Kompressor för däckbyte

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hur liten kompressor kan man använda för att blåsa upp däck efter byte?
Får någon det att funka med manuell pump eller minikompressor?

Har själv använt 20-25L hobbykompressor.

Bara däcket tätar så spelar ju inte kompressorstorleken så stor roll.
Mer än att det tar längre tid.
Försöker du kränga tex ett Michelin Power one Comp bak med en liten 12 voltare så är du nog rökt.

Jag förstår såklart att det inte spelar någon roll sålänge däcket tätar :)
Men för att få däcket att sätta sig så behövs väl stort luftflöde till en början.

Frågan är om någon har en bra lösning för att slippa ha en "klumpig" kompressor?
Tex en handpump eller minikompressor för att fylla en lättare separat tank som man sedan kan snabböppna med en ventil för att sätta däcket.

Såg nån variant med att spänna ett spännband runt omkretsen på däcken och dra ihop för att spjärna ut kanterna så att dom tätar. Men jag har inte provat den själv.

Den här har funkat finfint för mig, relativt smidig att släpa runt på.

17-637_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/

Jag har bara bytt däck två gånger. På en moped. Och luft på en bensinstation räckte inte till för att blåsa ut originaldäcket mot kanterna på fälgen och få däcket att sätta sig. Trots jag plockat ut ventilen ur anslutningen på fälgen. :mad: Med nedan kompressor lyckades det i badkaret UNDER VATTENYTAN EFTER jag fyllt däcket (original Yamaha Slider moppedäck) MED VATTEN. Det gick alltså inte enbart med luft från kompressorn. :mad: Men vatten har högre viskositet så vatten läckte inte ut lika fort. :tummenupp Hur jag sedan fick ut vattnet ur däcket är en annan historia. :gnissla

Andra gången annat moppedäckfabrikat (biltema) gick det enbart med luft från kompressorn för däcket pressade ut mot kanterna på fälgen. :tummenupp
Så det är viktigt med tillgång till MYCKET luft ifall däcket inte av sig själv pressar ut mot fälgen. Dvs högt tryck, "stor" tank. Grov slang.
Tog kompressorn för den var oljefri. Vilket jag hoppades betydde mindre strul med service av kompressorn och mindre med olja på insidan av slangen. Samma kompressor som Nermal. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/

Men jag har sett Järnia vid Järntorget annonserat oljefri kompressor med 25 liter tank för 999kr, julpris.
Så hur liten kompressor du kan använda efter däckbyte, ja det beror på vilket däck det är.
Och kanske också på vilken fälg det är.
Moppefälgen hade en fet kant som däcket måste över. Innan däcket kom ut på den del av fälgen som däcket ligger mot monterat.

Last edited:
allt med en tank bör funka som pallar att hålla kontinuerligt tryck på ca 1,5-2 en stund....mycket flott så det gliiiiider bra , dummar det sig så ett spännband (packrem funkar åxå) runt mitten på däcket

"punka kompressorer" som följer med bilar är jag mycket tveksam till

Bara däcket tätar så spelar ju inte kompressorstorleken så stor roll.
Mer än att det tar längre tid.
Försöker du kränga tex ett Michelin Power one Comp bak med en liten 12 voltare så är du nog rökt.
Ja, Michelin verkar över lag vara svåra att få att ploppa på fälgen :gnissla Metzeler och Pirelli har jag ploppat med vanlig handdriven cykelpump utan några större problem.

Ja det finns många billiga små kompressorer.
Men jag är ute efter nåt ännu mindre.

Tex en 12v minikompressor typ denna http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-15218/

Den där kan jag av egen erfarenhet säga att du ska hålla dig långt ifrån, den kompressorn är inte ens värd den lilla slanten... :tummener

Gick och köpte mig en 25L 2HP Black & Decker sen istället men ska den var portabel så är de väl nått sånt man får kika på fast bättre än Biltema skiten...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick