Kompressorn på mt-01:an på bilderna är väl en centrifugalkompressor (kanske från Rotrex?) De verkar vara väldigt fina och körbara. Är det skruvkompressor så glöm det för gata, iaf enligt detta inlägg
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1535012&postcount=10 Liiiiiite svårkört och jobbigt
VR-8 skrev:
2397378
Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......
Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara
........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..
/J
Nä, jag ska inte döda dig, jag ska bara komma och ta gaffel, sving, bromsar och fälgar från din Aprilia...
Hehe, nä det ska jag inte. MEN! klart effekten är användbar!
För att förnedra folk som köpt dagens västa sporthojar och så wheelar man om dem i 230
Dessutom så behöver inte framhjulet vara så hoppigt. Ska jag svänga och gasa eller gasa mycket rakt fram på 1:an till 3:an med mer lättkontrollerat framhjul så har jag en hi/lo-switch på styret, och då laddar den bara 0,7 bar. Blir alldeles lagom till småväxlarna. 4:an och 5:an kan jag slå upp den igen om jag vill och då är det "bara" att hålla i sig för glatta livet och gasa så länge man vågar... kanske släppa lite om framhjulet lyfter, men det är lättare på de växlarna.
Men jag håller med dig, kompressor är ballt. Jag skulle kanske försöka våga låna ut min hoj till dig så du får känna på överladdat
Jag flyttar ju snart till storstan.