Kompressor vs turbo..

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
wannagofast skrev:
2398434 Kompressorkitet finns i England för 4000£ och ska ge ca 40% ökad effekt.. Känns inte så prisvärt jämfört med turbon för ca 30000kr och liknande siffror..

Frågan är ju då om det finns några skillnader i körbarhet (som diskuterats), hållbarhet eller något annat som motiverar det högre priset??

Ja, förutom att det ser jäkligt "tajt" och brutalt ut!!
Jag tycker nog du ska satsa på Turbon men det är väl smaksak, men ja skillnad i körbarhet är det ju helt klart, Turbon laddar ju inte från början utan då får lite mer användbarhet av den på gatan skulle nog jag påstå..kompressorn laddar från början eftersom den drivs av vevaxeln.
Så det kanske blir lite väl med kompressor för gata men valet är ditt men jag skulle satsa på turbo:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kompressorn på mt-01:an på bilderna är väl en centrifugalkompressor (kanske från Rotrex?) De verkar vara väldigt fina och körbara. Är det skruvkompressor så glöm det för gata, iaf enligt detta inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1535012&postcount=10 Liiiiiite svårkört och jobbigt :rolleyes:


VR-8 skrev:
2397378
Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......

Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara:näsblod ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..:tummenupp

/J
:fatta! :hihi Nä, jag ska inte döda dig, jag ska bara komma och ta gaffel, sving, bromsar och fälgar från din Aprilia... :hihi Hehe, nä det ska jag inte. MEN! klart effekten är användbar! :) För att förnedra folk som köpt dagens västa sporthojar och så wheelar man om dem i 230 :) Dessutom så behöver inte framhjulet vara så hoppigt. Ska jag svänga och gasa eller gasa mycket rakt fram på 1:an till 3:an med mer lättkontrollerat framhjul så har jag en hi/lo-switch på styret, och då laddar den bara 0,7 bar. Blir alldeles lagom till småväxlarna. 4:an och 5:an kan jag slå upp den igen om jag vill och då är det "bara" att hålla i sig för glatta livet och gasa så länge man vågar... kanske släppa lite om framhjulet lyfter, men det är lättare på de växlarna.
Men jag håller med dig, kompressor är ballt. Jag skulle kanske försöka våga låna ut min hoj till dig så du får känna på överladdat :tummenupp Jag flyttar ju snart till storstan.
 

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Stor Elak Twin
wannagofast skrev:
2398683 Fick precis ett mail från TTS som lyder..

- We are working on a stage2 conversion with water injection which should give about 60% increase in power...

Vad är "water injection"??


Edit: hittade ett inlägg av mr Brink..
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1350745

Det är vatteninsprutning. Det fanns redan på saab 99 turbo dom som trimmade satan. om jag kommer ihåg rätt sprutar man in vatten (destilerat) i insugsröret för att sänka värmen på insugsluften för att få i mer syre dessutom gjorde vattnet att man fick ut mer effekt.

Har åkt en sån saab för en jävla massa år sen och det gick nåt så ini hoppsan.
När turbokicken kom o då menar jag KICK så spann det hejdlöst. totalt oanvändbart i vanlig körning med skitskoj att rita spår hur långa som helst.
Nackdelen var på saabarna att växellådan rök ofta den tålde inte vridet.

Men för att göra en lång historia kort.
Vatteninstprutning används ihop med överladdning för att kunna få ut ännu mer effekt.
Har dock inte sett en bil på mycket länge som har det systemet.
Lustgas är annars skitcoolt att leka med,, fanns en hoj i Örebro för en himla massa år sen som hade det.. totalt okörbar men när allt funkade o hojen inte eldade bakhjul (5 växel 150km/h full gas o svart streck efter) då var det ingen som kom ifatt den killen.,
Han hade turbo och lustgas
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
lahi skrev:
2399787:fatta! :hihi Nä, jag ska inte döda dig, jag ska bara komma och ta gaffel, sving, bromsar och fälgar från din Aprilia... :hihi

Phuuuu.......trodde du skulle nita mig direkt.......:)

Självklart ska vi prova lite hojar så fort allt blir klart.....:tummenupp

/J
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Rent estetiskt var kompressorlösningen mycket snyggare.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Rent generellt har ju Rotrexen lite nackdelar i en sådan installation; du kan inte ha någon laddtrycksreglering öht, såvida du inte blåser överskottet rakt ut i luften => din överladdning kommer rakt av att öka linjärt med varvtalet. Du kan alltså inte öka laddtrycket till 2 bar vid 8000 och hålla detta resten ut.
Sedan bygger den ju på en vanlig impeller, vilket gör att den har begränsande surge- och chokegränser.

Men visst är det en snygg installation, och den lider inte så hårt av friktionsförluster som andra mek.kompressorer.

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
RG500-Johannes skrev:
2411844 Rent generellt har ju Rotrexen lite nackdelar i en sådan installation; du kan inte ha någon laddtrycksreglering öht, såvida du inte blåser överskottet rakt ut i luften => din överladdning kommer rakt av att öka linjärt med varvtalet. Du kan alltså inte öka laddtrycket till 2 bar vid 8000 och hålla detta resten ut.
Sedan bygger den ju på en vanlig impeller, vilket gör att den har begränsande surge- och chokegränser.

Men visst är det en snygg installation, och den lider inte så hårt av friktionsförluster som andra mek.kompressorer.

/J

Sen kan man ju undra varför man måste ha ett högre laddtryck vid ett högre varvtal? Den som vill det kan ju köra turbo, den som vill ha en rak kurva kör kompressor.

/J
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
Satsa på Kompressor..........Var själv jäääävligt sugen att kompressor mata en av mina numera sålda r1:eek:r då jag såg att det fanns funktionabla grejer att införskaffa.

Skaffa kompressor kitet..........får jag pröva....:tummenupp :tummenupp
 

blackbird_geten

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Eksjö
Hoj
honda blackbird Kawasaki zx10r ktm 660
Är de någon som vet var man köper turbo kit eller kompressor kit till en Honda blackbird!! Mvh fidde
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En hydrauliskt driven kompressor måste ju vara det optimala. Då kan man ju helt styra när, om och hur mycket spark man vill ha i ändan.
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
En hydrauliskt driven kompressor måste ju vara det optimala. Då kan man ju helt styra när, om och hur mycket spark man vill ha i ändan.
Eller en eldriven (48V)turbo som fordonsindustrin kommer labba med snart, eller är det kompressor då tro?
Citat:
Electrically Controlled Turbocharger

This development in turbocharger technology incorporates an electric motor into the turbo assembly. In essence, it provides a supercharger, driven by the electric motor, as an adjunct to the exhaust-driven turbocharger. Boost pressure can be created by the electric motor, the turbocharger, or both. The ECT effectively eliminates turbo lag because the electric motor provides much faster turbine response, and also provides boost when there is low energy from the exhaust flow. The motor is actuated by an electronic controller, which can be integrated with the engine control unit. When it is being spun by the turbocharger, the electric motor acts as generator, producing electricity.

Advantages:

Enhanced vehicle drivability due to improved low-end torque
Improved fuel efficiency
Improved emissions
Turbo lag eliminated
Generates electricity

se:
http://www.ecomotors.com/sites/default/files/u1/eturbo2.jpg
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En hydrauliskt driven kompressor måste ju vara det optimala. Då kan man ju helt styra när, om och hur mycket spark man vill ha i ändan.

Det tror inte jag.
En kompressormatad motor går efter samma princip som cylindervolymökning.
Genom val av remhjul (eller liknande) väljer man hur mycket som fylls i vid varje varv.
Underbart på bilar där man redan maximerat motorns grundvolym.
Men på en hoj, där det mest blir svårkört och bökigt med massor av vridmoment, så anser jag turbo vara en bättre lösning.
Går att styra så att man har lagom effekt helat tiden, genom att till exempel sänka laddtrycket på lägre växlar.


Jag vill dock inte ha någon av lösningarna på en motorcykel.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Rejält trådlyft!:D

Jag tror nog turbo är att föredra, bifogat klipp på kompressormatad busa visar varför.....

 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top