Konfilter på grusväg?

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jag ska snart köpa min första hoj, och det är så att den hojen jag ska köpa har ett konfilter från touringbutiken.
Men eftersom jag bor på grusväg så undrar jag om det är särskilt smart att köra med ett sådant filter? Speciellt när det dammar så ända inåt H*****e ibland. Jag har fått den uppfattningen att konfilter inte är lika effektiva på att rena luften som ett original.
Kanske bör tilläggas att det är ca 3-5 km till närmaste asfalterade väg.
Jag har funderat lite om man skulle kanske trycka i lite skumgummi med filterolja i det koniska filtret. Eller är det ingen ide att ha ett koniskt isåfall??

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Bor mellan falun o hedemora. Ska förmodligen köpa kompisens superdunderfina tzr :yoparty

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
det ska nog gå bra ska du se...har ett konsikt jag med, kör en del i grustag och på grusvägar, går super, aldrig skit i föggen, så kör på...oginalluftburk funkar ju inte :)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ett filter gör ju det de är till för. Se bara till att tvätta det ibland så du behåller luftgenomströmningen annars kommer hojen gå dåligt. Inte direkt någon risk att du får in grus i förgasaren.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Ett filter gör ju det de är till för. Se bara till att tvätta det ibland så du behåller luftgenomströmningen annars kommer hojen gå dåligt. Inte direkt någon risk att du får in grus i förgasaren.
Nja nu håller jag inte med dig philsson, ett konfilter släpper faktiskt genom mer skit än ett original.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Nja nu håller jag inte med dig philsson, ett konfilter släpper faktiskt genom mer skit än ett original.
Du bara MÅSTE tycka annorlunda mot mig hela tiden. :rolleyes: Visst det är inte lika tjockt material (skumgummit) och så sitter det väldigt nära luftintaget men bara man oljar in dem som man ska ser jag inte anledningen till att de skulle komma in mer skit. Även utan olja så borde de inte komma in påverkande skit.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Du bara MÅSTE tycka annorlunda mot mig hela tiden. :rolleyes: Visst det är inte lika tjockt material (skumgummit) och så sitter det väldigt nära luftintaget men bara man oljar in dem som man ska ser jag inte anledningen till att de skulle komma in mer skit. Även utan olja så borde de inte komma in påverkande skit.
All skit i motorn är negativ skit enligt mig, förutom sotet i toppen om det är rimliga mängder.

Finns ju som sagt en anledning till att crossar inte körs med konfilter.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
All skit i motorn är negativ skit enligt mig, förutom sotet i toppen om det är rimliga mängder.

Finns ju som sagt en anledning till att crossar inte körs med konfilter.
ligger mycket i det du säger men du kan inte komma ifrån att krossar körs där det är "lite" lerigare. Aja ska sluta argumentera. Hade de handlat om landsväg hade jag inte avrått. Ofta inte på grus heller men visst det är onödigt att ta dumma risker spec om det dammar mycket och man har ett 149kr filter

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
ligger mycket i det du säger men du kan inte komma ifrån att krossar körs där det är "lite" lerigare. Aja ska sluta argumentera. Hade de handlat om landsväg hade jag inte avrått. Ofta inte på grus heller men visst det är onödigt att ta dumma risker spec om det dammar mycket och man har ett 149kr filter

Nåja, de är inte alltid blött på en crossbana, ofta dammar det satan

Bygg ett eget skumgummifilter istället, så får du allas önskade insugsljud OCH du slipper få skit i motorn

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Jo det är ju sant, jag hade nog kört på öppet filter på vanlig väg, men jag hade nog helst hållt mig ifrån grusvägar, man vet ju själv att när man kommer ut på en grusväg så är det ju himla kul att sprätta i grusen och spela allan. :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jo det är ju sant, jag hade nog kört på öppet filter på vanlig väg, men jag hade nog helst hållt mig ifrån grusvägar, man vet ju själv att när man kommer ut på en grusväg så är det ju himla kul att sprätta i grusen och spela allan. :rolleyes:
:hihi så sant så.. sprätta grus är skoj det..

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Joja, det här blev jag inte så mycke klokare på. :va
Men jag har funderat lite på att ta en bit skumgummi, olja in det med filterolja och mosa in i det koniska filtret så kanske det håller ute dammet.
Förresten tror jag inte det är så viktigt med bra luftfilter på crossar för att det är lerigt, utan för att det allra finaste dammet letar sig igenom nästan överallt, jämfört med lera som är blöt och inte flyger omkring i luften.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!