Konstig hårddisk

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Jag är kass på datorer!!
Min externa hårddisk av märket iomega låter konstigt, den piper. Inte konstant utan med ca 1/4 sek mellanrum. Ljudet må vara men jag får inte upp den i datorn. Skit irriterande..

Så, är det då någon som vet vad jag ska göra?
Hårddisken ansluts via USB där det är två in i datorn o en in i hårddisken, inget mer.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Låter lite som att den håller på att ge upp, bäst att ha kopia på vad som finns på disken (om det nu är något viktigt...).

Kabajo

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Husaberg FS 650, Aprilia RS 125
Om du inte får upp den i utforskaren så kolla i enhetshanteraren högerklicka på "den här datorn" välj "hantera" sen enhetshanteraren.
Där borde du se under ngn post din hårddisk annars kan det stå ett gult "utropstecken" om det är ngt fel på den som windows märkt.
Else your fucked....i guess,,,, testa i en annan dator....glhf

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har den extern strömadapter så prova byte den, eller plocka ur disken och montera i en stationär burk.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Min erfarenhet säger mig att kabinett går sönder oftare än hårddiskarna i sig, så med lite tur är din hårddisk kry, men kabinettet har gått hädan. Ryck ur disken och provkör den direkt i datorn som sagt, lirar det då, köp ett nytt kabinett, alternativt en helt ny extern disk, kopiera över allt från gamla disken och pensionera den.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Min erfarenhet säger mig att kabinett går sönder oftare än hårddiskarna i sig, så med lite tur är din hårddisk kry, men kabinettet har gått hädan. Ryck ur disken och provkör den direkt i datorn som sagt, lirar det då, köp ett nytt kabinett, alternativt en helt ny extern disk, kopiera över allt från gamla disken och pensionera den.
Fast då TS uttryckligen sa att han var kass på datorer så är det inte så bara, han bör nog lämna in den eller be nån kunnig bekant göra det.

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Tack för svaren, har provat den i två andra datorer och den fungerar! Kan det möjligen vara så att min dator är så full med skräp att den helt enkelt inte orkar?
Har fått fatt på en i min värld yberkunnig människa som ska få kolla vad som står på.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tack för svaren, har provat den i två andra datorer och den fungerar! Kan det möjligen vara så att min dator är så full med skräp att den helt enkelt inte orkar?
Har fått fatt på en i min värld yberkunnig människa som ska få kolla vad som står på.

Samma OS? Fungerat innan?

Fungerar USB uttaget till annat?

Spontant blir inte datorn för trött för att få upp en usb som sådant.
Försök få upp "diskhanteraren" och se om den ligger där utan enhetsbokstav.

Ibland har jag fått problem att fel drivrutiner har hoppat in på usb enheten. Sabla otyg att få ordning på.

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Datorn är nu städad o fixad enl konstens alla regler osv osv. Fanns inte speciellt mkt skräp i den. Dock så kvarstår problemet med hårddisken.
Vad jag nu fått veta är att den möjligen är på god väg att ge upp i alla fall. Jag har inte det tänket riktigt för jag fattar fan inte. Antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte.
kom på att den trådlösa musen jag då o då använde inte heller fuingerar, men där säger datorn i alla fall till att jag stoppat in någon i USB uttaget.
En vanlig digitalkamera fungerar dock utmärkt att plugga in.
Den går ju då på sitt egna batteri, hårddisken drivas av datorn via USB. Den trådlösa musen drivs också av eget batt (såklart) men fungerar ändå inte.
Hade det varit en hoj eller bil skulle jag mätt strömmen i uttaget, nu är den ju en dator så det går nog inte lika bra. Min teori med att mäta är då att datorn ger för lite ström/ spänning till USB uttaget.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring