Kompressor för luftverktyg

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Någon som kan tips om en kompressor som man kan driva lite enklare verktyg med? Ca 270-300 minutliter vore bra... 50 liters tank? 3hk (2200W)?
Har kollat lite på blocket och så men inget som jag direkt fastnat för.
Prisklass max 3500 inklusive frakt.
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Kanonsajt... men det var inte så billig frakt.
Skall man ha 270 minutliter så är det hårfint att man klarar sig på 3500... plus frakt.

Ne klart du har ju inte jättenära dit. Men jag tror inte du blr besviken, dom är tillverkade i Italien så det är ingen skit.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Finns en 3hk/50L för 2200kr inkl frakt den ger dock bara 245l/min men det står ej vid vilket tryck.
Jag har en likvärdig från Jula där uppgav dom mer skulle dock rekomendera en två cylidrig då encylidriga går väldigt hårt(ska köpa en 2cyl snarast).

Kanonsajt... men det var inte så billig frakt.
Skall man ha 270 minutliter så är det hårfint att man klarar sig på 3500... plus frakt.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag har en sådan här.

http://www.verktygsboden.se/?id=69453

Även en av deras större 4,5 hk med 100 liters tank.


Bägge har funkar bra senaste 2 åren.

Sen är ju frågan vad du skall driva för verktyg.


Slipa och borra är nog tyvärr ute ur bilden med en 300 l/m kompressor.

Men lacka,mutterknack osv funkar.
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Finns en 3hk/50L för 2200kr inkl frakt den ger dock bara 245l/min men det står ej vid vilket tryck.
Jag har en likvärdig från Jula där uppgav dom mer skulle dock rekomendera en två cylidrig då encylidriga går väldigt hårt(ska köpa en 2cyl snarast).

Jag köpte den!
Fraktfritt var det också... följde även med ett kit med blåsmunstycke och så.
Verkar vara klart prisvärd.
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=2715
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag funderar på en sån där kompressor från Drift-Underhåll för 2200:-

Är du nöjd med den??? En annan fråga är om det är gjutjärnscylindrar eller om det är alu?

Gjutjärns cylindrar är en klar fördel.
 

Dr.Bike

Guest
Gjutjärns cylindrar är en klar fördel.

Tja Micke!
Varför är GJ cyllar bättre än Alu?? :va
Alu släpper ju värmen bättre och kyler bättre.
Hade GJ varit bättre hade vi ff haft det på hojarna.

I övrigt en bra tråd och jag personligen tycker inte man ska snåla in på kapacitet. Minst ca. 250 minutliter ska kompressorn kunna ge. Fritt avgivet. Då räcker den för de flesta hobbybehov och man behöver inte stå och vänta på den hela tiden.

Den jag själv har är liiite klen. Ligger på 2,5 häst och har inte mer än näsan över vattenytan (210 L fritt avgivet) men var så kraftig som jag kunde ha pga endast 220 10A i garaget vid tidpunkten för införskaffandet.

Den ser ut såhär men är högre (Större tank). JAg tycker det är en fiffig layout eftersom man sparar golvyta. (de som sett mitt garage vet att det fungerar som ett 15-spel) :)

200050_d.jpg
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag funderar på en sån där kompressor från Drift-Underhåll för 2200:-

Är du nöjd med den??? En annan fråga är om det är gjutjärnscylindrar eller om det är alu?

Gjutjärns cylindrar är en klar fördel.

Har faktiskt bara startat upp den och blåst lite... den är klart tystarre än den encylindriga jag hade innan.
Vad det är för material i cylindrarna...? Har inte kollat... för 2200kr tror jag inte att det är gjutjärn dock.
Det följde även med ett kit med manometer, lite sprutor och ett blåsmunstycke.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tja Micke!
Varför är GJ cyllar bättre än Alu?? :va
Alu släpper ju värmen bättre och kyler bättre.
Hade GJ varit bättre hade vi ff haft det på hojarna.

I övrigt en bra tråd och jag personligen tycker inte man ska snåla in på kapacitet. Minst ca. 250 minutliter ska kompressorn kunna ge. Fritt avgivet. Då räcker den för de flesta hobbybehov och man behöver inte stå och vänta på den hela tiden.

Den jag själv har är liiite klen. Ligger på 2,5 häst och har inte mer än näsan över vattenytan (210 L fritt avgivet) men var så kraftig som jag kunde ha pga endast 220 10A i garaget vid tidpunkten för införskaffandet.

Den ser ut såhär men är högre (Större tank). JAg tycker det är en fiffig layout eftersom man sparar golvyta. (de som sett mitt garage vet att det fungerar som ett 15-spel) :)

200050_d.jpg

Doktorn!!! Jo visst har du rätt i att alu. cyllarn får bort värmen bättre. Jag tänkte mest på livslängden. Har faktiskt sett en 2-cyl kompressor med gjutjärns cyllar där kolvringarna gått av. Ena kolven såg ut som en slaktad falukorv men gissa om cylindrarna va som nya? Givetvis.

Men det är ju min personliga åsikt, sen om det är rätt eller fel vet jag itne.

Har beställt en sån kompressor iaf!
 

Dr.Bike

Guest
Doktorn!!! Jo visst har du rätt i att alu. cyllarn får bort värmen bättre. Jag tänkte mest på livslängden. Har faktiskt sett en 2-cyl kompressor med gjutjärns cyllar där kolvringarna gått av. Ena kolven såg ut som en slaktad falukorv men gissa om cylindrarna va som nya? Givetvis.

Men det är ju min personliga åsikt, sen om det är rätt eller fel vet jag itne.

Har beställt en sån kompressor iaf!


Jaha, ja men jag tror nog inte kolvarna går rätt i alucyllarna allena serru!
Det är ju (som vanligt) antingen foder (GJUTJÄRN) eller nicasilbeläggning (mindre troligt på billiga fritidskompressorer)
Självfallet skulle en kolv aldrig kunna gå rätt i blötaluminiumet oavsett olja. Det skulle inte hålla en minut ens.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jaha, ja men jag tror nog inte kolvarna går rätt i alucyllarna allena serru!
Det är ju (som vanligt) antingen foder (GJUTJÄRN) eller nicasilbeläggning (mindre troligt på billiga fritidskompressorer)
Självfallet skulle en kolv aldrig kunna gå rätt i blötaluminiumet oavsett olja. Det skulle inte hålla en minut ens.


Snik kompressorerna har ju ofta nån slags teflon/plast kolvring (de oljefria). Kanske cylindrarna har nån hårdmetall, vet jag faktiskt inte. Tror inte det om jag ska vara ärlig! Snackar vi "mellan-snik" så tror jag inte det är fodrade. Skulle möjligtvis vara nån gammal Altas från -63 med aly. cylle då kanske. =)

Ähh vettefan, jag röstar att Gjutjärn är hårdrock iaf! :tummenupp

Detta är ju som sagt bara mina personliga åsikter, inget vetenskapligt. :D
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
En liten fråga bara...

Många kompressorer skickar ju ut olja i luften så att verktygen skall få smörjning. Är det bra att pumpa däck med dessa? Olja brukar ju få gummi att vulka... Men det kanske bara spelar roll om man har sina däck i flera sesånger?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det är nog en "dim-smörjare" du tänker på. Det är i regel ett tillbehör som man kompletterar med ett filter/vattenavskiljare.

Oljesmorda kompressorer däremot kan väl ge med sig en extremt liten mängd olja. Dock inget som stör, skulle vara lackering dårå.

Däcken lär knappast vulka av vare sig dimsmörningsolja eller vanlig olja som följer med.

Har för övrigt aldrig heller hört att däck skulle ta skada av olja, är det så??
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
En liten fråga bara...

Många kompressorer skickar ju ut olja i luften så att verktygen skall få smörjning. Är det bra att pumpa däck med dessa? Olja brukar ju få gummi att vulka... Men det kanske bara spelar roll om man har sina däck i flera sesånger?
Du tänker nog på dimmsmörjning dvs en extra mackapär,som ibland sitter på kompressorn eller i en amatur på väggen eller direkt på verktyget.

Den sämsta lösningen av ovanstånde är den som sitter direkt på kompressorn,det den tillför är oftast bara en massa olja i slangen istället för att smörja i en fin dimma som den skall.

Dock är det mer och mer sällsynt med inbyggda dimmsmörjare,har sett någon äldre kompressor för spikpistoler som har det.

Det bästa är att ha en liten direkt på verktyget så slipper man få hela slangen full med olja och undviker alla ovanstånde problem,om man nu har en amataur på väggen så är det max 5 m slang efter dimmsmörjaren som gäller.

Ev andra läckage ifrån en sliten kompressor som släpper olja löser man bäst med att använda en vatten/oljeavskiljare.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kan meddela att den har gjutjärnscylindrar.

Men jag såg att verktygsboden också hade en 3hk kompressor med 50 liters tank och den annonseras för 1995... gissar att frakten tillkommer dock. Och kanske tillbehören med...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top