Kompressor för däckbyte

Roadragge har tagit en dykartub och monterat på nippel mot ventilen på andningsregulatorn. tycker jag är en jäkligt nice lösning!

Ja, Michelin verkar över lag vara svåra att få att ploppa på fälgen :gnissla Metzeler och Pirelli har jag ploppat med vanlig handdriven cykelpump utan några större problem.

Nej dom är lite svårare.
Glömmer aldrig när Ezzo kom farandes i depån på Kinekulle med ett Power one Comp på fälgen med ett spännband runt, svetten sprutade och han frågade hur i helvete jag fick dem att poppa ut...
Löste sig med att ta bort en snabbkoppling och trycka den direkt i ventilen utan insats och fullt tryck i den lilla kompressorn och tjoff så lurade vi den jäveln!

Gas var vårt nästa steg!

Ja, Michelin verkar över lag vara svåra att få att ploppa på fälgen :gnissla Metzeler och Pirelli har jag ploppat med vanlig handdriven cykelpump utan några större problem.

Nej dom är lite svårare.
Glömmer aldrig när Ezzo kom farandes i depån på Kinekulle med ett Power one Comp på fälgen med ett spännband runt, svetten sprutade och han frågade hur i helvete jag fick dem att poppa ut...
Löste sig med att ta bort en snabbkoppling och trycka den direkt i ventilen utan insats och fullt tryck i den lilla kompressorn och tjoff så lurade vi den jäveln!

Gas var vårt nästa steg!

Ja det eller co2 tub modell större från paintball blir nog bästa lösningen!

Kanske är jag helt fel ute nu men jag kan då inte förstå vitsen med en liten paintballpatron i detta sammanhang. ?? En liten paintball-patron kan väl aldrig fylla upp ett helt MC-däck? Eller finns det paintballartilleri numera? Du kommer i vilket fall inte att kunna reglera trycket då de väl saknar manometer?

Sluter däcket bara tätt mot fälgen kan du pumpa upp det med en manuell cykelpump. Har du slappa armmuskler och vill göra ett budgetköp så investera i en 12-volts minikompressor för 99 kr på rusta. De pumpar upp ett MC-däck hur lätt som helst.

Om det handlar om att få däcket att sätta sig på fälgen så kör startgasalternativet för några tior.

Men visst är det bra att ha en riktig kompressor då de onekligen kan användas till annat än fylla luft i däck. Men det är absolut inte nödvändigt om du bara ska fylla ett däck.

Eller.... åk till närmaste mack och använd kompressorn där.

Det som jag utgår från diskuteras här, är att sätta slanglösa däck på fälgen efter byte. Då är man hjälpt av högt momentant flöde. Det är tex därför vanligt att man tar ur ventilen för att få upp flödet och därmed lättare sätta däcket.
I detta sammanhang är det en fördel med tank, eller med de 55 Bar det är i en kolsyrepatron.

Att sedan fylla upp däcket till korrekt tryck, det kan man ju tom göra med en fotpump. Men det är nog inte frågan i tråden.

Kanske är jag helt fel ute nu men jag kan då inte förstå vitsen med en liten paintballpatron i detta sammanhang. ?? En liten paintball-patron kan väl aldrig fylla upp ett helt MC-däck? Eller finns det paintballartilleri numera? Du kommer i vilket fall inte att kunna reglera trycket då de väl saknar manometer?

Sluter däcket bara tätt mot fälgen kan du pumpa upp det med en manuell cykelpump. Har du slappa armmuskler och vill göra ett budgetköp så investera i en 12-volts minikompressor för 99 kr på rusta. De pumpar upp ett MC-däck hur lätt som helst.

Om det handlar om att få däcket att sätta sig på fälgen så kör startgasalternativet för några tior.

Men visst är det bra att ha en riktig kompressor då de onekligen kan användas till annat än fylla luft i däck. Men det är absolut inte nödvändigt om du bara ska fylla ett däck.

Eller.... åk till närmaste mack och använd kompressorn där.

Roadragge har tagit en dykartub och monterat på nippel mot ventilen på andningsregulatorn. tycker jag är en jäkligt nice lösning!

Jodå, Det funkar fint.:) Jag har bytt c.a. 10 däck i sommar med en 7 liters 200 bars tub. Den är fortfarande mer än halvfull.

En dykregulator består egentligen av två regulatorer som kopplas samman med en slang. En reduceringsventil(regulator 1) som skruvas in i flaskkranen. Denna reducerar det höga flasktrycket ner till c.a. 10 bar. Detta tryck leds sedan i slangen till doseringsventilen(regulator 2) som man sätter i munnen.

Jag skar helt enkelt av mellanslangen och petade dit en vanlig snabbkoppling i stället.

7L, 200 bar med en moddad dykregulator blir ett ganska utrymmessnålt alternativ till kompressor. Man är inte heller beroende av el.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick