Koniskt luftfilter på Nsr

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tompo-NsrR skrev:
Ja men om man ska ha ett koniskt filter på hojjen vad bör man ha för munsktycke i förgasaren?? (NSR -91)

Snälla lilla du. Läs tråden innan du frågar.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Sånt där går inte att räkna ut. Bara att prova sig fram. Eller om nån annan redan provat samma sak på samma sorts hoj. Motorer är ofta väldigt beroende av hur luften tar sig in i förgasaren. Långa el korta trattar kan göra stor skillnad ibland.

Men det är viktigt att den inte suger i sig uppvärmd luft Som t.ex. passerat genom kylaren. Eller värmts upp av cyl på en luftkyld hoj.
Låna/köp en billig termometer m givare på sladd och kolla. Under körning. Inte så svårt. Visar den både ute o inne temp o du sätter den på styret i vinden så ser du direkt ev temp.skillnad. Kall luft kräver mer soppa o ger mer effekt.

När ni snackar förgbestyckning så skilj på varv o gaspådrag, annars kommer aldrig nån fatta nåt. Trotteln på vanliga förg öppnar efter gaspådraget, men på cv efter undertrycket dvs. efter både gaspådrag OCH varv.
/u
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
ulf_lundin skrev:
Sånt där går inte att räkna ut. Bara att prova sig fram. Eller om nån annan redan provat samma sak på samma sorts hoj. Motorer är ofta väldigt beroende av hur luften tar sig in i förgasaren. Långa el korta trattar kan göra stor skillnad ibland.

Men det är viktigt att den inte suger i sig uppvärmd luft Som t.ex. passerat genom kylaren. Eller värmts upp av cyl på en luftkyld hoj.
Låna/köp en billig termometer m givare på sladd och kolla. Under körning. Inte så svårt. Visar den både ute o inne temp o du sätter den på styret i vinden så ser du direkt ev temp.skillnad. Kall luft kräver mer soppa o ger mer effekt.

När ni snackar förgbestyckning så skilj på varv o gaspådrag, annars kommer aldrig nån fatta nåt. Trotteln på vanliga förg öppnar efter gaspådraget, men på cv efter undertrycket dvs. efter både gaspådrag OCH varv.
/u

Men spelar inte suget från vevhuset in även på en vanlig förgasare? Högre sug = mer bensin sugs upp ur flottörhuset? Eller är det bara nått jag har fått för mig?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
EBS skrev:
Men spelar inte suget från vevhuset in även på en vanlig förgasare? Högre sug = mer bensin sugs upp ur flottörhuset?
Alldeles rätt; för bensinmängden. Men inte för trottelns höjd, och det är höjden som avgör om det är mest lågfartsmunstycke, nål eller huvudmunstycke som doserar soppan just då. Ska man ändra blandningen runt halvgas måste man veta vad som bestämmer (mest) just runt halvgas.

(Vid en viss trottelöppning/höjd (på vanlig förg) drar den i sig mer soppa ju högre hastighet luften har förbi trotteln. Och ju mer luft motorn drar i sig ju högre hastighet blir det. Med samma trottelläge alltså.)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
ulf_lundin skrev:
Alldeles rätt; för bensinmängden. Men inte för trottelns höjd, och det är höjden som avgör om det är mest lågfartsmunstycke, nål eller huvudmunstycke som doserar soppan just då. Ska man ändra blandningen runt halvgas måste man veta vad som bestämmer (mest) just runt halvgas.

(Vid en viss trottelöppning/höjd (på vanlig förg) drar den i sig mer soppa ju högre hastighet luften har förbi trotteln. Och ju mer luft motorn drar i sig ju högre hastighet blir det. Med samma trottelläge alltså.)

Jo men då har jag förstått rätt. Tack. :)
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Poffer skrev:
Så det finns asså munstycken mellan 142-180 till en Dellorto?? Har kollat överallt o inte hittat det?? :confused: Vad har du på nu då?

Så det finns taskigt med munstycken till Dellorto? Skit :(
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
var sitter strypningarna på nsr 91? och vilket munstycke ska man då ha? bara ostryp altså, inga konfilter eller nåt sånt :hej
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
NatoN skrev:
var sitter strypningarna på nsr 91? och vilket munstycke ska man då ha? bara ostryp altså, inga konfilter eller nåt sånt :hej

Stypningarna sitter i insuget och kröken. 132.5 är orginal, strypt som ostrypt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vad har nsr för org huvudmunstycke egentligen ? På min tzr kör jag ostrypt och koniskt, 230 i munstycke (180 orginal)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cRoC skrev:
Vad har nsr för org huvudmunstycke egentligen ? På min tzr kör jag ostrypt och koniskt, 230 i munstycke (180 orginal)

Inte samma typ av munstycken. NSRen har dellorto förgasare och TZRen Mikuni.
 

Tompo-NsrR

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Kawa KX250 1995
NatoN skrev:
var sitter strypningarna på nsr 91? och vilket munstycke ska man då ha? bara ostryp altså, inga konfilter eller nåt sånt :hej

I min sitte en 132:a. Söker hårt efter ett 150:s så man kan ha på ovala filtret!! Som sagt!! Segt me Dellorto munstycken.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tompo-NsrR skrev:
I min sitte en 132:a. Söker hårt efter ett 150:s så man kan ha på ovala filtret!! Som sagt!! Segt me Dellorto munstycken.

Ta med munstycket till en mekaniskt verkstad med pressionsborr så kan dom borra upp det åt dig.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
SpeedAbuser skrev:
...och så kommer man hem och upptäcker att hojen går alldeles för fett sedan. oopsidaisy. :p

Förslagsvis tar man med 5 - 6 st munstycken som dom får borra upp till lite olika storlekar så man har lite att spela med. :)
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
EBS skrev:
Förslagsvis tar man med 5 - 6 st munstycken som dom får borra upp till lite olika storlekar så man har lite att spela med. :)
åkejrå. grattis än en gång på dej förresten, grabben. :banana
hoppas både du och dildo kuggar på tisdag. :zpy
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
SpeedAbuser skrev:
åkejrå. grattis än en gång på dej förresten, grabben. :banana
hoppas både du och dildo kuggar på tisdag. :zpy

Du är så avis ;)

Vi komma på tisdag och gräver sönder din gräsmatta och snor din gräsklippare.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top