trycka i luft fortare än den läcker ut för att kunna poppa däcket. Har man ett däck som legat högt upp i traven så kan det gå bra med en liten tolvvoltare som körs i cigguttaget på bilen. Har man ett däck som legat under i någon trave och därför är lite deformerat så behövs det kanske mer om du inte vill hålla på och pilla utav helvete för att få däcket att ligga precis rätt.
Som svar till TS. Flödet på kompressorn betyder egentligen ingenting. Du klarar dig lätt med en som ger 115 liter eller vad dom mindre varianterna ger. Flödet är bara ett mått på vad själva kompressorn ger och det sätter gränsen för hur stort flöde du kan ta ut kontinuerligt. Men det är irrelevant i det här fallet.
Det som är viktigt för att det skall gå lätt är att du har en tillräckligt stor tank för att den skall kunna poppa däcket innan tanken är tom. Tanken klarar ju av att släppa ut så mycket luft som ventiler och slangar kan släppa igenom tills den är tom helt oavsett kompressorns kapacitet.
Dvs om däcket rymmer 8 liter (Vild gissning) och poppar vid 2 Bar tryck så vill du ha en tank som är på minst 2 liter om du har 8 bars tryck i tanken. Och sen lite marginal på det.
Då inser man lätt att det spelar inte så stor roll vilken kompressor det är. Allt med trycktank ska räcka finfint.
Jag skulle gå på en med 15 liter tank om du inte har tänkt ha den till andra saker som är mer luftkrävande.
men frågan var: poppa ut. och då har jag och många andra också rätt. poppa ut = tryck.
Såklart storleken har betydelse fast många säger att det inte spelar nån roll.Ja. Absolut. Om man bara är villig att kanske pilla lite för att få däcket att ligga så att det sluter hyfsat tätt så räcker det med en sketen handpump för att kunna poppa ett däck.
Det är trycket som poppar.
Det jag menade i min text var egentligen bara att när däcket inte är poppat så har man alltid ett visst läckage och då måste man ha ett tillräckligt stort flöde för att kunna uppnå ett visst tryck. hur stort flöde som krävs beror på hur bra eller dåligt däcket ligger på.
Så om man vill slippa risken att man får pilla lite för att få det tillräckligt tätt så får man se till att ha en kompressor med en liten tank så att man är säker på att man kan blåsa i luft fortare än den läcker ut.
Dvs det går utmärkt med en skitliten pump. men lättare/fortare med en större.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |