Konkreta frågor inför vinterhojsköp

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Jag är en sån som kommer att få hjärtinfarkt i köerna mellan Ekerö och Stockholm....måste köpa vinterhoj.
F650 GS verkar ok för ca 40000kr och då har de ABS också. Har läst vinterhojstråden som nyligen var uppe och där hissas XT600 eller 660 som det smidigaste och roligaste man kan köra i Stockholmstrafiken. Har även läst "ångest över slut på säsongen-tråden" men vill inte fråga mitt i dessa trådar, hoppas ni har överseende med att en till tråd dyker upp trots likheter.

Vilka däcksdimensioner kan dubbas?
Är dubb nödvändigt i Stockholstrafik? Kan tänka mig att det blir snorhalt iallafall.
Skall man ha en kraschvänlig hoj eller exempelvis en BMW med lite kåpor och ABS som då är dyrare att laga OM man glider omkull?
En Versys kostar inte så mycket och har ABS men hur mycket kommer värdeminskning påverkas av att den slits extra under vintersäsongen?
Varför är billiga hojar (offroad) så fula? :tummenupp
F

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kan svara på den sista frågan. Billiga offroader SKA va fula, det är det som är grejjen. De är byggda för för sitt användningsområde och då täcka med en massa dyrbar plast bara för utseendets skull är bara stolligt.

En riktig man struntar i utseendet och ser till att hojen får känna på marken åtminstånde någon gång per år. :fakta

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag körde 4 vintrar med en sunkig TT600. Cykeln blir äckligt skitig av saltblandad snöslask. Dubb vill man ha.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Kanske lite lyxig som vinterhoj?

Kanske, kanske inte. Beror väl på plånbok. Vissa köper Mv Agusta F4 CC...kanske lite lyxig som korvmojsåk...men inte för alla. Skämt å sido, visst är den kanske lite lyxig för att släpas i skiten under vinterkörning, å andra sidan (om man ska dömma av storebrorsan R1200GS) så verkar BMWs endurencehojar stå pall för i princip allt!

EDIT: Vilket gör att den i slutändan inte nödvändigtvis behöver vara speciellt dyr om man ser till totalkostnad.

EDIT (igen): Ser att du har en R1200GS, så du har säkert bra insikt i kvaliteten hos BMWs GS-maskiner.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
EDIT (igen): Ser att du har en R1200GS, så du har säkert bra insikt i kvaliteten hos BMWs GS-maskiner.

Jovisst, de gör bra hojar, men de är tyvärr inte rostfria :)

Tänkte bara att det kanske är lite lyxigt att rulla runt med en hoj för 100k som kommer bli anfrätt av vägsalt. Även om den nu inte börjar rosta så kommer den ta ganska mycket stryk under vintern.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Jovisst, de gör bra hojar, men de är tyvärr inte rostfria :)

Tänkte bara att det kanske är lite lyxigt att rulla runt med en hoj för 100k som kommer bli anfrätt av vägsalt. Även om den nu inte börjar rosta så kommer den ta ganska mycket stryk under vintern.

Så är det säkert. Kom på nu att 800:an drivs via konventionell kedja och inte kardan som 1200:an, vilket inte ger 800:an den (enligt mig) stora fördelen när det kommer till hållbarhet i tuffa miljöer. Det som skulle kunna tala för att 800:an inte kommer korrodera jättemycket är dess hellackade detaljer (ram, sving och andra delar), vilket borde ge den en viss fördel. Sen finns det säkert billigare Yammor, KTM:er, Husor osv. som också har lackade detaljer som kanske är bättre substitut än BMW rent prismässigt.

Well well, jag gillar BMW när det kommer till denna typ av hojar. Verkar vara otroligt genomtänkta och välbyggda för ändamålet (i alla fall R1200GS). Kan tillägga att mycket av min entusiasm kommer från att ha tittat lite för mycket på Long Way Round och Long Way Down.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...