Konkurrent till CBR 900RR från tidigt 90-tal?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Den håller priset bra, fördelen är att den ser jävligt bra ut och har ett chassie som inte skämmer för sig med dagens standard. Jag tycker att man får en bra 916 för 50-60 lök, och då finns det tom möjlighet att plocka en med termi pipor, marchesini osv. Bladen är ju nästan ful i jämförelsen. Fördelen med 916 är att den är väldigt kompromisslös hoj, med fokus på en punkt, stenhård hoj med mkt mos på låga varv, ryckig. Ej förfinad helt enkelt, kräver fast hand på banan, men det är där den funkar underbart.

Meka? Inte så farligt, skillnad mellan en japs och en ducce är kamremmarna vartannat år och ventilkoll på varje service. Barnsjukdom: beläggningen på kamnockarna slits ut i förtid. Annars är det inte något strul med dem. Självklara köpet för mig iaf :)

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Den håller priset bra, fördelen är att den ser jävligt bra ut och har ett chassie som inte skämmer för sig med dagens standard. Jag tycker att man får en bra 916 för 50-60 lök, och då finns det tom möjlighet att plocka en med termi pipor, marchesini osv. Bladen är ju nästan ful i jämförelsen. Fördelen med 916 är att den är väldigt kompromisslös hoj, med fokus på en punkt, stenhård hoj med mkt mos på låga varv, ryckig. Ej förfinad helt enkelt, kräver fast hand på banan, men det är där den funkar underbart.

Meka? Inte så farligt, skillnad mellan en japs och en ducce är kamremmarna vartannat år och ventilkoll på varje service. Barnsjukdom: beläggningen på kamnockarna slits ut i förtid. Annars är det inte något strul med dem. Självklara köpet för mig iaf :)

Den billigaste på blocket kostar 65.000 man får ju en 10-15 år nyare hoj för mindre pengar :död

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Den billigaste på blocket kostar 65.000 man får ju en 10-15 år nyare hoj för mindre pengar :död

Så är det och så har det alltid varit, och kommer att bli.

Lägg till 20-30 tusen så kan du köpa en 1098:a. Sett några för 80-90.

Men nu pratade vi om vilken hoj som var CBR:ens konkurrent och i mina ögon var 916 den hojen som revolutionerade allt. Först var det CBR:en som visade vart skäpet ska stå med sin torrvikt. Motorn var inte starkare än konkurrenternas men vikten var lägre, mycket bättre helhetspaket. Sen kom 916 som gjorde samma sak, men bättre och såg 10 gånger bättre ut också.

Om killen vill lägga 50 lök för en hoj som är billig att försäkra, då är detta en bra hoj. Antog att det var det han var ute efter då han letar efter äldre hojar.

Köp en nyare hoj, då får du betala 20 000 kr i trafikförsäkring. Det är väldigt mycket resurser i en gammal sketen 916 också. Försäkringen borde tala för :)

Så med andra ord, även om du köper en 10-15 år nyare hoj så kommer den ruinera dig ekonomiskt sätt, att klaga på det höga priset som enligt mig är befogat för en sådan hoj (kult, massa godbitar, utseendet, DUCATI) är ju bara löjligt i slutändan.

Förresten, fanns en gul 998:a med termi pipor, och massa extra för 59 000 kr. Det är alltså en 916 med modern testastretta motor som är av samma hållbarhet som de nyare 999, 1098/1198. Dyker upp titt som tätt grymma 916/996/998or för 50 lök. Finns flera billigare 998or än 916 på blocket, med andra ord överprisade 916 på blocket just nu.

För trådstartaren är ju 916 det enda intressanta då denna tillverkades tidigt 90-tal, de andra kom senare.

Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Jag gjorde som du funderar på och köpte en CBR 900 från 1992 då jag kände att det blev lite dyrt att ha en hoj som jag knappt använde. Försäkringen kostar 1300kr/år på Svedea och är jäkligt nöjd med hojen också nu när ryggen börjat vänja sig (har bara kört motard och offroad innan). Fast när man, som jag, kör mycket i stan är ju motard roligare och bekvämare. Kollade ett tag på en 93:a och då skulle alla bolag ha runt 10' utom Gjensinge som skulle ha 3400.

Vad det gäller andra hojar från den tiden vet jag inte riktigt men kollade på en gsxr 1100 också men det som fick mig att välja Hondan var just att den står sig ganska väl även med dagens mått. Självklart är en ny CBR bättre på det mesta men skillnaden mellan CBR 1992 och en CRB 2012 är mindre än GSXR 1100 92 och GSXR 2012. Dock har ju GSXR:en mer effekt och vrid fast det var du ju inte intresserad av.

CBRen är iallfall en jäkligt kul hoj för pengarna det kostar att äga den.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blade -92a är en ball hoj o hade egentligen ingen konkurrent innan Ducati 916 kom -94.
Nästa vassing var GSX-R 750 -96
Sedan ställde Yamaha YZF 1000 R1 allt på näsan -98.

Min poäng är att det är en hoj med historia och arv. Den var den första lätta sporthojen med ordentlig motor. Förlåt urfader, GSX-R 750 -85

Kommer ihåg testen från 1985 när 750 gixxern kom. Kommentarer som "Hur är det möjligt att en 750 kan producera sådan kraft!?"

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om vi verkligen ska titta på hojar från början av 90-talet så var det nog FZR1000 som var den närmsta konkurrenten ifrån Japan. Den hade visserligen 20 hk mer men tyvärr även ca 25 kg mer att släpa runt på.GSXr1100 var/är inget annat än en blyklump i jämförelse. Suzuki kom ju igång någorlunda i den där genren först 94:a med RF900. Bladen var ju onekligen en revolution 1992. Yamaha försökte kontra med Thunderacen 1996 men det för ju först 98 som de slog honda på fingrarna i.o.m. R1:ans födelse.

Yamaha%20FZR1000%2091%20%205.jpg

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Hoj
Flera
Fanns i stort sett inga konkurrenter förrän R1:an kom ! Möjligen Suzuki GSXR-750 som kom någon gång under 90-talet.

Bimota YB6 från 1988!!! med FZR 1000 hadde samma vikt men 140 hk........

Min Formula 80-87 racer väger 170 kg utan soppa og har 125 bakhjulshästar med standard FZR 1000 Genesis motor.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Wow. Jag är inte den som springer och putsar på det varje dag och då känns det lite fel att köpa nåt sånt.
Fanns ett fåtal i Tyskland i vart fall.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag började på en cbr900 -92. Trevlig stabil relativt förutsägbar och förmedlande. Lite som en stenkross om man jämför med nuvarande men jag kan inte säga annat än att jag vart mer än nöjd med min. Var inte rädd för att det sitter 16" fram och att det är svårt att hitta däck. Du har färre att välja på men det betyder inte att du behöver kompromissa.

Konrad Haifa

Guest
Kawa ZXR 750 eller ZXR 750 R 1991 och 1992. 120hk hade R:en då. 100 på den vanliga. Kanske ingen konkurrent till en 900:a men sporthoj från tidigt 90-tal. Den ansågs som en bra sporthoj då. Refererar till Bike´s testkommentar i Begagnatguiden. Under 200kg torrvikt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati