Konsten att böja rör

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förstår att detta är ett hantverk och för att lyckas göra repeterbara böjar så krävs nog en hel del träning men är det nån som testat att bocka avgasrör på detta sättet? Ser ju ut hyfsat lätt då dom som kan gör detta men jag förmodar att det inte är så enkelt

Sandfyllda rör är det väl som gäller men hur svårt är det? Räcker det till med den där stora gasolbrännaren (vet inte vad den heter) största sorten som brukar användas till värma asfalt och liknande eller måste man också ha syrgas för att få till värmen? Skärbrännaren eller gassvetsen ger väl för punktvis värme för att fungera, eller finns det nåt lämpligt munstycke till gassvetsen?

Har sett lite olika system men tänker att om man delar bitarna så man har många lösa bitar och fjädrar mellan bör det vara enklare och minder kinkigt med hur exakta böjarna blir på ett 4-1 system, såg ett system som var delat efter första böjen nedåt och sen vid kollektorn och vidare vid ljuddämparen.

Verkar få tag på 35 mm rör vanliga avgasrör på den lokala OK macken som beställde två stycken 2 m rör åt mig.



 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Många tiotals år sen jag gjorde ett avgasrör. Torr fin sand, så hårt packad det bara gick. Svetsade ihop ändarna.
Största munstycket i X11 satsen.
Om jag minns rätt, lite bredare rött på utsidan av kröken än på insidan. Hyfsat avstånd mellan brännaren och röret.
Men lyckades bocka en avgaspipa några få grader ofyllt härom året. Men det gick åt några försöksbitar innan.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, sanden måste vara riktigt torr sägs det ? men det finns färdiga böjar att köpa eller andra lösningar.
Med färdiga böjar kan man svetsa ihop så här ungefär:
Yamaha_XV_design_exhaust_7101124876359_7_1024x1024@2x.jpg


 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det verkar ju som attt japsarna bara värmer utsidan och lite på sidan av rören då dom böjer viljet väl är logiskt då dom vill sträcks materialet där. X11 med 1000 l munstycke kan alltså funka, tror ni man kan värma med stor gasolbrännare då den ju ger större yta då man värmer?

Böjar finns ju att köpa men väldigt dåligt i 35 mm utvändigt, de enda jag hittat är 180 graders böjar och dom är inte billiga då det går åt fyra till ett 4-1 system. Nästa problem är väl att svetsa ihop allt snyggt är man duktig på att tig-svetsa så blir nog ett sånt system riktigt snyggt men kan man inte svetsa snyggt blir det ju att se till att ha nog mycket svets för att kunna slipa svetsarna jämna

Blir nog snyggare om man kan bocka rören och slippa svetsar om man nu inte kan svetsa riktigt snyggt.

Tror ni det går lättare om man tar en halvböj innan man börjar böja rör?
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Då är det bara att öva. Finns tips på nätet och här är en:
Bla. hjälper det att dra medan man böjer för att motverka att röret veckar sig.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl bara att försöka, kan ju inte gå mer än åt skogen, är inne på att försöka kopiera 4-1 systemet på GSX:en (så gott det går) men dela av det med fjädrar mellan böjarna på de fyra böjarna mellan topp och kollektorn och sen ha en lös kollektor.

Detta skulle ju också vara bra för då slipper man svinas med olja över avgassystemet då man byter oljefilter om man enkelt kan lossa de fyra rören med fjädrar mellan toppen och kollektorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu ligger 2 st 2 m långa 35 mm rör i garaget, OK macken hemma fixade det på två dagar.

Vad tror ni om med vad man ska värma det hela, hittade detta munstycket till X11 för måttliga på när https://toolia.se/varmemunstycke-1000l-g11-x11-d75/ tror ni att 1000 l värmemunstycke funkar?

Nån som har koll på vad japsarna värmer med?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För att få korrekt längd i en krök av delar så sågar man ur en kil på insidan kröken till mitten av röret.
Sedan sågar man ett rakt snitt ned från andra sidan böjer röret och då passar den kilen som sågades ur i det raka snittet.

Gör man så då böjer man röret exat i mitten och röret kröks men ändrar inte totallängden.

Men Vad vet jag? Har ju bara byggt ett 100 tal 2T pipor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Moddlarens metod borde ge fjorton miljarder kilometer svetsskarv att slipa och se till att den är porfri.
Enda gången jag studerat när någon gjort rör till en 2t så gjordes det med två plåtar som svetsades ihop och blåstes upp till ett rör med önskad form.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Moddlarens metod borde ge fjorton miljarder kilometer svetsskarv att slipa och se till att den är porfri.
Enda gången jag studerat när någon gjort rör till en 2t så gjordes det med två plåtar som svetsades ihop och blåstes upp till ett rör med önskad form.
Hydroformning är också ett mycket bra sätt att skapa en 2T pipa på. Mindre delar att svetsa.

Men jag skulle verkligen vilja se dej hydroforma ett 4-2-1 grenrör med kolektor, lyckas du med detta skall jag utan tvekan berätta för mina barnbarn om den dagen då jag mötte den som gjorde det näst intill omöjliga..
O barnbarnen kommer sitta i knät med stora ögon o säga e det sant morfar?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Moddlaren metod är nog riktogt bra men det blir ju en jäkla massa svetsande om man nu inte bara ska göra böjarna med ett fåtal vinklar.

Har räknat ut att mitt systemet får bli som det som det misshandlade 4-1 sitter på nu men med skillnanden att det blir delat med fjäder förband på krökarna in i kollektorn och till lkuddämparen. Då kan jag återanvänder flänsarna och första böjen in i toppen och bara två böjar behöver göras per rör, en bakåt och en i sida.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Moddlaren metod är nog riktogt bra men det blir ju en jäkla massa svetsande om man nu inte bara ska göra böjarna med ett fåtal vinklar.

Har räknat ut att mitt systemet får bli som det som det misshandlade 4-1 sitter på nu men med skillnanden att det blir delat med fjäder förband på krökarna in i kollektorn och till lkuddämparen. Då kan jag återanvänder flänsarna och första böjen in i toppen och bara två böjar behöver göras per rör, en bakåt och en i sida.
Har du tillgång till tig så blir svetsarna bara ett blick fång.

Gör du kapningarna symmetrisk på alla rören så svets fogarna ligger parallellt då kan det bli skit snyggt utan en massa slipning.

Och genom att du inte kapar av röret någon gång helt så sitter ju röret ihop trots att 95% av röret är genomkapat.
Då är det mycket enkelt att böja i alla kap o forma röret som du vill o sedan bara sätta små punkter med ex migen så det håller formen.

Sedan passa in alla kilar o bara smälta ihop med tig.

Gör man så här så har du rätt längd ganska exakt i centrum på röret.

Sågar man kil rakt igenom flyttar du längden från centrum ut till kanten o på ett 5-600mm långt rör så tappar du kanske 10-20mm i längd.

Kanske inte viktigt på din hoj men på en 2T så flyttar du registret bra många 100 rpm åt något håll. Är då porting och tändning ställd på rätt rpm så blir det konstigt..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För att få korrekt längd i en krök av delar så sågar man ur en kil på insidan kröken till mitten av röret.
Sedan sågar man ett rakt snitt ned från andra sidan böjer röret och då passar den kilen som sågades ur i det raka snittet.

Gör man så då böjer man röret exat i mitten och röret kröks men ändrar inte totallängden.

Men Vad vet jag? Har ju bara byggt ett 100 tal 2T pipor.
Får man en helt mjuk böj med den här metoden eller blir det som små raka segment?

Det raka snittet på motsatt sida kilen, lägger du det precis mitt för kilens spets eller lägger du det mellan två kilar så att säga?

-Edit- jag har nämligen gjort något liknande men då sågade jag bara kilar på insidan och inga snitt på utsidan, så utsidan blev helt jämn och obruten i en böj, men din metod har kanske fördelar jämfört med det?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man ha svetsade böjar som på vissa expansionskammare tycker jag nog att det blir snyggare om man bara snedkapar och roterar eller att man använder ett plåtutbredningsprogram för att göra sektionerna.

Att kapa ut kilar och flytta från insidan till utsidan tycker jag är svårt att få till snyggt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hat tillgång till tig på måndag efter nyår, hade fått den levererad i torsdags men då var vi påväg söder ut så jag så åt chauffören att han kan ta den måndag efter nyår. Nu innebär ju tillgång till tig automatiskt att det blir snyggt men helt klart har du rätt i att snygga tigsvetsar ser ut snyggt och inte behöver slipning dock är jag lite tveksam till att jag fixar snygga tigsvetsar utan en massa träning.

Har sett vissa som kapar av röret helt i 9 graders vinkel (tror jag) och sen vänder och svetsar ihop delarna. Kan man svetsa snyggt är det nog enklast och snyggast att kapa och svetsa.

Vad har ni för erfarenhet av att expandera rör så dö går in i varandra? Köpte expanderverktyg på Amazon men det funkar kanske lika bra att bara svarva till ett dorn och slå eller pressa in det i röret?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top