Konbana och garagevändning!

Riddler

2 Fast 2 B Furious
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Suzuki VZ800
Håller på och övningskör för att förhoppningsvis hinna ta kortet i år så man kan ligga i startgroparna inför nästa vår.

Körde konbanan för första gången igår och fick 20,5 sekunder på första försöket så den har jag lite förhoppningar inför den biten.

Men nu till min svaghet nämligen garagevändningen. Jag vet att det skrivits om den förut men jag har läst dem och det har inte hjälpt mig. Allt går bra med krypkörningen men vid svängen så lägger jag ner cykeln för mycket. Jag har övat med krypkörning och stannat till stillastående för att sedan fortsätta utan att sätta ner fötterna och det går bra. När jag gör vändningen kör jag först in cykeln som man ska, tittar bak över axeln i den riktning jag skall till och fäster blicken på en punkt och vrider sedan över styret och kör runt cykeln. Men många gånger lyckas jag luta cykeln så jag behöver sätta i foten. Vad kan jag göra för fel eller vad kan jag göra för att hålla den upprätt hela tiden? Tacksam för alla tips jag kan få.
 

Flickan

;-)
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Tyvärr såld... En blänkande röd och svart TRX 850 -98
Finns ett flertal trådar om detta med tips å trix ang vändningen. Sök så hittar du.
/L
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Jag är inte direkt rätt person för att berätta hur man ska göra :rolleyes: Men ett tips är att titta INTE ner, dåfår man blåmärken :näsblod

Skulle inte garagevändningen försvinna nästa år?
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Garagevändningen försvinner väl nästa år?!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Riddler skrev:
Men många gånger lyckas jag luta cykeln så jag behöver sätta i foten. Vad kan jag göra för fel eller vad kan jag göra för att hålla den upprätt hela tiden? Tacksam för alla tips jag kan få.
Det är är egentligen en helt onödig "fotning" och beror på att du har för lite fart just där. Släpp lite på kopplingen så du ökar draget en aning och så kommer du runt!
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Riddler skrev:
HTacksam för alla tips jag kan få.

Jag fäste blicken två ggr det funkade för mig..
Körde rakt in, vred blicken ca 90grader och fäste den en bit bort, när hojen nästan svängt de första 90 flyttade jag blicken till den plats jag kom ifrån och vred runt hojen det sista....

Om jag vred huvudet för mycket redan från början gick det bara åt h-e

De gånger jag kände att jag höll på tappa hojen innåt bromsade jag till med fotbromsen så den reste sig sen fick man ge lite gas för att återfå balansen..
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
korvgubbe skrev:
Jag fäste blicken två ggr det funkade för mig..
Körde rakt in, vred blicken ca 90grader och fäste den en bit bort

min körskolelärare sa att jag skulle inte vrida huvudet mer än att jag hade blicken i höjd med speglarna (som satt på styret). Fast det blir väl ungefär 90 när jag tänker efter.... :gnissla
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
korvgubbe skrev:
De gånger jag kände att jag höll på tappa hojen innåt bromsade jag till med fotbromsen så den reste sig sen fick man ge lite gas för att återfå balansen..


Jag tränade in mina garagesvängar utan fotbroms, måste du bromsa så går det för fort !.

Jag använde aldrig fotbromsen under garagesvängen utan krypkör rakt in och vrid på huvudert och tittat dit du ska.

Sedan är dragläget tokviktigt, tappar du det så tappar man nästan balansen.
Försöka alltså att ha dragläge hela tiden och sitt ganska så nära tanken på hojen så ska det nog gå bra.

Jag tog mitt i sommras på det sättet.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jåke skrev:
Det är är egentligen en helt onödig "fotning" och beror på att du har för lite fart just där. Släpp lite på kopplingen så du ökar draget en aning och så kommer du runt, tror jag.

Instämmer till 100%, dragläget är väldigt viktigt.
Bland det viktigaste i hela övningen skulle jag vilja säga.(min egen åsikt)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
burner skrev:
Jag tränade in mina garagesvängar utan fotbroms, måste du bromsa så går det för fort !.

Du kan inte riktigt läst det jag skrev..

Jag skrev att man skulle bromsa om man tappar hojen inåt, beror oftast på att man kör nästan långsammare än man klarar!.. En dutt på fotbromsen rätar ju upp hojen..
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
jontemorrum skrev:
Garagevändningen försvinner väl nästa år?!

Hur många liv har godkänd garagevändning räddat varje år?

Garagevändningen är ju ett rent nonsensmoment och har absolut inget med trafiksäkerhet att göra, måste givetvis bort omedelbart ur körkortskravet (skulle aldrig ha tagis in).

Det finns betytligt angelägnare saker att ägna sig åt i stället!
 

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
garage vändningar

Jag håller oxå på att övningskör på mc och dessa garage vändningar är supersvåra och gör mig galen :huvet .Jag hoppas att garage vändningarna försvinner nästa år när jag ska köra upp.Men det kommer ju andra övningar istället.....hörde någonting om en åtta sväng i stället för garagev. är det någon som vet nått om detta??? :va
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
Jag fixade kortet under augusti (4veckor) !!. Hade körskolans hoj, en Honda Sevenfifty tror jag. Jag kunde vrida styret till styrstoppet och sedan balansera med fotbroms och dragläge, vete fan var jag tittade men det gick bra !! Jag tror inte jag lutade så mycket, hade jag använt min hoj(Ducce 996) hade inte asfalten räckt till för att märka ut garagevändningen.
Om slalombanan sa kontrollanten att tiden fanns där för att det inte skúlle ta hela dagen, han tog inte ens fram klockan !!!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
korvgubbe skrev:
En dutt på fotbromsen rätar ju upp hojen..
Förutsatt att man har såpass mycket drag i motorn att man inte tappar ännu mer fart ja...

Lite allmänt: Alla manöverövningar i låg fart blir stabilare om man håller hojen med fotbromsen. Men samtidigt måste man ju då släppa lite på kopplingen/gasa mer så att man inte tappar för mycket fart.

Iom denna tråd måste vi väl ha täckt upp alla varianter minst ett par gånger?
 
Last edited:

Capoeira_gbg

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZXR750 -93
Jag tog också kortet i Augusti detta året..Nått du ska tänka på till,som jag inte såg nån annan direkt skrev,e att du får INTE använda bromsen för mer än att sänka farten.D.v.s att bromsa sig ur en garagevändning blir underkänt,d ser dom!! :tummenner
För att ta sig ur vändningen ska man använda sig av gas å koppling,och broms OM d går för fort!

Jag körde upp med en Harley.Å då va d skitenkelt!!!! :hihi

D bästa e om du ha en båge med lutande gaffelben,då får du lättare med balansen!..

Lycka till män!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Blicken är viktig, titta långt fram.
Ett tips jag fick som var jättebra är att sitta så långt fram som möjligt, nästan på tanken. Jag kunde hålla balansen mycket bättre då.
 

Blyfot

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
TokHolM
Hoj
Rutten 1:a
Busafreak skrev:
Hur många liv har godkänd garagevändning räddat varje år?

Garagevändningen är ju ett rent nonsensmoment och har absolut inget med trafiksäkerhet att göra, måste givetvis bort omedelbart ur körkortskravet (skulle aldrig ha tagis in).

Det finns betytligt angelägnare saker att ägna sig åt i stället!

Garagevändningen är ett styr & balansprov, klarar du inte den så kan du inte hantera hojen med tillräcklig balans dvs. du behöver träna träna osv.
Jag tycker att den är ett mycket bra kvitto på om man är lämplig att köra ut själv i trafiken. Jag har inga problem att göra garagevändningen med min GSXR och har du väl tränat in den på en svår mc så blir den ju störtlöjligt enkel att utföra på körskolans hoj. Ett tips. mät ut svängradien på din hoj och tvinga dig själv att klara garagevändningen utan att utnyttja dom extra 10cm på var sida som du har tillgodo på uppkörningen.
Lättast att lära sig är att sitta hårt mot tanken så man blir "ett med hojen", jag gör så här; kör in på linjen, bromsar in och stannar till och vrider runt styret till fullt styrutslag, sedan är det bara att krypköra med koppling/gas kanske möjligen parera någon gång med bromsen om det behövs, när man väl kommer runt så kan man "gasa upp" mc'n om den har en tendens att falla inåt i svängen. Det viktigaste på uppkörningen är att du kommer in&ut rakt och att du fullföljer även om du inte tycker att det gick så jättebra. Det går att i princip stå stilla i vändningen det handlar bara om träning och det ger absolut ett mervärde för din motorcyckel körning att behärska garagevändningen till fullo. Jag använder den ofta när man ska göra en U-sväng eller vändning nånstans där det är trångt, speciellt bra när man har en sporhoj som ju har ganska stor svängradie.
 

Riddler

2 Fast 2 B Furious
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Suzuki VZ800
Whey, tack för alla svar....hade inte väntat sån respons på nåt som ändå tagits upp förut. Men tack allihopa...nu kommer det säkert gå bra....
 

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
fzr 1000
Det är lättarom man är avslappnad och inte spänner sig. ofta sätter man ner foten fast det inte behövs, det är ju det naturliga för kroppen att göra nä den tappar balansen
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top