Konbanan på uppkörningen?

Hudik

Guest
Någon som har varit med om detta tidigare?

Har ett litet problem, frun ska köra upp snart och den hoj hon ska köra upp på går det inte att ta sej runt konbanan med, det är en Kawa z750 som jag har sänkt så den passar henne, hon har inte möjlighet att använda en annan hoj eftersom att hon är liten och inte når ner på andra hojar.

Hennes Z750 har jag sänkt 11 cm och det är igentligen lite för lite, skulle behöva sänka c:a 3 cm till för att hon ska nå med lite mer än bara tåspettsen, så en annan hoj är inte att tänka på.

På grund av denna sänkning så är det omöjligt att komma runt konbanan, den som är i slalom med en vändning, vi har provat att gå runt banan med hojen utan att kunna klara av det, även en körlärare på hennes körskola har provat och det inte går...

Någon annan som varit med om att hojen inte klarat banan, och hur löste ni det???

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag gjorde det "omöjliga" som alla påstod körde upp med min GSXR 1000 k6.. Den gick inte runt banan heller. Men med rätt övning så är det GENOMFÖRBART. Uppkörnings lärarna skiter i om du kör över linjen med några centimeter, sålänge du utför övningen med rätt taktik och inte vinglar osv, Han sa skit i linjerna gör det bästa du kan. Kuggade dock 2 på lågfart innan jag klarade det. Bara privat körning... Bara till att köpa koner och öva, finns inte mycket mer att göra övade runt 30h.... och tror att z750 är lättare än min... Fick dock fina beröm även andra gången fast jag kuggade, missade en kon så fick gå hem:( Men 3:e så sa han att det inte är många som klarar det med en sådan hoj och att det är starkt av mig att inte ge upp och verkligen kunna hantera hojjen jag ska köra på gata! Önskar er lycka till!:yoparty

MrMaCCaN

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2011
Hoj
2007 Kawasaki Z750 Såld!, 2003 Yamaha YZF R1 Såld!, 2008 Kawasaki ZX10R Såld!, 2011 Kawasaki Z1000
Jag övningskörde med en Z750 och det tog mängder av försök för att klara just den övningen med den. Själva vändningen var snudd på omöjlig att klara tills man hittade rätt teknik. Kawans svängradie är kass trots att man kan tycka att den borde vara bättre. När jag däremot körde med körskolans Honda CB600 Hornet så var det helt plötsligt hur enkelt som helst. Bättre svängradie och möjligen lägre tyngdpunkt än Kawan. Det är förmodligen bara att nöta så går det till slut.

Hudik

Guest
är väl ingen konst att köra konbanan med en z750 ?

Jaha, då har du du inte läst vad jag skrev..

Hojen är sänkt c:a 13cm bak och bara c:a 7 cm fram så gaffelvinkeln är som på en custom och med den dåliga vänradien som är på en Z750 så får du lägga på över en (1) meter i omkrets för att komma runt.
Gaffelvinkeln är inte justerbar på dessa hojar utan är fast.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Känns som det lättaste blir o vänja sej att hon inte nå ner till marken på annan hoj. Mer akrobatik helt enkelt (om fysiskt möjligt).

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Slicka de två första konerna så nära som möjligt, den tredje svänger hon förbi ca 1 meter ifrån för att ta ut den sista ordentligt. Kör exakt som jag beskrev så har hon störst chans att klara banan.

Min hoj gick inte heller att leda runt, men med spårvalet ovanför går det.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj

Hojen är sänkt c:a 13cm bak och bara c:a 7 cm fram så gaffelvinkeln är som på en custom och med den dåliga vänradien som är på en Z750 så får du lägga på över en (1) meter i omkrets för att komma runt.

bara till att öva som jag skrev, en trafik lärare visade mig att han klarade det med chopper när jag väntade på uppkörningen.. Frågade ifall han kunde han var där med sin elev, och han klarade det... Jag klarade det även med min gixxer som jag skrev så visst ska det gå! Hitta en parkering och kör konbana med henne 1-2 timmar om dagen i ett par dagar så kommer det lösa sig:) Ni får hitta rätt teknik... vv_2.jpg
Har ej ritat hur man ska köra, det är från hoj till hoj. Men Slicka sista konen måste man..
Kör man över linjerna i vändningen lite så är det lugnt om man inte får en riktig idiot... dem brukar förstå att hojjen är svårare.

Last edited:

Hudik

Guest
Slicka de två första konerna så nära som möjligt, den tredje svänger hon förbi ca 1 meter ifrån för att ta ut den sista ordentligt. Kör exakt som jag beskrev så har hon störst chans att klara banan.
Min hoj gick inte heller att leda runt, men med spårvalet ovanför går det.

Det är bl.a. just så vi provat men helt utan resultat, det finns inte styrutslag så det räcker för att klara av det..

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Har inte den (eventuella) lokala körskolan en sänkt hoj att hyra ut?

På körskolan där jag körde så fanns det minst en sänkt hoj, tror det var en Yamaha FJ6. (Kan dom heta så?)

Hur som helst så körde jag upp med en osänkt FJ6:a, och det var som att köra upp med en BMX-cykel jämfört med min dåvarande FZ 750.

Hudik

Guest
Hitta en parkering och kör konbana med henne 1-2 timmar om dagen i ett par dagar så kommer det lösa sig:)

Ja, det är så vi gör nu så vi får hoppas att vi hittar något spår som nästan funkar så får vi hoppas på det bästa :gnissla

Hudik

Guest
Har inte den (eventuella) lokala körskolan en sänkt hoj att hyra ut?

Deras hoj är som alla andras, sänkt med 35mm och jag har som jag skrivit tidigare sänkt fruns med 11cm och det är inte tillräckligt men det går inte att sänka den mer....

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Jag tog mitt körkort för någon vecka sedan och då var det en i samma grupp som körde upp med en Gixxer 600. Han frågade "uppköraren"??? Om han har överseende med detta och han sa bara:
-om jag ser att du vrider om Max men de ändå inte går så blir du godkänd, då vet jag att du kan manövrera den iaf.

Sen har man hört extremfall åt andra hållet där de totalvägrar godkänna om du är utanför så de beror nog på vilken lärare de är.

Personen som körde upp sa att han var en bra bit utanför linjen men han blev godkänd. (vad en "bra bit" är kan jag däremot inte uttala mig om)

Du med gixxern kanske finns här och kan berätta??
Säve, konghallavägen 24/7 12:45:)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är bl.a. just så vi provat men helt utan resultat, det finns inte styrutslag så det räcker för att klara av det..

Hmm. hur korta ben har människan egentligen? 11cm sänkt är VÄLDIGT mkt och den hojen har inte nog markfrigång för att vara sänkt så mkt och samtidigt kunna hantera nedlägg. Dags för trike eller något annat. Alternativt börja träna upp sig på något vis för att kunna ta emot den bättre på ett ben. Höj upp den lite igen och sänk sadeln annars på ett eller annat vis. Det är trafiksäkrare på många sätt och benvinkeln är ju inga problem uppenbarligen.

I all välmening faktiskt.

Sänkt frugans Honda Hornet med 3,5 cm bak och fram. Den tar emot alldeles för tidigt trots ordentligt häng med överkroppen. Nu är Z750 lite bättre på den punkten men jag är övertygad att 11cm så kommer du ikapp "oss"

Ledsen för OT men att sänka 11cm är för mkt för mina öron. Sänk sadeln istället.

I övrigt finns det gott om folk som kört upp på RR och inte klarat linjer men fått lappen ändå. Så i det fallet bör det gå men bäst är väl att ringa dem om du vill vara säker.

Hudik

Guest
Hmm. hur korta ben har människan egentligen? 11cm sänkt är VÄLDIGT mkt och den hojen har inte nog markfrigång för att vara sänkt så mkt och samtidigt kunna hantera nedlägg.
***text***
Ledsen för OT men att sänka 11cm är för mkt för mina öron. Sänk sadeln istället.

Nja, frugan når ner med tåspettsarna nu, inte ens främre trampdynan utan tåspettsarna, så som en balletdansös så att höja hojen och sänka sadeln, då får jag kapa sönder ramen så jag kan sänka sadeln dom kanske 8-10cm som behövs..

Hon är kort och har korta ben, Nä, hon är inte en dvärg!

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
Jag tog mitt körkort för någon vecka sedan och då var det en i samma grupp som körde upp med en Gixxer 600. Han frågade "uppköraren"??? Om han har överseende med detta och han sa bara:
-om jag ser att du vrider om Max men de ändå inte går så blir du godkänd, då vet jag att du kan manövrera den iaf.

Sen har man hört extremfall åt andra hållet där de totalvägrar godkänna om du är utanför så de beror nog på vilken lärare de är.

Personen som körde upp sa att han var en bra bit utanför linjen men han blev godkänd. (vad en "bra bit" är kan jag däremot inte uttala mig om)

Du med gixxern kanske finns här och kan berätta??
Säve, konghallavägen 24/7 12:45:)

Första gången sa han 1-3cm, fick en idiot dock. Den gången jag klarade det hans ord: "10-20cm, det är ju det som skiljer i svängradien om inte mer mellan din och dem andras(körskolans som var där samtidigt) Kollar inte så mycket på det skit i linjerna, jag ser ju om du kan manövra hojjen eller inte använder du rätt teknik och fullt styrutslag och kommer utanför linjerna gör det inget, det är ju bara hojjen som hindrar dig"

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
når hon ner med båda tåspetsarna samtidigt eller bara en åt gången?:va

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Båda, så när hon stannar vid typ rödljus så får hon nästan ner en hel fot.
Räcker det inte att bara sänka hojen så hon får ner en fot/fotspets i marken om hon hänger lite på sadeln med andra foten på fotpinnen då?

hojen borde bli lättare längs banan då, om den inte är sänkt på de sättet redan dvs. :näsblod

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010

Vad är det som är ändrat så mycket på svängradien då?

Om hon nu inte når ner idag så känns det som att det är fel hoj för henne.Har bilden framför mig när hon faller vid stopljus ex för att inte kunna hålla upp hojjen. Det är bara att träna, träna och träna eller byta till en hoj som hon kan hantera.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...