Konditionsträning och kost

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Man behöver inte alls hålla på att äta hela tiden, det är också en gammal myt.
Blodsockret åker inte berg och dalbana på frisk person. Det finns fullt fungerande mekanismer i kroppen som justerar detta.

Det är som du säger, energibalansen som avgör. Om man sen äter 1 eller 6 gånger per dag spelar ingen roll.

Här kan du läsa mer om Periodisk fasta

isåfall borde jag vara ett gränsfall till diabetiker då jag blir grinig om jag inte äter med jämna mellanrum, men om jag gör det så är jag ständigt på topp :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
isåfall borde jag vara ett gränsfall till diabetiker då jag blir grinig om jag inte äter med jämna mellanrum, men om jag gör det så är jag ständigt på topp :)
Eller så äter du små portioner?
Magsäckstömningen beror ju på hur stort mål man äter, äter man större mål mat så tar det längre tid för maten att lämna magsäcken.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Angående morgonpromenaderna nämner Paulun att det kanske kan ge upp till 10% bättre resultat.

Personligen anser jag att risken för att man ledsnar, på sin helt nya hälsosatsning, ökar med 50% om man försöker sig på den typen av engagemang.

Dessutom skulle morgontröttheten och övrig morgonstress, iaf i mkitt fall, troligen göra att promenaden garanterat blir i snitt 15-20% kortare än om jag tar en kvälspromenad som ersätter en del av TV-tittandet.

Kvällspromenaden skulle dessutom ha den effekten att jag sov bättre och detta i sin tur leder till bättre träningsresultat oavsett tid på dagen därefter.....


Så de där 10% som eventuella insulinnivåer kan påverka sådär på morgonkvisten är försummbara jämfört med fördelarna att försöka göra träningen mer lustfylld och att träna när man faktiskt är utvilad, pigg och motiverad.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Jag håller med ovanstående, största utmaningen med att komma iform är helt klart motivationen.

Några tips:
Strunta i vågen första 3-4 veckorna, risk att bli besviken.
Man behöver inte vara hardcore med kosthållningen men håll ner storleken på portionerna och dra ner på onyttiga saker. Sötsuget brukar försvinna efter några dagar.
Hitta utmaningar i din träning, tex gå eller springa favoritrundan snabbare. MTB-cykling är rolig och bra träning.
Skaffa pulsklocka! Perfekt om man vill lägga upp träningen för fettförbränning eller kondition. Sen kan man sitta hemma och analysera sina träningsresultat.

www.iform.se

/Göran
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3108989 Man behöver inte alls hålla på att äta hela tiden, det är också en gammal myt.
Blodsockret åker inte berg och dalbana på frisk person. Det finns fullt fungerande mekanismer i kroppen som justerar detta.

Det är som du säger, energibalansen som avgör. Om man sen äter 1 eller 6 gånger per dag spelar ingen roll.

Här kan du läsa mer om Periodisk fasta
Jag finner inget bevis nånstans på att det är en myt som du påstår, däremot hittade jag lite annat ang PF i den där tråden som låter riktigt...hälsosamt.

"significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations" <-- sen NÄR blev det nyttigt att ha högt blodtryck och högt kolesterolvärde? Dessutom står det senare i samma tråd ett resultat från en annan undersökning som hävdar att blodtrycket blir lägre. Hur ska dom ha det? Jag tror rent generellt att bodybuilders får i sig lite för lite av allmänt vett och därför svälter hjärnan och använder vilka medel som helst för att få den där lilla fördelen när det gäller att bränna fett så man strunar i högt blodtryck och kolesterol, för vad vet våra Svenska läkare om sånt :rolleyes:

Dessutom så är det där inte ett vanligt träningsupplägg utan något som BODYBUILDERS använder sig av och hur roliga liv lever dom :va Att träna kroppen för att bli stark och må bra är inte samma sak som att pina sig igenom hunger för att man tycker sig ha ett uns för mkt fett på kroppen!
Vad hände med "frukosten är dagens viktigaste mål" som alla dietiser i Sverige kommer att säga om du frågar dom? :va Har vi så fel i detta land?

3109497 Angående morgonpromenaderna nämner Paulun att det kanske kan ge upp till 10% bättre resultat.

Personligen anser jag att risken för att man ledsnar, på sin helt nya hälsosatsning, ökar med 50% om man försöker sig på den typen av engagemang.

Dessutom skulle morgontröttheten och övrig morgonstress, iaf i mkitt fall, troligen göra att promenaden garanterat blir i snitt 15-20% kortare än om jag tar en kvälspromenad som ersätter en del av TV-tittandet.

Kvällspromenaden skulle dessutom ha den effekten att jag sov bättre och detta i sin tur leder till bättre träningsresultat oavsett tid på dagen därefter.....


Så de där 10% som eventuella insulinnivåer kan påverka sådär på morgonkvisten är försummbara jämfört med fördelarna att försöka göra träningen mer lustfylld och att träna när man faktiskt är utvilad, pigg och motiverad.
Hur ska dom som jobbar natt göra då? Dom är ju på jobbet när "du" tar din kvällspromenad, är det kört för dom? :va
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hur ska dom som jobbar natt göra då? Dom är ju på jobbet när "du" tar din kvällspromenad, är det kört för dom? :va

Nu lär ju knappast "morgonpromenadskonceptet" gälla de som jobbar natt.. för dem blir det snarare eftermiddagspromenad-efter-att-de-sovit-sin-långa-sömn-och-det-gått-lång-tid-efter-dygnets-stora-måltid som gäller...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag finner inget bevis nånstans på att det är en myt som du påstår...
Nej för det diskuteras inte i den tråden.
Du kan väl läsa en bok om ämnet vet jag
"significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations" <-- sen NÄR blev det nyttigt att ha högt blodtryck och högt kolesterolvärde? Dessutom står det senare i samma tråd ett resultat från en annan undersökning som hävdar att blodtrycket blir lägre. Hur ska dom ha det? Jag tror rent generellt att bodybuilders får i sig lite för lite av allmänt vett och därför svälter hjärnan och använder vilka medel som helst för att få den där lilla fördelen när det gäller att bränna fett så man strunar i högt blodtryck och kolesterol, för vad vet våra Svenska läkare om sånt :rolleyes:
Nåja nu var det mest frågan om hurvida vikten påverkas av måltidsfrekvensen jag syftade på.

Det är för övrigt förhållandet mellan HDL och LDL som är intressant.
Dessutom så är det där inte ett vanligt träningsupplägg utan något som BODYBUILDERS använder sig av och hur roliga liv lever dom :va Att träna kroppen för att bli stark och må bra är inte samma sak som att pina sig igenom hunger för att man tycker sig ha ett uns för mkt fett på kroppen!
Vad hände med "frukosten är dagens viktigaste mål" som alla dietiser i Sverige kommer att säga om du frågar dom? :va Har vi så fel i detta land?
Jag har inte sagt att man ska äta 1 gång per dag, man ska äta så ofta som det passar dig bäst.
Hur ska dom som jobbar natt göra då? Dom är ju på jobbet när "du" tar din kvällspromenad, är det kört för dom? :va
Vad menar du nu?
Jag menar att man ska utföra sin träning när det passar bäst, tidspunkt spelar mindre roll.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3110964 Nej för det diskuteras inte i den tråden.
Du kan väl läsa en bok om ämnet vet jag

Nåja nu var det mest frågan om hurvida vikten påverkas av måltidsfrekvensen jag syftade på.

Det är för övrigt förhållandet mellan HDL och LDL som är intressant.

Jag har inte sagt att man ska äta 1 gång per dag, man ska äta så ofta som det passar dig bäst.

Vad menar du nu?
Jag menar att man ska utföra sin träning när det passar bäst, tidspunkt spelar mindre roll.
Om du inte såg det så var det sista inte riktat till dig....

Tack för boktipset, ska ta och läsa den där, men hur vet man att det där verkligen är sant då och inte bara nått ekonomiskt mambojambo? Jag menar, dietister och näringsfysiologer som säger annat än det du påstår lär ju också ha läst och använt den där boken..
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Om du inte såg det så var det sista inte riktat till dig....

Tack för boktipset, ska ta och läsa den där, men hur vet man att det där verkligen är sant då och inte bara nått ekonomiskt mambojambo? Jag menar, dietister och näringsfysiologer som säger annat än det du påstår lär ju också ha läst och använt den där boken..
Det är utbildningsmaterial för högskola.
Den finns att låna på biblioteket om man inte vill köpa den.

Sen vet jag inte om näringsfysiologer säger annat?
T ex King Grub som har läst human- och näringsfysiologi på Stockholms universitet och karolinska instituet, arbetat med GI och insulinforskning på universitet i Sydney säger väl inte direkt annat?

-edit-
GI-värdet på livsmedel är för övrigt ointressant och har ingen inverkan på övervikt, kroniska insulinnivåer, insulinsvar, viktnedgång, insulinkänslighet eller hunger.

Carbohydrates as reflected in glycemic index and glycemic load may not be related to measures of insulin sensitivity, insulin secretion, and adiposity.
Diabetes Care 28:2832-2838, 2005, Dietary Glycemic Index and Glycemic Load, Carbohydrate and Fiber Intake, and Measures of Insulin Sensitivity, Secretion, and Adiposity in the Insulin Resistance Atherosclerosis Study


Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition.
In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects.

J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91. Reduced glycemic index and glycemic load diets do not increase the effects of energy restriction on weight loss and insulin sensitivity in obese men and women.


There were no significant differences in plasma glucose or insulin responses, appetitive ratings, or food intake between treatments.

These data indicate that the differential glycemic response of foods tested in isolation under fixed time are not preserved under conditions of chronic ad libitum consumption of mixed meals.

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.

Klinisk evidens saknas för GI mot övervikt och diabetes (läkartidningen)

Glykemiskt index - visar GI vägen till bra mat?

Glykemiskt index påverkas av hela måltidens innehåll

Samband glykemiskt index och hjärt- och kärlsjukdomar
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag finner inget bevis nånstans på att det är en myt som du påstår...
Bump!

En artikel ur Arbetsmiljö och hälsa för kommuner och landsting av Claude Marcus

Myten om det nyttiga mellanmålet

Mellanmålet har blivit en dålig ovana och en bidragande orsak till den ökade fetman i samhället. Tillverkarna utnyttjar vår okunskap och vilja att unna oss något gott, för att sälja mer produkter. Det är den bistra sanningen om mellanmålet, enligt överviktsforskaren Claude Marcus.

Sedan sextiotalet har svenska hälsomyndigheter rekommenderat oss att äta minst två mellanmål om dagen. Men mellanmålets viktiga funktion är en myt, menar Claude Marcus, forskare på överviktsenheten på Huddinge sjukhus. Att allmänheten gått på det här beror enligt honom på den mycket omskrivna teorin att vi behöver äta ofta för att hålla blodsockret på en jämn nivå.

– Det här har blivit en sanning, fast det i själva verket är en väl underhållen myt som underblåses av bland andra GI-förespråkare och livsmedelsindustrin, säger Claude Marcus.

Viktig biologisk funktion
I själva verket kan en vuxen människa fasta i ett till två dygn innan blodsockret faller. Enligt Claude Marcus är människan skapt för att klara sig utan kost under många timmar. En funktion som tidigare varit viktig för vår överlevnad i situationer då mat var svår att hitta eller man var tvungen att fly från fara.

– Numera styrs vår hunger av de ätmönster vi är vana vid och vad vi tror är bra för oss. Om vi bryter mot dem reagerar kroppen negativt, eftersom den förväntar sig ett energiintag vid en viss tidpunkt.

Claude Marcus säger att människor ofta berättar för honom att de blir skakiga och irriterade om de inte äter var fjärde timme. Men studier gjorda på Huddinge sjukhus har visat att upplevelser av den här typen inte har något med blodsockerfall att göra, utan snarare handlar om vanor och betingade reflexer.

Unnar oss för mycket
Enligt Claude Marcus är mellanmålet inte bara ett överflödigt inslag i vår kost, utan i många fall direkt skadligt. Marknadsförarna utnyttjar myten om blodsockerfallet för att sälja sina produkter och det leder till en överkonsumtion av mat.

– Det är helt klart att reklamen av onyttig mat har bidragit enormt till det ätmönster vi har idag. Ett av budskapen är att vi ska unna oss det goda i livet och vi konsumenter får en bra anledning att fortsätta med våra dåliga vanor.

– Problemet är att 50 procent av befolkningen har genetiska svårigheter att hantera den här typen av ätande och det är en förklaring till den ökade fetman i samhället, säger han.

Svårt att vara hungrig
På företaget Procordia Food AB, som marknadsför produkten Risifrutti med hjälp av skidåkerskan Pernilla Wiberg, står man för att man marknadsför produkten som ett nyttigt mellanmål.

– Vi vill slå hål på myten att det räcker med ett äpple till mellanmål. Vi ser Risifrutti som en problemlösare i vardagen, när man snabbt och på ett enkelt sätt behöver få energi och vi följer de nordiska näringsrekommendationerna om vad ett mellanmål ska innehålla, säger Mårten Rennemark, produktchef för Risifrutti.

Men enligt Claude Marcus är ett äpple tillräckligt, om man absolut behöver något mellan måltiderna. Men egentligen tycker han att vuxna kan skippa mellanmålet helt och hållet. Han anser att det som gör att vi känner oss sugna på något beror på att vi har tappat den naturliga rytmen mellan hunger och mättnad.

– Människor har svårt att tillåta sig att vara riktigt hungriga. Istället småäter de för att stilla suget, vilket leder till att de inte äter sig ordentligt mätta vid huvudmålen och så går det runt. De tappar kontrollen över sitt matintag.

Gömmer sig bakom rekommendationer
Konsekvenserna av vår syn på mellanmålet, det enorma utbud av kaloririka produkter och stressen i samhället kan alltså leda till en beteendestörning kring mat, något som inte alls är ovanligt. Och tillverkarna av onyttig mat kan fortsätta att gömma sig bakom myten om mellanmålet och blodsockerfallet, eftersom statliga myndigheter fortfarande rekommenderar två till tre mellanmål per dag.

– Jag har frågat livsmedelsverket vad de har för bevis på att det är nödvändigt med mellanmål, men fortfarande inte fått några. Jag tycker att det är förkastligt att inte myndigheterna omvärderar det här. Om de inte gör det, kan vi inte heller ställa krav på producenterna, säger Claude Marcus.

Styrs av traditioner
Livsmedelsverket nutritionsexpert Eva-Maj Ohlander förklarar rekommendationerna utifrån att det är lättare att få i sig det man behöver om man delar upp maten på fler måltider per dag.

– Jag tror inte att man har haft som motivering att hålla blodsockret på jämn nivå, det har jag aldrig hört talas om. Och det är mycket möjligt att Claude Marcus har rätt. Jag talar ju om tradition, man åt så här förr då man var mycket mer fysiskt aktiv. Det kan mycket väl tänkas att det blivit kontraproduktivt nu när vi lever på ett annorlunda sätt, mer stillasittande, säger Eva-Maj Ohlander.

I vår ska livsmedelsverkets rekommendationer ändras, men några planer på att ta bort rådet om mellanmål har Eva-Maj Ohlander inte hört talas om. Synd, tycker Claude Marcus, för det är inte mer mat folk behöver, utan fler små avbrott i det stressiga vardagslivet.

– Mellanmål är onödigt för alla utom småbarn, underviktiga och människor med vissa sjukdomar, till exempel diabetiker, säger han. För oss andra räcker det egentligen att dricka vatten mellan måltiderna.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag får tacka för en massa bra tips här! Har börjat med att få igång kroppen för ordentlig träning och har sedan knappt två veckor tillbaka börjat med att springa 5 km tre gånger i veckan (mån, ons, fre), direkt efter jobbet (jobbar natt) och sedan tis, tors gå ~5 km hem från jobbet. Hittills har jag inte direkt gjort så mycket åt mina matvanor men jag har tappat 1 kg och mina kläder börjar så sakteliga passa igen (kände det på mitt gamla skinnställ ;) ). Den här veckan ska jag börja med ~7,5 km jogging istället.

Intressant läsning ang. matintaget, snacka om att man blir matad med info från alla håll. Jag tror dock själv att mina egna mellanmål är en bidragande orsak till min viktuppgång. Fast jag har då aldrig ätit så nyttiga mellanmål... :rolleyes:

Tack igen! :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Promenad på morgonen FÖRE frukost, anledningen till detta är att du har låg insulinproduktion då och förbränner mer än en likvärdig promenad EFTER frukosten.

Och att man har fetter i blodet som man kommer åt då vilket man inte gör efter frullen då förbrännningen fokuseras på det man har ätit.

DOCK råder det tvivel om hurvida det där stämmer. Jag har nyligen läst i ett träningsforum om nya rön där man har kommit fram till att högre förbränning vid ett tillfälle kompenceras av att kroppen tar åt sig mer fett när den får chansen efteråt. Så kontentan var att gå en timme någon gång under dagen bara och hålla den i så högt tempo att man fortfarande kan prata men att man blir lätt anfådd.

Vad det gäller att äta ofta med jämna mellanrum för att hålla insulinnivån jämn hade man kommit fram till att det inte spelar speciellt stor roll så länge man inte kliver ner på 1-2 mål mat om dan. men äter man normalt så ska allt vara ok.

Jag får tacka för en massa bra tips här! Har börjat med att få igång kroppen för ordentlig träning och har sedan knappt två veckor tillbaka börjat med att springa 5 km tre gånger i veckan (mån, ons, fre), direkt efter jobbet (jobbar natt) och sedan tis, tors gå ~5 km hem från jobbet.

Jogging är bra för konditionen (vilket i sig är bra för all annan typ av träning) men om du vill bränna fett ska du gå i raskt tempo.
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Och att man har fetter i blodet som man kommer åt då vilket man inte gör efter frullen då förbrännningen fokuseras på det man har ätit.

DOCK råder det tvivel om hurvida det där stämmer. Jag har nyligen läst i ett träningsforum om nya rön där man har kommit fram till att högre förbränning vid ett tillfälle kompenceras av att kroppen tar åt sig mer fett när den får chansen efteråt. Så kontentan var att gå en timme någon gång under dagen bara och hålla den i så högt tempo att man fortfarande kan prata men att man blir lätt anfådd.

Vad det gäller att äta ofta med jämna mellanrum för att hålla insulinnivån jämn hade man kommit fram till att det inte spelar speciellt stor roll så länge man inte kliver ner på 1-2 mål mat om dan. men äter man normalt så ska allt vara ok.



Jogging är bra för konditionen (vilket i sig är bra för all annan typ av träning) men om du vill bränna fett ska du gå i raskt tempo.
att träna före frukost är "onödigt" (bättre än inget såklart) precis som du nämner så jämnar effekten av att gå före frukost ut sig under dagen.

angående att jogga/gå så handlar det om att öka hjärtrytmen under en viss tidsperiod. (har för mig att maximal fettförbränning inträffar vid 85% av maxpulsen)
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jogging är bra för konditionen (vilket i sig är bra för all annan typ av träning) men om du vill bränna fett ska du gå i raskt tempo.
Nej, om du vill gå ner i vikt är det bättre att jogga, ceteris paribus. Räkna på saken så ser du själv.

Sorry fellas, det finns inga lata genvägar.

Jag får tacka för en massa bra tips här! Har börjat med att få igång kroppen för ordentlig träning och har sedan knappt två veckor tillbaka börjat med att springa 5 km tre gånger i veckan...
Coolt! Om ytterligare en vecka, eller så, har kroppen lärt sig att springa ekonomiskt och då går det lättare.
 
Last edited:

IronMike

Guest
Det finns väl inga direkta regler..

Men jag har losat 10 kg på ett par månader, på mitt eget vis:

1. Ha en onyttig dag i veckan där du svullar bira chipps mm
2. Gå ut hårt, jag gav mig på konditionsträning trots ansträngningsastma mm, plågade mig 4-5 kvällar i veckan, ibland hostade jag blod, men efter ett par veckor släppte det helt! Och nu kan jag inte leva utan löpning... Mår så förbaskat bra efteråt, bättre än alkohol! Mår bättre ju mer jag plågat mig, och gärna i spöregn å kyla...
3. Bytt ut vitt bröd, ris, pasta mot wasa sport knäcke, fullkornsris & fullkornspasta
4. Dricker 3 liter vatten om dagen
5. Slutat helt med skräpmat... Tar ev en burgare på enda dagen i veckan som man får unna sig... Jag har tisdagar som "onyttig dag" - men jag kör ändå ett konditionspass på morgonen, för ökad ämnesomsättning, inbillar jag mig.

Det har knappast varit jobbigt, utan jävligt skönt. Man mår bättre, och inget har påverkat ens vardagliga liv. Alla har tid över för lite joggning i mer el mindre högt tempo, huvudsaken är att man tröttar ut sig ordentligt. Springa långsamt eller snabbt runt 20 min (tills man är slut), 4 gånger i veckan är guld.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top