Konsten att böja rör

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Min metod är när det är viktigt att få rätt längd mitt i röret.

Precis som 2T mannen säger så är ett plåt böjning program att föredra så man får ut mallar med rätt konform. På varje bit.

Värm röret lite så funkar nog amason verktyget lika bra som Biltemas gör.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad ni krånglar. Kröka o gänga lärde man sig väl när man var 15.
Precis, men man har blivit mer kräsen med åren. Förr gällde funktion före form?

Svetsade ihop en "överliggande" krök till en ilo Piano av en avbruten hötjuga med pinnsvets och 2.5 mm elektroder, visst läckage fanns och snyggheten på svetsarna kan nog också diskuteras ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min metod är när det är viktigt att få rätt längd mitt i röret.

Precis som 2T mannen säger så är ett plåt böjning program att föredra så man får ut mallar med rätt konform. På varje bit.

Värm röret lite så funkar nog amason verktyget lika bra som Biltemas gör.

Men visst blir längden samma om man kapar av kilar av hela röret och vänder dom? Dock tror jag din metod är bra då man inte kapar av röret dådet blir nog lättare att forma det till rätt böj.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Men visst blir längden samma om man kapar av kilar av hela röret och vänder dom? Dock tror jag din metod är bra då man inte kapar av röret dådet blir nog lättare att forma det till rätt böj.
Längden blir den samma minus bredden på snitten. Så gjorde jag min första tvåtaktspipa innan jag hade program att plotta utbredningar för vinklade koner. Byggde en rak pipa som jag sedan kapade i vinklar som jag vände för att få till böjarna.
Är ju mycket enklare på ett fyrtaktsrör med samma diameter hela vägen.

Bifogat

• IMG_20190613_190416.jpg
    IMG_20190613_190416.jpg
    2 MB · Visningar: 23
  • IMG_20190611_012156.jpg
    IMG_20190611_012156.jpg
    1.4 MB · Visningar: 24

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Veckbocka är ju också en spännande metod. Lärde man sig på rörlinjen.
Tror inte det lärs ut idag, inte heller sandbockning.
Man mäter gärna tre gånger innan man sandbockar ett 2"-rör. Ogärna göra om det.
Tror att uttrycket "gjord bit passar" kommer från denna tid när rörmokarna(ja, rörmockare. Inte Sanitetstekniker som de kallas idag) stod på stegar med spett och spännband och försökte få gäng på skarvröret.
Good times..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag svetsade en ny framvagn till vår cykelvagn så att det blev en promenadvagn också. Visserligen fyrkantsrör, och jag var ju inte speciellt intresserad av bra flöde i rören :hihi Men jag tog ett rör per sida och kapade ut så att allt hängde ihop i ytterkanten, sen veckade jag ihop rören och svetsade med 1,6mm-pinne. Det var en viss utmaning med 1,5mm tjock vägg i rören, men det gick.DSC_0595~2.JPG

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Bara jag kommer mig hemåt snart så jag får börja testa mig fram, är iväg på jul och nyårsfirande.

Hur fin sand behöver man om man ska sandbocka? Jag har natursand i garaget dom jag silat genom en hushållsil för att ha till blästring där man släpper iväg sanden utomhus.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det duger nog gott se bara till att packa ihop det utan helsike när du börjar böja så sträcks röret o volymen i röret ökar se till att skaka röret då o då när du böjer så sanden verkligen är där den skall.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Okej, tänkte att man testar med den sanden först. Ska bli spännande att testa, funderar på att köpa ett rör på biltema så man har nåt att testa på. Är ju onödigt att förstöra 35 mm rören för att testa.

Någon uppfattning om ett rör med större diameter är lättare eller svårare att få till bra böjar på? Biltema har väl 1-3/4 som klenare dimensionen.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vad har ni för erfarenhet av att expandera rör så dö går in i varandra? Köpte expanderverktyg på Amazon men det funkar kanske lika bra att bara svarva till ett dorn och slå eller pressa in det i röret?
Har gjort så kallt. Problemet är att få ut dornen. Går inte på ett krökt rör.Borde vara enklare varmt.
Inbillar mig att sand av kross är sämre. Svårare att packa än natursand. Vill minnas att vi klämde ihop rörändan efter fyllning och igensvetsning, För att packa lite till

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Vilket problem är det att få expanderdornet vid expandering av röränden? Är ju sex bitar som pressas isär med konor i ändarna.

Funderar också på om man skalägga en plåtremsa mot klackarna så man får jämnaretryck mot röretän att ha sex klackar som trycker direkt mot röret.

Så då är fin natursand mest troligt bäst att fylla med, låter ut bra hoppas bara jag har nog mycket kvar. Tog inte in nån ny sand denna sommar, brukar annars ta in tre stycken 10 l hinkar sand så man har på lager.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Ni som gjort detta torkade ni sanden i ugn?
Detta nämns bla. i en länk jag postade där han torkar sanden i ugn över natten.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har gjort så kallt. Problemet är att få ut dornen. Går inte på ett krökt rör.Borde vara enklare varmt.
Inbillar mig att sand av kross är sämre. Svårare att packa än natursand. Vill minnas att vi klämde ihop rörändan efter fyllning och igensvetsning, För att packa lite till
Är det verkligen nödvändigt att svetsa igen ändarna på röret? När jag har har krökt rör med sand i så har jag bara tejpat igen ändarna efter att ha fyllt i sanden. Blev bra men då var det ju inte så grova rör som 35 mm.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Är det verkligen nödvändigt att svetsa igen ändarna på röret? När jag har har krökt rör med sand i så har jag bara tejpat igen ändarna efter att ha fyllt i sanden. Blev bra men då var det ju inte så grova rör som 35 mm.
Inte en susning. Det var så vi fick lära oss av en gubbe som krökt många avgasrör.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag gjorde en Hossfeld Bender, nemas problemas

Är det möjligt att få lite mer info om en sån? Verkar ju vara hyfsat avancerad och hur gör man backarna till en så? Skulle backar i nylon funka eller blir dom för mjuka? Kan man bygga ett bockverktyg för 35 mm rör som bockar bra är det ju ett bra alternativ då jag också siktar på att bygga nytt avgassystem till kompressor Hondan. Funkar det att bocka rostfritt eller är det för styvt?

Inte en susning. Det var så vi fick lära oss av en gubbe som krökt många avgasrör.

Då man kollar Youtube klipp så verkar en del japsar ha slagit i träpluggar, en tog och eldade på pluggen till den trillade loss då han var klar. Jag har ju ingen susning heller men jag kan tänka mig att börjar man rätt svetsa igen rören så fortsätter man om det fungerar, liksom varför ändra ett vinnande koncept?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är det möjligt att få lite mer info om en sån? Verkar ju vara hyfsat avancerad och hur gör man backarna till en så? Skulle backar i nylon funka eller blir dom för mjuka? Kan man bygga ett bockverktyg för 35 mm rör som bockar bra är det ju ett bra alternativ då jag också siktar på att bygga nytt avgassystem till kompressor Hondan. Funkar det att bocka rostfritt eller är det för styvt?

Då man kollar Youtube klipp så verkar en del japsar ha slagit i träpluggar, en tog och eldade på pluggen till den trillade loss då han var klar. Jag har ju ingen susning heller men jag kan tänka mig att börjar man rätt svetsa igen rören så fortsätter man om det fungerar, liksom varför ändra ett vinnande koncept?
This Old Tony har backar i plast så det går säkert, jag ska lägger nog min röst på att gjuta i betong, gärna UHPC typ Tegno och armera med basaltfiber. Jag har tillgång till svarv så jag gör nog några i stål så småningom men man kan nog göra i trä också men dom håller kanske inte så länge.

Man kan egentligen bara göra såhär och det är ju görbart med vinkelslip och pelarborr

Ritning: https://docs.google.com/file/d/0B2y...it?pli=1&resourcekey=0-DRBN_15YwNifhnhGeOz5vA

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag har ju svarv men bara med 125 mm chuck och 150 mm dubbhöjd men det bör ju räcka så det är väl möjlig att svarva egna matriser. Nylon är väl hyfsat hållbart används ju till medar i skoterkälkar så det bör väl funka om man inte ska produktionsbocka.

Ser ju ut ganska komplicerad konstruktion, är detta för att dem ska kunnna användas till allt möjligt? Vad gör tex ringen under handtaget man drar?

Borde man inte kunna bygga en enklare rörbock med svarvade matriser för respektive rördiameter och bockradie liknande en vanlig rörbockare som används till kopparrör? Typ denna https://verktygsboden.se/maskin-tek...poBnRFIEpEExct2pXHVXHqLECQb_6OuAaAkfbEALw_wcB

Man lär ju behöva ordentligt lång spak för att orka dra. Sen behöver man säkert ha spaken ledad på bägge sidor om handtaget för att den ska hålla och ett kraftig mothåll för att hålla fast röret.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...