Kompressor

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Står i funderingar att skaffa en kompressor för enklare garagebruk. Kan man hitta nåt hyfsat bra för en sisådär 1500-2000 kr?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Vad ska du använda den till?
Ska du bara typ pumpa lite däck duger dom flesta, ska du använda verktyg och/eller lacka blir det helt andra krav på kompressorn.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
För garaget rekommenderar jag en vertikal. Jag kör lite verktyg, fyller däck, blästrar osv och är nöjd med Herkules Fifty från Bauhaus. Den är inte för liten, kostar 1400 och väldigt utrymmeseffektiv eftersom den är vertikal.

Sen är det ju så att ju större desto bättre så det är pris, utrymme osv som får avgöra

https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-fifty-ol-227-502.html

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Vad ska du använda den till?
Ska du bara typ pumpa lite däck duger dom flesta, ska du använda verktyg och/eller lacka blir det helt andra krav på kompressorn.
Kommer förmodligen att mest pumpa däck, blåsa rent och eventuellt använda lite verktyg. Inte lossa hjulmuttrar på bilen kanske för då krävs det nog lite mer antar jag?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Luftverktygen anger hur många liter luft de FÖRBRUKAR per minut.
Kompressorn anger hur många liter luft den GER per minut.
Fundera på vad du troligtvis kommer att använda i framtiden.
Tar du den med minsta lufttanken kan det bli irriterande mycket brummande på motorn.
Oljesmord eller inte ?
Jag har typ denna hemma, som har funkat till det mesta:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-15-24-2000033784/

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Kommer förmodligen att mest pumpa däck, blåsa rent och eventuellt använda lite verktyg. Inte lossa hjulmuttrar på bilen kanske för då krävs det nog lite mer antar jag?

Köp en som flödar så många liter per minut som möjligt och absolut minst 24 liter tank, jag skulle nog nästan säga minst 50 liter om du ska använda verktyg.

Köp så stor och kraftig du har råd och plats med.

Jag köpte en 24 liters på Jula först om jag minns rätt, den böts ut efter 2 år mot en 50 liters som jag hade i ca 1 år sen lyckades jag döda motorn på den.

Köpte denna här förra året: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=258&category=58

Den räcker till allt jag utsatt den för iaf. Lackade grabbens bil i våras utan problem.
Man kommer alltid på saker man kan använda kompressorn till när man väl har en, det jobbiga blir när man upptäcker att man köpt för liten.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har två kompressorer (3hp + 2,5hp) som är parallellkopplade istället för en stor kompressor. Så köper man en för liten kompressor är det enkelt att uppgradera sig.

Med två kompressorer kan man få en ganska stor luftmängd per minut för ca 4-5000 kronor, då klarar man av de flesta jobb som ska göras i en hemverkstad. En annan fördel är att man lätt kan ta med sig en av kompressorerna in i tex huset eller bilen. Det kan vara en fördel att ha olika stora tankar om de går på samma strömkurs. Då startar de inte samtidigt med risk att slå ut säkringen.

Enligt mig är det viktigare med ett bra luftflöde när kompressor(erna) går än att ha en stor tank. Det är antal hästar som avgör vilket luftflöde man får. En stor tank gör inte att en kompressor måste jobba kortare tid, men mindre ofta i längre intervaller.

Ska man lackera bilar eller jobba dagligen bör man nog ha en sån som Notch länkade till. Men för en hobbymekaniker är det kanske inte helt nödvändigt, även om jag gärna skulle haft en sån i tillägg :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA