Konbanan på uppkörningen?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag och sambo var på en parkplats och övade för första gången härom dagen. TIll att börja med var det ganska stelt. Men när jag visade att med rak hoj svängde den runt 180 grader på ca 2,25 "parkeringsrutor" när jag lutade hojen kom jag runt på 2 "Parkeringsrutor. Nästa försök när hon "motburkade", så att hojen lutade mer och hon satt upprätt, gick det betydligt mycket smidigare att svänga runt i tvära svängar.
Vi ska öva mer, men det går att svänga tvärare än man tror. VI åker på en SV 650 som också är sänkt både fram och bak. Men jag var noga med att sänka lika mycket fram som bak, annar blir hojen onödigt "Tung".

Håller förövrigt med om att, höj upp hojen bak igen, och sänk/ta bort sadeln.

Mats

Absolut. originalsadeln är tjock. Bort med skiten och sätt dit sadelgummi så har man tjänat 3cm och dessutom blir det smalare och det gör att man tjänar destomer. Om man vill kan man glasfibra upp något tunt om man vill slippa känna ramen upp i rumpen.

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Så enl. dej så om man har en hoj som har 9½ meter i vänradie så är det automatiskt kuggning, för 1½ meter kan du omöjligt "luta" dej till.
Onödigt att ens boka uppkörning då?

det är olika i olika delar av landet , i Nyköping har vi en tjock vit linje som markerar bredden på banan och är man utanför den så är det stor risk för underkänt , i Eskilstuna står banan på en väg och är man utanför vägen är det oxå stor risk för underkänt , i Göteborg finns det inga begränsningar i bredd och där är de mer liberala om eleven tar ut "lite" , bästa är om man försöker diskutera med förarprövaren på den orten man ska köra upp vad det finns för krav , jag blir oxå gråhårig pga olika förarprövares olika bedömningar , en del vill att eleven ska krypköra saktare än sakta och en del tycker att det int ska vara en cirkus och tillåter upp till 7-8km/h , körningen i trafiken är lika svårbedömd , en del förarprövare vill att eleverna ska bomba landsväg fortare än vad jag skulle ha kört själv och en del tillåter eleverna att köra i den fart som en nybörjare bör köra, förarprövarna säger att de jobbar mycket med likriktad bedömning men det fungerar int så länge det är människor som bedömmer

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Så enl. dej så om man har en hoj som har 9½ meter i vänradie så är det automatiskt kuggning, för 1½ meter kan du omöjligt "luta" dej till.
Onödigt att ens boka uppkörning då?

en cykel vi har kommer upprätt runt på nästan två rutor och lägger man ner den så kommer den runt lätt inom en ruta , i göteborg körde vi med buell och de var svåra att få runt i banan men efter att fila bort styrstoppen och lära eleverna att burka så kom de runt hyffsat

armoton

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Yamaha XJ400 -82
finns elever som har blivit underkända då de varit utanför 8 meters bredd , men det är upp till förarprövaren , banan är 8 meter bred den att det int finns linjer är en annan sak , det bästa är att fråga förarprövaren på den orten man ska köra upp om vad de kräver , i Nyköping är det fail om man är utanför

I Gbg är det inte fail enligt körskolan jag kör på, kör så långt ut du bara vill säger dom, alltså åt sidorna vid sista konan innan svängen

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...