Konbana och garagevändning!

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
som du ser så har alla sina egna så trix.

så det bästa är att nöta nöta nöta..

du kan luta kroppen aningen utåt i svägen, samtidigt som hojjen lutar aningen innåt..
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Flickan skrev:
Finns ett flertal trådar om detta med tips å trix ang vändningen. Sök så hittar du.
/L

När jag såg rubriken kunde jag sätta 1000 spänn på att nån skulle skriva
"använd sökfunktionen".

Om man inte har A-kort är det kanske första gången man besöker sidan, och får man sånt trevligt bemötande kanske man inte känner sig särskillt välkommen och aldrig kommer tillbaka. Fast det kanske är så vi vill ha det....
 

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
Kram :krama jag håller med dig,alla har vi varit nybörjare.Jag är oxå ny och och håller på att ta mc-kort,jag undrar me om garage vändningar. :confused: Kör lugnt allihop :hej
Twosaint skrev:
När jag såg rubriken kunde jag sätta 1000 spänn på att nån skulle skriva
"använd sökfunktionen".

Om man inte har A-kort är det kanske första gången man besöker sidan, och får man sånt trevligt bemötande kanske man inte känner sig särskillt välkommen och aldrig kommer tillbaka. Fast det kanske är så vi vill ha det....
 

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Riddler skrev:
Håller på och övningskör för att förhoppningsvis hinna ta kortet i år så man kan ligga i startgroparna inför nästa vår.

Körde konbanan för första gången igår och fick 20,5 sekunder på första försöket så den har jag lite förhoppningar inför den biten.

Men nu till min svaghet nämligen garagevändningen. Jag vet att det skrivits om den förut men jag har läst dem och det har inte hjälpt mig. Allt går bra med krypkörningen men vid svängen så lägger jag ner cykeln för mycket. Jag har övat med krypkörning och stannat till stillastående för att sedan fortsätta utan att sätta ner fötterna och det går bra. När jag gör vändningen kör jag först in cykeln som man ska, tittar bak över axeln i den riktning jag skall till och fäster blicken på en punkt och vrider sedan över styret och kör runt cykeln. Men många gånger lyckas jag luta cykeln så jag behöver sätta i foten. Vad kan jag göra för fel eller vad kan jag göra för att hålla den upprätt hela tiden? Tacksam för alla tips jag kan få.

Garagevändingen försvinner nästa år och ersätts av en annan bana som liknar konbanan som du ska krypköra i. Men iaf. så i garagevändningen så testa att burka ut från hojen åt motsatt håll! Dvs. svänger du vänster så burka höger och försök se till att gasarmen är så rak som möjligt. Det underlättade iaf. mycket för mig (krypkör runt i cirklar nu *weee*) Tog tid att lära sig garagevädningen men en dag så satt den bara =)
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Busafreak skrev:
Hur många liv har godkänd garagevändning räddat varje år?

Garagevändningen är ju ett rent nonsensmoment och har absolut inget med trafiksäkerhet att göra, måste givetvis bort omedelbart ur körkortskravet (skulle aldrig ha tagis in).

Det finns betytligt angelägnare saker att ägna sig åt i stället!


Håller med dig. 95 % av min tid på körskolan tillbringades på den j-vla övningsbanan. Körde sammanlagt 1 timme med stadskörning och landsvägskörning. Förbannat dåligt men så är det när kraven är stenhårda på banan och garagesväng.
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
PastaRacing skrev:
Jag fixade kortet under augusti (4veckor) !!. Hade körskolans hoj, en Honda Sevenfifty tror jag. Jag kunde vrida styret till styrstoppet och sedan balansera med fotbroms och dragläge, vete fan var jag tittade men det gick bra !! Jag tror inte jag lutade så mycket, hade jag använt min hoj(Ducce 996) hade inte asfalten räckt till för att märka ut garagevändningen.
Om slalombanan sa kontrollanten att tiden fanns där för att det inte skúlle ta hela dagen, han tog inte ens fram klockan !!![/QUOTE]

Va!?!?! Vart körde du upp? Jag körde upp två ggr i GBG och jag hade 20.5 på slalomen och jag blev kuggad för han sa att det gick för långsamt!!
Första uppkörningen tyckte de att garagesvängen gick lite för fort, men då körde jag upp på en R6 och det e inte så jevvla lätt att krypköra runt med den. De gilla mig säkert inte bara för att jag va 18år.. De va två år sen, nu till sommaren gör jag ett nytt försök, fast på tung hoj!
 
Last edited:

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Showtime skrev:
PastaRacing skrev:
Jag fixade kortet under augusti (4veckor) !!. Hade körskolans hoj, en Honda Sevenfifty tror jag. Jag kunde vrida styret till styrstoppet och sedan balansera med fotbroms och dragläge, vete fan var jag tittade men det gick bra !! Jag tror inte jag lutade så mycket, hade jag använt min hoj(Ducce 996) hade inte asfalten räckt till för att märka ut garagevändningen.
Om slalombanan sa kontrollanten att tiden fanns där för att det inte skúlle ta hela dagen, han tog inte ens fram klockan !!![/QUOTE]

Va!?!?! Vart körde du upp? Jag körde upp två ggr i GBG och jag hade 20.5 på slalomen och jag blev kuggad för han sa att det gick för långsamt!!
Första uppkörningen tyckte de att garagesvängen gick lite för fort, men då körde jag upp på en R6 och det e inte så jevvla lätt att krypköra runt med den. De gilla mig säkert inte bara för att jag va 18år.. De va två år sen, nu till sommaren gör jag ett nytt försök, fast på tung hoj!

Jag körde konbanan på 22 sekunder i onsdags när jag körde upp. Han tyckte det gick lite långsamt men det spöregnade ute så han lät mig göra det en gång till. Körde då på 19.3. Han sa iaf. att tiden inte spelade så stor roll huvudsaken var att du körde rytmiskt!
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
Showtime skrev:
PastaRacing skrev:
Jag fixade kortet under augusti (4veckor) !!. Hade körskolans hoj, en Honda Sevenfifty tror jag. Jag kunde vrida styret till styrstoppet och sedan balansera med fotbroms och dragläge, vete fan var jag tittade men det gick bra !! Jag tror inte jag lutade så mycket, hade jag använt min hoj(Ducce 996) hade inte asfalten räckt till för att märka ut garagevändningen.
Om slalombanan sa kontrollanten att tiden fanns där för att det inte skúlle ta hela dagen, han tog inte ens fram klockan !!![/QUOTE]

Va!?!?! Vart körde du upp? Jag körde upp två ggr i GBG och jag hade 20.5 på slalomen och jag blev kuggad för han sa att det gick för långsamt!!
Första uppkörningen tyckte de att garagesvängen gick lite för fort, men då körde jag upp på en R6 och det e inte så jevvla lätt att krypköra runt med den. De gilla mig säkert inte bara för att jag va 18år.. De va två år sen, nu till sommaren gör jag ett nytt försök, fast på tung hoj!

Är som sagts tidigare rytmen som är viktigast.

Jag körde upp på en GPZ900, vilket inte är den mest smidiga hoj att krypköra och smyga runt med. Men det gick fint det med, gäller bara att man visar att man har koll på grejerna. Jag hade framjulet nåra centimeter utanför linjen på garagevändningen åt båda hållen, kontrollanten sa ingenting om det. Det måste bara gå lugnt och stilla.

Ha kul på hojen, det är det de vill se, att du gillar att köra och uttnyttjar hojen till det den är bra på. Ska man acca så låt hojen dra iväg ordentligt då så du når rätt hastighet direkt. Låt hojjen göra jobebt när du svänger osv..

Konbaban är det att ha flyt i körningen som gäller främst, sen om det tar 18.5 eller 21.5 spelar mindre roll. Det du ska visa är att du har koll på grejerna.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
A-star skrev:
Jag håller oxå på att övningskör på mc och dessa garage vändningar är supersvåra och gör mig galen :huvet .Jag hoppas att garage vändningarna försvinner nästa år när jag ska köra upp.Men det kommer ju andra övningar istället.....hörde någonting om en åtta sväng i stället för garagev. är det någon som vet nått om detta??? :va

Man fick prova på "nya" balans o kontrollprovet, häromveckan på SMC:s årsmöte (som alltså ersätter garagevändningen next year) nya provet utförs i en konbana som ska föreställa en trång trafiksituation, krypkörning gäller även här då förståss, men med betydligt mer realistisk tillämpning jf med den ökända garagevändningen...består av 4 konpar (utplacerade sick sack med ganska gått om plats att manövrera mellan o runt) som man ska passera mellan, vända och tillbaka samma väg.

Tog kortet förra säsongen och upplevde att det "nya" provet är påtagligt mkt lättare att göra...även om garagevändningen egentligen inte är svår att utföra...när man väl kommer på "grejen" så undrar man hur det kunde verka så svårt i början - sitter till 99% i skallen, träning träning o nöta nöta..har man luftkyld hoj, kom ihåg att låta den svalna av lite emellan bara! Tips om "grejen" finns i en uppsjö i de andra trådarna, kan tillägga att ett sätt som gjorde att det lossnade för mej var att köra runt runt i åttor med fullt styruslag, åt bägge håll, utan att titta ner! nötte oxå vändningen utan att ha nåra linjer uppritade på backen - tog bort ofrivillig tendens att vilja titta ner - fullt styrutslag o vänd vänd osv....

Vill oxå stryka under det där me å vara ny här, som nåra kommenterat - det är inte schysst att kasta i fejan på någon att det ska söööökas så fort nå´n yttrar sej, kanske för första gången...visst sökfunktionen är en bra grej och ska användas till det som den är till för naturligtvis...men samtidigt så är väl oxå vitsen med ett forum att det finns möjlighet för folk med gemensamt intresse att snacka me varann, i "nutid"...

EDIT: syftar inte specifikt på just den här tråden utan på forumet i allmänhet.
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Blyfot skrev:
Garagevändningen är ett styr & balansprov, klarar du inte den så kan du inte hantera hojen med tillräcklig balans dvs. du behöver träna träna osv.
Jag tycker att den är ett mycket bra kvitto på om man är lämplig att köra ut själv i trafiken. Jag har inga problem att göra garagevändningen med min GSXR och har du väl tränat in den på en svår mc så blir den ju störtlöjligt enkel att utföra på körskolans hoj.

När i vanlig trafik krypkör du med dragläget och fullt styrutslag utan att sätta sulorna i backen? Jag har under 5 år efter mc-kortet inte gjort det en endaste gång.

Krypkörning rakt fram och med mindre styrutslag är desto mer intressant, det mäter fö den nya uppkörningsmetoden om jag inte är helt ute och cyklar.

Garageövningen räddar inte ett endaste liv om du frågar mig. Hur man balanserar/hanterar mcn ser man mycket bättre i konbanan där motstyrning är ett måste för undanmanövern och slalomen. Konbanan räddar desto fler, för att inte tala om bromsproven. Men garageövningen är en korkad övning som inte ger ett endaste dugg. Vilket nu till slut vägverket fattat och tar bort den och ersätter med en vettigare övning.
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
Showtime skrev:
PastaRacing skrev:
Jag fixade kortet under augusti (4veckor) !!. Hade körskolans hoj, en Honda Sevenfifty tror jag. Jag kunde vrida styret till styrstoppet och sedan balansera med fotbroms och dragläge, vete fan var jag tittade men det gick bra !! Jag tror inte jag lutade så mycket, hade jag använt min hoj(Ducce 996) hade inte asfalten räckt till för att märka ut garagevändningen.
Om slalombanan sa kontrollanten att tiden fanns där för att det inte skúlle ta hela dagen, han tog inte ens fram klockan !!![/QUOTE]

Va!?!?! Vart körde du upp? Jag körde upp två ggr i GBG och jag hade 20.5 på slalomen och jag blev kuggad för han sa att det gick för långsamt!!
Första uppkörningen tyckte de att garagesvängen gick lite för fort, men då körde jag upp på en R6 och det e inte så jevvla lätt att krypköra runt med den. De gilla mig säkert inte bara för att jag va 18år.. De va två år sen, nu till sommaren gör jag ett nytt försök, fast på tung hoj!


Körde upp i Eskilstuna med en kontrollant från Uppsala, mycket sympatisk man, han utstrålade lugn. Alla är ju mer nervösa på uppkörning än normalt och det är ju trist att sumpa uppkörning på grund av att kontrollanten skrämmer skiten ur en, det blir ju inte direkt en bra bild av hur man är annars.

Nä, vägverket skall i mitt tycke kolla så att man kör kontrollerat och hanterar trafiken, iunte om man kör en konbana på 19.8 eller 20.4 sek eller om man använder 10cm för mycket asfalt vid en garagevändning.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top