Kompressor matad Fiddy/minicross, Äntligen klar!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hehe aa, gasen har jag inte märkt konstig mer än att trotteln sugs fast även med 3st trottel fjädrar:p

Plenumkammare tyckte jag bara är onödigt på en enståka på ynka 125cc

är inte ett plenum utan en grej som blandar soppa o luft bättre.. funkar de så funkar de :tummenupp
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
är inte ett plenum utan en grej som blandar soppa o luft bättre.. funkar de så funkar de :tummenupp

hehe, den skall väl jämna ut insugs "vågor" som blir när ventilen öppnas..
Ju större plenum desstu bättre typ fast det är ju beräkningar som måste göras för att man skall få de optimalt på vissa varvtal osv men det brukar sällan vara några större effekt siffror vi talar om..

Är precis som när man slänger en sten i en sjö eller liknande så blir det ju vågor och ju längre bort ju mindre kraftiga blir "vågorna".. så har man får litet plenum så blir det skit, bättre med lite för stort...
Plenumet skall nog rymma 3ggr mer än motorns volym om jag kommer ihåg rätt!

Men jag har fuskat lite med den biten:arsele
Kör som på dragracing bilarna då dem inte har någon plenum kammare heller och dem har gott med effekt endå :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hehe, den skall väl jämna ut insugs "vågor" som blir när ventilen öppnas..
Ju större plenum desstu bättre typ fast det är ju beräkningar som måste göras för att man skall få de optimalt på vissa varvtal osv men det brukar sällan vara några större effekt siffror vi talar om..

Är precis som när man slänger en sten i en sjö eller liknande så blir det ju vågor och ju längre bort ju mindre kraftiga blir "vågorna".. så har man får litet plenum så blir det skit, bättre med lite för stort...
Plenumet skall nog rymma 3ggr mer än motorns volym om jag kommer ihåg rätt!

Men jag har fuskat lite med den biten:arsele
Kör som på dragracing bilarna då dem inte har någon plenum kammare heller och dem har gott med effekt endå :tummenupp

Att dra bränslet genom en kompressor eller en turbo ger effektförluster och sega fördröjningar vid gasning man kan heller inte ha ic (stenålder) Men detta har jag också provat på xrn 650 (1 cylle) helt omöjligt att få någon som hellst effektök och bestyckning var omöjlig! Ju färre cylindrar man har desto viktigare med stort plenium tack vare ojämmnare flöde. men i just detta fall så tror jag faktist att det kan fungera bra (tack vare lite cc) att dra genom kompressorn och något plenium går ju inte att ha då ,det är ju nog synd om bränslet som ska genom kompressorn:D Jo enda gången det är samma drag på remmen på båda sidor är när motorn är avstängd, har jag nämt att det inte är drag på icke dragsidan:D
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Att dra bränslet genom en kompressor eller en turbo ger effektförluster och sega fördröjningar vid gasning man kan heller inte ha ic (stenålder) Men detta har jag också provat på xrn 650 (1 cylle) helt omöjligt att få någon som hellst effektök och bestyckning var omöjlig! Ju färre cylindrar man har desto viktigare med stort plenium tack vare ojämmnare flöde. men i just detta fall så tror jag faktist att det kan fungera bra (tack vare lite cc) att dra genom kompressorn och något plenium går ju inte att ha då ,det är ju nog synd om bränslet som ska genom kompressorn:D Jo enda gången det är samma drag på remmen på båda sidor är när motorn är avstängd, har jag nämt att det inte är drag på icke dragsidan:D

Känner en annan som trycker igenom sin förgasare och han har mkt stora problem med bestyckningen, så vetefan om det är så mkt bättre å trycka igenom föggen..?
Möjligt vis på en större maskin men inte på en sån här liten skulle jag tro!
För jag har ju inga problem med responsen iaf för han kommer på en gång när man rör gasen...:kulspruta

Ser ingen ide att ha IC när man kör med kompressor och mettis.. Allt blir ju Is(insugs rör, kompressor) motorn blir ju knappt varm vafan:p
Kör samma som på dragracing bilarna där oxå=)
Varför krångla när man kan göra det lätt? :gnissla :D

Sen är jag lite sugen på att bygga på sprut på den:yoparty köpa ett Ms eller Vems så styr jag även tändningen oxå! :tummenupp då är det verkligen One of a kind :tuttar

Och ang remmen, jag blir galen, jag vet att en kedja blir slapp på "undersidan" alltså icke drivsidan men det verkar ju inte som att det är så på min rem till kompressorn:S
Tycker det bara är ord mot ord imellan oss:D men kollade du på bilden jag gjorde?

Kan ingen mer komma in och säga hur det är med remmen??

Enligt mig så är det så att kraften på remmen är enda ifrån "punkt1" till "punkt2" på bilden jag gjorde, för kraften är ju hela vägen när motorn är igång.
Den börjar ju dra remmen vid "punkt1" sen går "draget" upp mot kompressorn, drar med sig remskivan runt, fortsätter ner till "punkt2"???

Blir ju galennnnn:huvet :mad: :va
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Spännaren ska sitta på andra sidan (ovan för punkt 2), och trycka inåt från höger. Där är ingen spänning eftersom det matas på med ny rem hela tiden. Prova att ta bort spännaren helt och dra runt motorn för hand så ser du vad som händer med remmen
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Vet inte hur en kuggrem skall kunna slira men men..
Haha aja, nu skiter vi i detta ämne om vilken sida spännaren sitter på för det jag har testat så verkar det vara mkt kraft på icke drivsidan oxå:näsblod :va
För den drar ju hela vägen enligt mig?

Här är en liten bild på mina Paint skills! Jag kan ha fe6l men jag vet inte därför det är bäst att fråga!




Motorn sägs att den skall ha ca 8.5häst orginal(Lifan 120 med big valve toppen)...
När jag skall köra den, hmm jao får väl bli lite på race och när man skall ut och göra moppe pojkarna lite upphetsade=)

Japp jag suger igenom föggen!
Och varför skulle jag prova nått så idiotiskt som att trycka igenom förgasaren:tungan ? sjukt mkt mer jobb bara, täta förgasare, skaffa soppa pump vilket jag tycker är sjukt onödigt när jag lika med kan suga igenom förgasaren!

Och jag hann aldrig bestycka föggen när jag körde sisst då remskivan hann gå av!
Eller jao, jag hade ett rätt så litet munstycke(200) i ifrån början och då gick den verkligen skit, sen satte jag i mitt uppborrade munstycke(mot svarande 500-600 om man jämnförde med mitt fabriks tillverkade 200) vilket gjorde en jävla skillnad så den svarar ju på bestyckningen iaf :)

Men jag måste endå köra med choken på och när trotteln stänger choke kanalen så kväver den sig på en gång, med andra ord behöver jag borra högfarts munstycket mer samt att lågfarts behöver en lite upp porrning:D
Kanske skulle försöka hitta ett större emulsionsrör oxå,för till slut lär ju begränsningen sitta där om du redan fått borra huvudmunstycket så mycket.Brukar bli "orent" på höga varv till slut,likt att ha en varvtalsregulator inkopplad,bluddrar o smäller.
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Spännaren ska sitta på andra sidan (ovan för punkt 2), och trycka inåt från höger. Där är ingen spänning eftersom det matas på med ny rem hela tiden. Prova att ta bort spännaren helt och dra runt motorn för hand så ser du vad som händer med remmen

Hehe aa, får ta å testa det=) Äntligen någon som gav ett svar som kändes bra:D

Är ju bara borra 2st nya hål å flytta spännaren=)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Känner en annan som trycker igenom sin förgasare och han har mkt stora problem med bestyckningen, så vetefan om det är så mkt bättre å trycka igenom föggen..?
Möjligt vis på en större maskin men inte på en sån här liten skulle jag tro!
För jag har ju inga problem med responsen iaf för han kommer på en gång när man rör gasen...:kulspruta

Ser ingen ide att ha IC när man kör med kompressor och mettis.. Allt blir ju Is(insugs rör, kompressor) motorn blir ju knappt varm vafan:p
Kör samma som på dragracing bilarna där oxå=)
Varför krångla när man kan göra det lätt? :gnissla :D

Sen är jag lite sugen på att bygga på sprut på den:yoparty köpa ett Ms eller Vems så styr jag även tändningen oxå! :tummenupp då är det verkligen One of a kind :tuttar

Och ang remmen, jag blir galen, jag vet att en kedja blir slapp på "undersidan" alltså icke drivsidan men det verkar ju inte som att det är så på min rem till kompressorn:S
Tycker det bara är ord mot ord imellan oss:D men kollade du på bilden jag gjorde?

Kan ingen mer komma in och säga hur det är med remmen??

Enligt mig så är det så att kraften på remmen är enda ifrån "punkt1" till "punkt2" på bilden jag gjorde, för kraften är ju hela vägen när motorn är igång.
Den börjar ju dra remmen vid "punkt1" sen går "draget" upp mot kompressorn, drar med sig remskivan runt, fortsätter ner till "punkt2"???

Blir ju galennnnn:huvet :mad: :va

mettis du menar metanol? eller kör du på etanol e85? I vilket fall som hellst så lär du måsta borra upp eller byta till större nålmunstycke allra helst när man kör mettis , du kan testa om nålmunstycket räcker till genom att ta bort huvudmunstycket helt då ska du kunna sura ner den. Svarar den fortfarande på gasen efter halv gas till fullt så måste större nålmunstycke i (emursionsrör) om det nu finns löst nålmunstycke på denna eller om hela röret är ett nålmunstycke??
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
mettis du menar metanol? eller kör du på etanol e85? I vilket fall som hellst så lär du måsta borra upp eller byta till större nålmunstycke allra helst när man kör mettis , du kan testa om nålmunstycket räcker till genom att ta bort huvudmunstycket helt då ska du kunna sura ner den. Svarar den fortfarande på gasen efter halv gas till fullt så måste större nålmunstycke i (emursionsrör) om det nu finns löst nålmunstycke på denna eller om hela röret är ett nålmunstycke??

Detta har jag redan testat, och ja de sprutade mettis i avgasröret när jag tog bort huvudmunstycket helt!:yoparty :) :tungan :tummenupp :pannkyss
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Går åt fanders för mig:huvet :mad:
Går åt helvete med alu remskiva, så nu har jag fått en kille till att rita upp en skiva i CAD så får jag lämna in till nått industri företag som har CNC fräs så borde det vara en baggis:tummenupp
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Ne,hittade ingen me cnc fräs som hade tid, så nu fräste jag en egen remskiva av en gammel kolv som suttit i en caterpillar 3412a^^ hahaha:D
bilder kommer=)

testkörde även lite idag, men får borra munstyckena lite mer, typ till 4,5mm högfart å 1,5mm lågfart!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Keep up the good work! :tummenupp
Jag är imponerad av dina kunskaper med tanke på din ålder. Nice!
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
:tummenupp Jag gillar ditt bygge!


Men med plenumet tänker du lite fel.

Plenum är viktigare ju färre cylindrar du har eftersom det jämnar ut trycksvängningarna.

så kanske det är:va aja, blir nog bra endå =)

Byggde även om spännaren som ni tyckte!
Spännaren blev fortfarande lika varm men men:tungan

Sist när jag testkörde(innan den förra remskivan pajjade) då blev ju inte ens insugs rören kalla, men det blev dem nu:D
hade nog kletat på lite mkt fett på trottlen så de hade satt sig lite fett i lågfarts kanalen:huvet
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nya bilder osv på första sidan:)

remskivan såg ju stenfräck ut!! ang bestyckningen... går det inte att köpa större nålmunstycke?? Man ska kunna dränka motorn utan huvudmunstycke strax över hal gas,,,,,annars är man ute och cycklar. I värsta fall får du brosha upp det lite i taget. Då kommer nålen att funka den med:tummenupp
Väntar med iver på bänkning!!
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
remskivan såg ju stenfräck ut!! ang bestyckningen... går det inte att köpa större nålmunstycke?? Man ska kunna dränka motorn utan huvudmunstycke strax över hal gas,,,,,annars är man ute och cycklar. I värsta fall får du brosha upp det lite i taget. Då kommer nålen att funka den med:tummenupp
Väntar med iver på bänkning!!

Snackade me Stibomotor å han sa att det inte fanns större nålmunstycken, bara tunnare nål, så köpte en tunnare nål, men det hjälpte inte endå men den går bra utan högfarts munstycke iaf:D så vem bryr sig^^ haha

Tackar, remskivan tog nog 4h å stå å fräsa:p jävla neg*r pill:p hade inget matrial till de, trodde jag men sen så kom jag på att jag hade en kolv ifrån en Caterpillar 35-12a:D hahahaha så den fick sätta livet till å bli remskiva:D :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Snackade me Stibomotor å han sa att det inte fanns större nålmunstycken, bara tunnare nål, så köpte en tunnare nål, men det hjälpte inte endå men den går bra utan högfarts munstycke iaf:D så vem bryr sig^^ haha

Tackar, remskivan tog nog 4h å stå å fräsa:p jävla neg*r pill:p hade inget matrial till de, trodde jag men sen så kom jag på att jag hade en kolv ifrån en Caterpillar 35-12a:D hahahaha så den fick sätta livet till å bli remskiva:D :tummenupp

Katt pillar kolv .........Det var de värsta jag hört:tummenupp

Jo en det går bra att brodcha upp munstycket.. gäller bara att få tag på passande brodch,, Finns ju att köpa styckevis i exakta mått på järhandeln.

ex om hålet nu är 2,5mm så köper du en brodch som går från 2,5 och konist till 3mm. men det gäller att ha tålamod!! ta lite åt gången
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Katt pillar kolv .........Det var de värsta jag hört:tummenupp

Jo en det går bra att brodcha upp munstycket.. gäller bara att få tag på passande brodch,, Finns ju att köpa styckevis i exakta mått på järhandeln.

ex om hålet nu är 2,5mm så köper du en brodch som går från 2,5 och konist till 3mm. men det gäller att ha tålamod!! ta lite åt gången

mm, brodchade remskivans hål så de är inga problem me tålamod:p
Nålmunstycket är redan rätt så stort, för jag hade i ett munstycke som var borrat till 4mm men det räckte endå inte rikigt men nu när jag tog ur det så funkade det ju kanoners:)

Testkörde igår igen nu när det var lite varmare ute, å då gick den ännu bättre:D antagligen för att den får lite lite bränsle när det är runt 10c ute som det var när jag ställde in hon...

skall ringa och kolla för bänkning idag, om det är möjligt att bänka i mitten av nästa vecka!
Skall bli svinigt kul å se vad den ger med "bara" 2bars ladd.. är nöjd om det lägger sig runt 25häst!

Sen åker jag hem, slänger i 83% nitrometan i tanken å bestyckar om den och åker å bänkar den igen^^ är väl kanske inte garanterat att den håller men endå^^
Man kan väl offra motorn för att ha lite skojj:tungan
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top