Konditionsträning och kost

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu måste jag komma igång att träna - som man sagt nu alldeles för länge. Men nu är det dags.

Dock så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Jag äter fel, det vet jag men jag vet inte riktigt hur jag ska förändra det heller.

Jag väger alldeles för mycket för vad min rygg och mina knän klarar av och behöver dra upp konditionen igen och alltså tappa vikt - m.a.o. inte styrketräna och bygga muskler utan endast bli av med fettet som ligger och ruttnar ovanpå musklerna. Vad är effektivast? Som fotbollstränare känns det som jag borde känna till det här men jag vet faktiskt inte hur man tränar konditionen mest effektivt. Och inte heller hur man bör äta när man tränar så.

Nån som har lust att bli personlig tränare? :hihi

Eller kanske kan länka upp mig till lite bra hemsidor eller bara skriv lite tips.

Tack! :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
www.halso.info

läs maaaaaaaaaaassor om kost, och börja med morgonpromenader + korta joggingsträckor, dvs ta de lugnt i början ...
Har du inga springskor så vet du att du ska börja med att gå till stadium :)
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Promenad på morgonen FÖRE frukost, anledningen till detta är att du har låg insulinproduktion då och förbränner mer än en likvärdig promenad EFTER frukosten.

Ät regelbundet, dvs riktigt frukost, frukt, lunch, frukt lr macka, middag och gärna ytterligare nån frukt lite senare på dagen. Anledningen till detta är att du ska få en jämn blodsockerkurva. När blodsockret sjunker så ökar sötsuget och hungern.

Äpplen är fina saker, innehåller mkt aminosyror. Bananer går också bra men inte en klase per dag!!! Viktigast är att det inte är för mycket mat. Och snåla gärna in på ölen tills du börjar närma dig ditt mål, det är lättare att hålla en vikt och leva lite gott än att leva gott och gå ner i vikt! :)

Skaffa gärna sällskap som gör att motivationen inte dalar. Utan den så är det jobbigt! Använd trappor istället för hiss, gå och handla om du har nära, utnyttja din vardag till fullo så du får lite träning hela tiden. Gå inte ut stenhårt, det brukar sluta med att man får en jävla träningsvärk lr eventuellt skador. Att simma är oerhört fint, tar inte så hårt på leder men 60 min i vattnet för mkt för flåset :)

Det hela beror på vad du tycker är roligt. Kan även gå på gym, bara för att man är där betyder inte det att man måste bli ett muskelberg :)

Själv äter jag mkt ris och pasta, kyckling och fläskkött. Ligger på 76-77kg nu på 179cm, relativt tränad men inte riktigt i någon toppform. Blir havregrynsgröt varje morgon iaf för det har Gunde Svan sagt att det är bra :tummenupp
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Effektivast energiförbrukare är löpning, men det är inte säkert att dina knän klarar det?
Men all konditionsträning är bra träning, så välj det du tycker är roligast.
Cykel, simning, innebandy, badminton osv

Gör inte det klassiska misstaget att gå ut för hårt i början bara, börja lite lugnt med ett par-tre gånger i veckan sedan öka på dosen allt efter som. Annars kommer skadorna som ett brev på posten. Är man otränad så spelar det inte någon större roll hur man lägger upp sin konditionsträning, bara man utför den. Sen när man kommer till olika platåer kan det kanske vara dags ändra något.

Vad gäller kosten så är det bara att äta oraffinerat, varierat och mindre energi än vad du gör av med.
Kostråd över vad man ska äta finns på SLV
Svårare än så är det inte, är du osäker på produkters energivärde så kan du alltid kika på innehållsförteckningen på paketen, alternativt söka i livsmedelsbasen.

Har du problem med att du inte känner dig tillräckligt mätt så är ett tips att ösa på med grönsaker av alla de slags. Potatis är också en utmärkt produkt då den har ett väldigt högt SI (satiety index)

Promenad på morgonen FÖRE frukost, anledningen till detta är att du har låg insulinproduktion då och förbränner mer än en likvärdig promenad EFTER frukosten.
Sett över dygnet spelar tidpunkten för aktivitet ingen roll så länge energiunderskottet är det samma.

En ökad lipidoxidation före frukost innebär bara en minskad sådan senare under dygnet.
 
Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3106205 Effektivast energiförbrukare är löpning, men det är inte säkert att dina knän klarar det?
Men all konditionsträning är bra träning, så välj det du tycker är roligast.
Cykel, simning, innebandy, badminton osv

Gör inte det klassiska misstaget att gå ut för hårt i början bara, börja lite lugnt med ett par-tre gånger i veckan sedan öka på dosen allt efter som. Annars kommer skadorna som ett brev på posten. Är man otränad så spelar det inte någon större roll hur man lägger upp sin konditionsträning, bara man utför den. Sen när man kommer till olika platåer kan det kanske vara dags ändra något.

Vad gäller kosten så är det bara att äta oraffinerat, varierat och mindre energi än vad du gör av med.
Kostråd över vad man ska äta finns på SLV
Svårare än så är det inte, är du osäker på produkters energivärde så kan du alltid kika på innehållsförteckningen på paketen, alternativt söka i livsmedelsbasen.

Har du problem med att du inte känner dig tillräckligt mätt så är ett tips att ösa på med grönsaker av alla de slags. Potatis är också en utmärkt produkt då den har ett väldigt högt SI (satiety index)

Löpning kanske gör av med mest energi, men du får bättre förbränning utav en promenad än en löptur på samma tid *påpeka*....

Potatis har även ett väldigt högt GI värde och eftersom hans mål är att gå ner i vikt, inte biffa på sig så bör han kanske försöka hålla en kost med något lägre GI värde, kanske..

Ang promenad före frukosten kan du diskutera det med Paulún...

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1041

"Anledningen till att träning före frukost kan vara något effektivare för fettförbränningen än träning vid andra tider är att blodsockerhalten är låg när man vaknar. Det betyder att även halten av hormonet insulin är låg, vilket är ypperligt för fettförbränningen eftersom den processen stängs av när insulinnivån är hög. Konsekvensen är således att varje steg på en promenad före frukost förbränner lite mer fett. Skillnaden är dock inte enorm och det är givetvis bättre att promenera på kvällen än inte alls. Jag har inte sett några siffror, men jag uppskattar att kroppen förbrukar runt tio procent mer fett när insulinnivåerna är låga, och gör man detta till en vana är det en märkbar skillnad. Att träna före frukost betyder dock inte att man ska hoppa över frukosten – bara att man skjuter på den någon timme. Så fort passet är över ska man äta något vettigt."
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så rent krasst så är det löpning som gäller för bästa effekt. Jag har inte riktigt tålamod att gå på promenader, iaf inte själv, när jag vet att det hade gått fortare att jogga... ;)
Men det kanske är dumt att jogga innan frukost?

För min del är konditionen den viktigaste, när man tränar den lär ju den överblivna vikten försvinna av sig själv, eller?

Hur bör man träna då? Jogga milen tre gånger i veckan eller ska man satsa på tid istället, en timmes lätt jogg/rask promenad ett par gånger i veckan?
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Ta en titt på fotbollsspelare i mellandivisonerna, dom har rätt hyfsad kondis men inte fan är det många av dom som är direkt...slimmade eller ens i närheten. En hög lönnfeta halvalkisar ;)

Bestäm vad det är du är ute efter och lägg upp det efter det! Börja INTE med att jogga en mil 3ggr/vecka för då lär du känna av dina benhinnor och sen lägger du skorna på hyllan.
Jag skulle ha börjat med att jobba ner kroppsvikten lite först med div promenader och äta rätt, kosten är väldigt viktig. Sen när du lättat lite på dig och vant din kropp på att röra sig (2-3 veckor) så kan du börja höja ribban lite.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" så även när det gäller träning. Bara för att det går fortare att jogga och att du blir svettigare betyder det inte att det är bättre ;)

http://www.paulun.se/p2_art.asp

En väldigt känd näringsfysiolog som skrivit många böcker, läs där och lär :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Löpning kanske gör av med mest energi, men du får bättre förbränning utav en promenad än en löptur på samma tid *påpeka*....

Potatis har även ett väldigt högt GI värde och eftersom hans mål är att gå ner i vikt, inte biffa på sig så bör han kanske försöka hålla en kost med något lägre GI värde, kanske..

Ang promenad före frukosten kan du diskutera det med Paulún...

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1041

"Anledningen till att träning före frukost kan vara något effektivare för fettförbränningen än träning vid andra tider är att blodsockerhalten är låg när man vaknar. Det betyder att även halten av hormonet insulin är låg, vilket är ypperligt för fettförbränningen eftersom den processen stängs av när insulinnivån är hög. Konsekvensen är således att varje steg på en promenad före frukost förbränner lite mer fett. Skillnaden är dock inte enorm och det är givetvis bättre att promenera på kvällen än inte alls. Jag har inte sett några siffror, men jag uppskattar att kroppen förbrukar runt tio procent mer fett när insulinnivåerna är låga, och gör man detta till en vana är det en märkbar skillnad. Att träna före frukost betyder dock inte att man ska hoppa över frukosten – bara att man skjuter på den någon timme. Så fort passet är över ska man äta något vettigt."
Det är bara löjligt att snacka om morgonpromenader och "fettförbränning" i sammanhanget. Kuta, simma, spela boll, vad som helst. Se till att röra på dig mer och stoppa i dig mindre kalorier så ger det sig. Skit i veckotidningstipsen. De är för idioter som är för lata för att ta sig för något vettigt.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3106406 Det är bara löjligt att snacka om morgonpromenader och "fettförbränning" i sammanhanget. Kuta, simma, spela boll, vad som helst. Se till att röra på dig mer och stoppa i dig mindre kalorier så ger det sig. Skit i veckotidningstipsen. De är för idioter som är för lata för att ta sig för något vettigt.
"Fredrik Paulún är Sveriges mest kända näringsfysiolog. Han har jobbat med kost och hälsa sedan slutet av 1980-talet och skriver böcker, föreläser, medverkar i TV, radio och tidningar samt utvecklar egna livsmedel. Han driver även Paulúns näringscenter i Stockholm."

Inte vet jag vad du har för referenser....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hur bör man träna då? Jogga milen tre gånger i veckan eller ska man satsa på tid istället, en timmes lätt jogg/rask promenad ett par gånger i veckan?
Här: http://www.exrx.net/Aerobic.html finns några löpprogram att välja mellan. Svårt att säga vilket som passar dig bäst, men Martins råd är goda. Han vet dessutom en del om träning.

"Fredrik Paulún är Sveriges mest kända näringsfysiolog. Han har jobbat med kost och hälsa sedan slutet av 1980-talet och skriver böcker, föreläser, medverkar i TV, radio och tidningar samt utvecklar egna livsmedel. Han driver även Paulúns näringscenter i Stockholm."

Inte vet jag vad du har för referenser....
Jag vet vem Paulun är. Varför väljer du ett citat där han gissar? Missade du det rödmarkerade?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Löpning kanske gör av med mest energi, men du får bättre förbränning utav en promenad än en löptur på samma tid *påpeka*....

Potatis har även ett väldigt högt GI värde och eftersom hans mål är att gå ner i vikt, inte biffa på sig så bör han kanske försöka hålla en kost med något lägre GI värde, kanske..

Ang promenad före frukosten kan du diskutera det med Paulún...

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1041

Ja och herr Paulun är en stor idiot som bygger sin framgång i media på att han är duktig att ge kvällstidningar etc de rubriker dem vill ha. Där finns ytterst sällan något riktig vetenskaplig förankring till det mesta han hasplar ur sig.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3106422 Här: http://www.exrx.net/Aerobic.html finns några löpprogram att välja mellan. Svårt att säga vilket som passar dig bäst, men Martins råd är goda. Han vet dessutom en del om träning.

Jag vet vem Paulun är. Varför väljer du ett citat där han gissar? Missade du det rödmarkerade?
Missade du resten av infot på länken som jag skickade?

Jag valde det för att han är en av Sveriges främsta näringsfysiologer vars gissning är 1000ggr bättre än något nån annan på detta forum hävdar själv utan någon forskning i ryggen.

3106444 Ja och herr Paulun är en stor idiot som bygger sin framgång i media på att han är duktig att ge kvällstidningar etc de rubriker dem vill ha. Där finns ytterst sällan något riktig vetenskaplig förankring till det mesta han hasplar ur sig.
Kom gärna med ett konkret exempel på något sådant, jag är väldigt intresserad att höra mer om det, om du har fakta som kan backa upp det du säger :)
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
För min del är konditionen den viktigaste, när man tränar den lär ju den överblivna vikten försvinna av sig själv, eller?
Nja, man blir jefla hungrig av att träna... :D

Men det blir ju lättare ivf. Hoppa över sånt som du vet med dig är onyttigt och var allmänt försiktig med hur mycket du äter så ger det sig, om du samtidigt tränar rimligt mycket. Ställ också in dig på att det tar tid. Ett halvt kilo i veckan är bra. Viktreglerarens fundamentalsamband är: viktförändring = kalorier in - kalorier ut. Förbrukar du mer än du stoppar i dig så tappar du vikt och vice versa. I länken jag nyss la ut finns några energiförbrukningskalkylatorer du kan kolla på. Där ser du ungefär hur mycket energi olika aktiviteter förbrukar.

Sen har det ett stort egenvärde att ha bra kondis och att vara stark.

Jag valde det för att han är en av Sveriges främsta näringsfysiologer...
Är du man att kunna bedöma den saken? Om inte, kan du backa upp påståendet? Vilka vetenskapliga artiklar har han publicerat och var?
 
Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3106473Är du man att kunna bedöma den saken? Om inte, kan du backa upp påståendet? Vilka vetenskapliga artiklar har han publicerat och var?

Att vara främst måste inte backas upp av vetenskapliga artiklar, då främst betyder:

"Svenskt uppslagsord
främst adj.
som befinner sig längst fram"

"Svenskt uppslagsord
främst adv.
framför allt, i första hand"

detta enl http://lexin.nada.kth.se/

Gör en sökning på näringsfysiolog och se vems namn du får upp mest! Har aldrig påstått att han är den BÄSTA eller den som har MEST RÄTT, bara att han är den främsta! Någonting annat du vill diskutera denna kväll? :va

Sen är det väl ändå så att hälsa har blivit en cirkus dessa dar, ta Atkins t.ex.. Vissar höjer denna metod till skyarna medans andra förkastar den totalt. GI-metoden, funkar hur bra som helst för vissa medans andra misslyckas totalt. Kan hålla på så här ett bra tag till med diverse recept på kurer osv. Bäst är väl kanske att testa sig fram till vad som funkar bäst för en själv, jag lever inte riktigt som jag lär för att jag håller mig i hyfsad form ändå, men när jag förr i tiden använde mig utav det jag skriver så funkade det alldeles utmärkt för mig iaf :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Missade du resten av infot på länken som jag skickade?
Jag valde det för att han är en av Sveriges främsta näringsfysiologer vars gissning är 1000ggr bättre än något nån annan på detta forum hävdar själv utan någon forskning i ryggen.
Kom gärna med ett konkret exempel på något sådant, jag är väldigt intresserad att höra mer om det, om du har fakta som kan backa upp det du säger :)

Han är inte en av sveriges främsta näringsfysiologer, möjligen den mest kända. Han gör mycket gott iom att han ökar medvetenheten hos svenssons men mycket han hasplar ur sig är halvsanningar och rena spekulationer.

Läs tex. http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1116 om Omega 3/6 fettsyror, mycket han skriver i artikeln är rent nonsens och många argument han framför är direkt löjeväckande. ex.

En hög halt omega-3-fettsyror i cellmembranen möjliggör just detta och en av anledningarna till att t ex depressioner kan hävas med ett ökat intag av omega-3-fettsyror. Effekten av hjärnans egen serotoninproduktion blir större till skillnad mot när man äter serotoninhöjande läkemedel som t ex Cipramil och Prozac.

Jo men tjena, de vetenskapliga studier jag har sett än så länge antyder att Omega3 möjligen har en viss grad av humörsstabiliserande funktion. Att antyda att det skulle häva en depression och vara bättre än SSRI prepparat vore en sensation för psykiatrin, ring The Lancet direkt.

Den vetenskapliga grunden för att rekommendera ett ökat intag av omega-3 är mycket stark och man har isolerat ett stort antal skäl till varför omega-3 är så skyddande:

# Omega-3 kan sänka blodtrycket hos den med för högt sådant (hypertoni)
# Omega-3 minskar problem med oregelbunden hjärtrytm (hjärtarytmi) vilket annars kan orsaka plötslig hjärtdöd
# Omega-3 är antiinflammatoriskt även i blodkärlen vilket minskar plackbildning och åderförträngning
# Omega-3 minskar blodets viskositet, vilket gör att blodet flyter lättare och därmed minskar risken för en blockering
# Omega-3 ökar blodkärlens diameter (vasodilation) vilket ytterligare underlättar blodets flöde
# Omega-3 förbättrar blodfetterna

Inget snack om att Omega3 är bra för hjärtat och blodkärlen men att det skulle förändra viskositeten/vara antiinflamatoriskt/mm i sådan grad att det spelar någon roll är mig veterligen inte bevisat. Ex så är viskositeten på blod influerad till 99%(påhittad siffra men det är något ditåt) av andra faktorer än Omega3 förekomst.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Här finns en liten kalkylator: http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html Ta resultaten med en stor nypa salt. Det finns många liknande, som ger andra värden. Men en indikation ger de om vilket härad du befinner dig i.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3106555

Läs tex. http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1116 om Omega 3/6 fettsyror, mycket han skriver i artikeln är rent nonsens och många argument han framför är direkt löjeväckande. ex.



Jo men tjena, de vetenskapliga studier jag har sett än så länge antyder att Omega3 möjligen har en viss grad av humörsstabiliserande funktion. Att antyda att det skulle häva en depression och vara bättre än SSRI prepparat vore en sensation för psykiatrin, ring The Lancet direkt.

Lustigt att du nämde just det för en släkting till mig som lider av nedstämdhet och depression blev rekomenderad av sin behandlande läkare att även börja äta Omega-3 just för att det ibland hjälper... Men det är ju bara en överläkare på ett litet sjukhus i norrland som säger det med sin...20-30 åriga erfarenhet. Sen att Paulún uttrycker sig starkt i den frågan är väl hans problem, men det är ju inte en ren och skär lögn och påhitt...

Men frågan är ju då, om han är så himla dålig, varför får han hållas? Och varför finns det inte någon annan som kliver fram och berättar vad som är rätt? Lr är alla näringsfysiologer förutom han rädd för rampljuset? Det är sånt jag vill veta.. lr är det bara jantelagen som är igång nu igen? :va

3106566 Här finns en liten kalkylator: http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html Ta resultaten med en stor nypa salt. Det finns många liknande, som ger andra värden. Men en indikation ger de om vilket härad du befinner dig i.
Ja verkligen :D

"Martial Arts" t.ex... är det ett pass 90 min dans å klapp i capoeira lr ett 90 mins fullt ös på mits pass i kyokushin?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lustigt att du nämde just det för en släkting till mig som lider av nedstämdhet och depression blev rekomenderad av sin behandlande läkare att även börja äta Omega-3 just för att det ibland hjälper... Men det är ju bara en överläkare på ett litet sjukhus i norrland som säger det med sin...20-30 åriga erfarenhet. Sen att Paulún uttrycker sig starkt i den frågan är väl hans problem, men det är ju inte en ren och skär lögn och påhitt...

Men frågan är ju då, om han är så himla dålig, varför får han hållas? Och varför finns det inte någon annan som kliver fram och berättar vad som är rätt? Lr är alla näringsfysiologer förutom han rädd för rampljuset? Det är sånt jag vill veta.. lr är det bara jantelagen som är igång nu igen? :va

Det finns fall där det i kombination med annan behandling har visat sig ha positiva effekter men att säga att omega3 i sig hjälper mot depression och framförallt att jämföra effekten med SSRI prepparat är korkat. Det finns en anledning att läkarna primärt skriver ut SSRI och inte Omega3 tillskott...

Så fortsätter det i artikel efter artikel han ordbajsar och motiverar sin ståndpunkt (som iof i sak är korrekt) med värdelösa och felaktiga argument.
Ex i artikeln om vätskebalansen vid träning (som iof är viktig) skriver han följande:
För att kunna bränna fett krävs det att fettet frigörs från fettcellerna och därefter transporteras med blodet till musklerna där det kan förbrännas. Om du blir uttorkad kommer blodet att bli mer trögflytande, på grund av den stora koncentrationen av olika blodkroppar. Transporten av fett blir sämre och fettförbränningen sjunker.

Är du så uttorkad att din plasmavolym har förändrats nämnvärt har du sedan länge slutat träna då du mår pest. Uttorkning av denna grad drabbar möjligen maratonlöpare.

Jag skulle gissa att anledningen till att ingen annan ställer sig upp är att han ger så mycket god PR till hela branchen och att han trots sin märkliga argumentation i det stora når korrekta slutsatser (ex så är korrekt vätskebalans viktig när du tränar)
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3106644 bla bla bla, massa korrekta saker osv :)

Så med andra ord har han rätt fast han yttrycker sig helt galet och säger saker som i princip stämmer, fast på annat sätt.

Jag har inte lustläst allt han skrivit och just det där stycket ang att man blir så uttorkad hade jag iofs inte trott på själv även om inte du tagit upp det. Men vätskebalansen hör ju nästan till allmänkunskap (enl mig iaf). Jag är väl lite för blåögd och ögar igenom för mkt. :tummenupp till mina kritiska sporthojsåkare! För åker ni kromsläde så har ni fel, oavsett vad ni skriver :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top