Jag har bara bytt däck två gånger. På en moped. Och luft på en bensinstation räckte inte till för att blåsa ut originaldäcket mot kanterna på fälgen och få däcket att sätta sig. Trots jag plockat ut ventilen ur anslutningen på fälgen.

Med nedan kompressor lyckades det i badkaret UNDER VATTENYTAN EFTER jag fyllt däcket (original Yamaha Slider moppedäck) MED VATTEN. Det gick alltså inte enbart med luft från kompressorn.

Men vatten har högre viskositet så vatten läckte inte ut lika fort.

Hur jag sedan fick ut vattnet ur däcket är en annan historia.
Andra gången annat moppedäckfabrikat (biltema) gick det enbart med luft från kompressorn för däcket pressade ut mot kanterna på fälgen.

Så det är viktigt med tillgång till MYCKET luft ifall däcket inte av sig själv pressar ut mot fälgen. Dvs högt tryck, "stor" tank. Grov slang.
Tog kompressorn för den var oljefri. Vilket jag hoppades betydde mindre strul med service av kompressorn och mindre med olja på insidan av slangen. Samma kompressor som Nermal.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/
Men jag har sett Järnia vid Järntorget annonserat oljefri kompressor med 25 liter tank för 999kr, julpris.
Så hur liten kompressor du kan använda efter däckbyte, ja det beror på vilket däck det är.
Och kanske också på vilken fälg det är.
Moppefälgen hade en fet kant som däcket måste över. Innan däcket kom ut på den del av fälgen som däcket ligger mot monterat.