Konstig polis

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
MaScoot skrev:
Det var säkert samma polis som plockade mig på Västerbron igår. Han var fly förbannad å gorma om både ditten och datten i 5 minuter. När han märkte att jag inte var speciellt upprörd över något av det han sa så lugnade han ned sig och vi började snacka om annat istället.

Fattar inte varför poliser måste vara så j-vla otrevliga initiellt vid ett ingripande...jag menar vad är en för liten reg.plåt att bli arg för....det är väl bara att dela ut boten, påpeka att om man åker dit igen på samma grej så är det kontrollbesiktning som gäller.

Poliser verkar ta det personligt när en nisse går ut och köper en mini-skylt....kan inte tolka reaktionen på något annat sätt. Jag menar...om det är för att sätta sig i respekt så misslyckades den här polisen fatalt...iaf för mig.
Tyckte bara att han var patetisk med noll perspektiv på tillvaron.

Min erfarenhet är att de flesta poliser är bra att ha att göra med, även initialt! Men att om man skälv visar upp en taskig attityd så får man "svar på tal" tillbaks!

Jag har dock också själv blivit drabbad av poliser som "vaknat på fel sida" och agerat minst sagt oproffesionellt initialt vilket har retat upp mig och gjort även mig förbannad. Men oftast (det har väl hänt 2-3 gånger av tot kanske 10-15 gånger som jag av olika skäl haft kontakt med dem) har det då varit relativt unga poliser. :kocko

Medan de gånger då jag blivit som vänligast behandlad, och då efter att ha kört aningen för fort, har det varit grånande gentlemän som helt enkelt bara skött sitt jobb och som försöker få en så bra/trevlig dag som möjligt trotts situationen. :tummenupp

Vid ett tillfälle, när jag blev oproffesionellt behandlad (vilket trots allt är de gånger man tyvärr minns bäst) hade en trafikolycka mellan bil-mc skett efter en tvär högerkurva med dold sikt på en väg skyltad med 70 km/h som hastighetsbegränsning. Bilen hade svängt ut från bensinstationen på höger sida och motorcyklisten hade kört in i bilens vänstra bakhjul med sådan kraft att bakaxeln(alt. hjulbultarna gick av. Bilen stod i vilket fall som helst på sitt väntsra bakhjul som vikt sig under bakaxeln.

När jag kommer körandes står bilen exakt mitt i vägen och kan inte utan svårigheter flyttas. Polis/ambulans etc. står väl ur vägen inne på bensinstationen.

Jag ser bilen i relativt god tid, säg kanske när det är 30 m kvar och bromsar ner aningen innan jag väljer sida att köra förbi bilen på (höger sida om nu någon undrar). När jag sakta har rullat 50-100 m ytterligare kom jag att tänka på att där inte fanns någon varningsskylt som varnade andra trafikanter som kom från mitt håll så jag vänder om och rullar in på bensinstationen och där fram till en polisman som fn. stod overksam lutandes mot bagageluyckan på polisbilen.

Jag säger något i stil med (detta var flera år sedan så min exakta formulering minns jag inte):

- Ursäkta mig men bör det inte sättas ut en varningsskylt innan kurvan. Bilen står ju mitt i vägen och sikten är skymd så det är ju en farlig situation?

Svaret lät inte vänta på sig (som var något i stil med:

- Man skall anpassa hastigheten efter omständigheterna!

Vilket minst sagt retade upp mig så jag vände och körde därifrån med följande ord till polismannen:

- Skit i det då!

Hade man haft ork/lust hade jag mycket väl kunnat ta en diskussion och frågat honom varför det över huvud taget existerar varningstrianglar som numera dessutom är krav på att ha med inför besiktningen. Och varför man över huvud taget, rent generellt, anser att man iblans måste varna fiolk i trafiken med allt från skyltar om halt väglag, utfarter, järnvägsövergångar mm. mm???

Som tur är min erfarenhet av liknande poliser i minoritet jämfört med dem som agerar professionellt. Vad jag retar mig på är att det finns myndighetspersoner som agerar EXAKT lika dant (dvs. dåligt) i bra mycket värre situationer och då mot utsatta barn. Även detta har jag erfarenhet av men det är en helt annan historia!

Kör vackert!
// Niklas

CHROLO skrev:
Ombesiktning kan inte överklagas, endast körförbud.
:)

Vad gäller ljudnivå där polisman eller fordonstekniker som blivit utsedd av rikspolisstyrelsen inte har fört med sig mätutrustning utan endast använder den inbyggda (dvs. öronen)?

Kan ett beslut om ombesiktning på dessa grunder överklagas eller gäller samma lag här?

Mvh!
// Niklas
 

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Har också samma erfarenhet att det verkar ha med ålder på polismannen att göra hur trevliga/otrevliga de är ....

Anabolastinna nyutexaminerade gröngölingspoliser verkar ha en oerhört skev bild av vad "protect and serve" innebär och lider oftast av dåligt självförtroende så de alltid måste hävda sig med översittarfasoner. Får de sedan minsta motstånd i debatten så exploderar de och häktar en vanlig svensson som provsmakat smågodis på ICA.

Tyvärr är detta min bild av polisväsendet, givetvis finns det undantag..... (som bekräftar regeln)
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
MaScoot skrev:
.

Fattar inte varför poliser måste vara så j-vla otrevliga initiellt vid ett ingripande...jag menar vad är en för liten reg.plåt att bli arg för....det är väl bara att dela ut boten, påpeka att om man åker dit igen på samma grej så är det kontrollbesiktning som gäller.
QUOTE]

Håller med! Sila snacket, dela ut boten och åk. Men om du inte snackar så tycker konstapeln att du "sätter ribban"........
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Chronic skrev:
Vaddå klappar händer?

Jag TROR att Sandstream syftar på:

Bandido skrev:
Han börja babbla om att det inte satt nån reg-skylt på den. Jag sa bara att det måste inte finnas om den står parkerad.
Jämfört med:
Chronic skrev:
Polisen har rätt att beställa bortbogsering av fordon utan nummerplåt. Lagen blev till typ -98 efter att många ( inkl jag ) tog av plåten för att slippa parkeringsböter.

Bandido var mao. redan "ägd" eftersom polisen har rätt att bogsera bort parkerade fordon utan nummerskylt, så hans argument höll inte.

Men vad vet jag mitt arma luder :rolleyes:
 
Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Avarage skrev:
Min erfarenhet är att de flesta poliser är bra att ha att göra med, även initialt! Men att om man skälv visar upp en taskig attityd så får man "svar på tal" tillbaks!

Jag har dock också själv blivit drabbad av poliser som "vaknat på fel sida" och agerat minst sagt oproffesionellt initialt vilket har retat upp mig och gjort även mig förbannad. Men oftast (det har väl hänt 2-3 gånger av tot kanske 10-15 gånger som jag av olika skäl haft kontakt med dem) har det då varit relativt unga poliser. :kocko

Medan de gånger då jag blivit som vänligast behandlad, och då efter att ha kört aningen för fort, har det varit grånande gentlemän som helt enkelt bara skött sitt jobb och som försöker få en så bra/trevlig dag som möjligt trotts situationen. :tummenupp

Vid ett tillfälle, när jag blev oproffesionellt behandlad (vilket trots allt är de gånger man tyvärr minns bäst) hade en trafikolycka mellan bil-mc skett efter en tvär högerkurva med dold sikt på en väg skyltad med 70 km/h som hastighetsbegränsning. Bilen hade svängt ut från bensinstationen på höger sida och motorcyklisten hade kört in i bilens vänstra bakhjul med sådan kraft att bakaxeln(alt. hjulbultarna gick av. Bilen stod i vilket fall som helst på sitt väntsra bakhjul som vikt sig under bakaxeln.

När jag kommer körandes står bilen exakt mitt i vägen och kan inte utan svårigheter flyttas. Polis/ambulans etc. står väl ur vägen inne på bensinstationen.

Jag ser bilen i relativt god tid, säg kanske när det är 30 m kvar och bromsar ner aningen innan jag väljer sida att köra förbi bilen på (höger sida om nu någon undrar). När jag sakta har rullat 50-100 m ytterligare kom jag att tänka på att där inte fanns någon varningsskylt som varnade andra trafikanter som kom från mitt håll så jag vänder om och rullar in på bensinstationen och där fram till en polisman som fn. stod overksam lutandes mot bagageluyckan på polisbilen.

Jag säger något i stil med (detta var flera år sedan så min exakta formulering minns jag inte):

- Ursäkta mig men bör det inte sättas ut en varningsskylt innan kurvan. Bilen står ju mitt i vägen och sikten är skymd så det är ju en farlig situation?

Svaret lät inte vänta på sig (som var något i stil med:

- Man skall anpassa hastigheten efter omständigheterna!

Vilket minst sagt retade upp mig så jag vände och körde därifrån med följande ord till polismannen:

- Skit i det då!

Hade man haft ork/lust hade jag mycket väl kunnat ta en diskussion och frågat honom varför det över huvud taget existerar varningstrianglar som numera dessutom är krav på att ha med inför besiktningen. Och varför man över huvud taget, rent generellt, anser att man iblans måste varna fiolk i trafiken med allt från skyltar om halt väglag, utfarter, järnvägsövergångar mm. mm???

Som tur är min erfarenhet av liknande poliser i minoritet jämfört med dem som agerar professionellt. Vad jag retar mig på är att det finns myndighetspersoner som agerar EXAKT lika dant (dvs. dåligt) i bra mycket värre situationer och då mot utsatta barn. Även detta har jag erfarenhet av men det är en helt annan historia!

Kör vackert!
// Niklas



Vad gäller ljudnivå där polisman eller fordonstekniker som blivit utsedd av rikspolisstyrelsen inte har fört med sig mätutrustning utan endast använder den inbyggda (dvs. öronen)?

Kan ett beslut om ombesiktning på dessa grunder överklagas eller gäller samma lag här?

Mvh!
// Niklas

Även ljudnivån är en bedömning av polismannen. Örat räcker. Kan inte överklagas. Det är dock inget som jag ägnar mig åt.
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
CHROLO skrev:
Även ljudnivån är en bedömning av polismannen. Örat räcker. Kan inte överklagas. Det är dock inget som jag ägnar mig åt.

Men om det då visar sig att ljudnivån var ok, och polisen har gjort en "öronbedömning", får man tillbaka pengarna for boten och besiktningen då?

Trist att bli av med stålarna om det inte stämmer..........
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
CHROLO skrev:
Även ljudnivån är en bedömning av polismannen. Örat räcker. Kan inte överklagas. Det är dock inget som jag ägnar mig åt.

Jag antar att någon direkt utbildning av hur man hör att ljudet överstiger tillåten gräns utförs varför bedömningen är minst sagt subjektiv!

Poliser är ju också människor, som tur är, och har sina bättre och sämre dagar även i arbetet, precis som vi andra. Vilket borgar för att det i vissa situationer kan missbrukas.

Visst poliser är myndighetspersoner och SKALL anses alltid använda sitt goda omdömme. Och enl. rättsystemet vi har anses en polis fara med osanning i avsevärt mindre utsträckning än andra medborgare. Helt enkelt baserat på den urvalsprocess som görs inför utbildningen men också i viss mån pga. den utbildning som polisen genomgår. Har jag fel?

Vad jag vill ha sagt, vilket du nog förstår, är att jag tycker att en sådan bedömning endast baserat på vad polismannen för stunden ANSER är för hög ljudnivå kan tvinga en medborgare till kostnader som inte är befogade.

I majoriteten av faller är det väl å andra sidan så att NÄR metoden väl används så råder det väl knappast någon tvivel om att ljudnivån ÄR hägre än godkänd!

Nåja, jag antar att jag bara ville skriva lite om inte annat för att få din syn på saken! Du skriver ju att du själv inte använder dig av den metoden. Jag kan bara gissa varför!?

Mvh!
// Niklas
P.S Detta är inget problem för mig! Dels för att jag kör med originalsystem vilket har sina för och nackdelar!
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Intressant tråd! Jag håller med om att CHROLO är till stor nytta i många lägen....
 

Mickesnabb

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Öland
Hoj
YZF750, R1-01, R1-05 VFR750-87, GPZ1100-82
Av fem trevliga poliser i en stad är det den som är otrevlig som sätter bilden av polisen i allmänhetens ögon.
Det värsta är när dom håller varandra om ryggen när det uppenbart begås fel i bemötandet av allmänheten.

Min åsikt: släpp moralkakorna och dela ut böterna så jag kan åka vidare...
:tungan
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Har bara mött en taskig Polis, men det brydde jag mig inte om, för då vi var grannar visste jag att han var en jävla spännbög även privat... Alla övriga har varit mycket trevliga även om jag samtidigt fått utskällning för mitt dumma beteende, att köra om länsman på bakhjulet si så där 70 kmh för fort samtidigt som personen man ...hrm...övningskör med blåser om utan bättre vetande, och då inte ens får böter!!! Det är ett jävligt sjyst bemötande, även om han hördes rätt bra, jag hör honom fortfarande idag :" Hur fan kan man köra så jävla dumt som handledare?" - "Ja man blir väldigt dum på en sån här hoj." svarade jag och sänkte blicken.
 
Last edited:

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
CHROLO skrev:
Även ljudnivån är en bedömning av polismannen. Örat räcker. Kan inte överklagas. Det är dock inget som jag ägnar mig åt.

Det måste jag personligen säga att det känns ganska vanskligt. I och med att alla människor har ganska olik uppfattning om vad som kan kallas oväsen måste således alla poliser (som också är människor :) ) ha olika uppfattning om det. Om man då skulle få körförbud för att polisen i fråga gör en felaktig bedömning av en ljudnivå som ligger nära men ändå på rätt sida gränsen, så går det inte att överklaga! Det känns som en rätt bristfällig rättssäkerhet måste jag säga....
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Bandido skrev:
Men om det då visar sig att ljudnivån var ok, och polisen har gjort en "öronbedömning", får man tillbaka pengarna for boten och besiktningen då?

Trist att bli av med stålarna om det inte stämmer..........

Kan vara svårt att bevisa att det är samma ljuddämpare som fick underkänt av polisen som får godkänt av bilprovningen kanske.
Som sagt, inget jag pysslar med......

Bas_Rutten skrev:
Det måste jag personligen säga att det känns ganska vanskligt. I och med att alla människor har ganska olik uppfattning om vad som kan kallas oväsen måste således alla poliser (som också är människor :) ) ha olika uppfattning om det. Om man då skulle få körförbud för att polisen i fråga gör en felaktig bedömning av en ljudnivå som ligger nära men ändå på rätt sida gränsen, så går det inte att överklaga! Det känns som en rätt bristfällig rättssäkerhet måste jag säga....

Bristerna man får anmärkning på vid en flygande är påtagliga. Inga kantbollar. Jag har aldrig använt bullermätare och har således ingen erfarenhet eller kunnande på det området. Därför duger knappast mitt öra till en bedömning av buller. Följaktligen får jag hitta något annat sätt att bryta olyckskurvan. :)
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag fick flygande på min hoj när den stod parkerad!!!

Men det e klart jag skulle få flygande :rolleyes: jag saknade ju....

REFLEX!!!!

Dessutom var det ännu värre med mina blinkers bak på hojen....
det var ju nästan 2cm för smalt mellan dom.

750:- i böter o ombesiktning :tummenupp

Vilken tur :rolleyes: att jag möte den polismannen (Hamr.... ngt hette han)
Annars hade ju jag kanske åkt omkring med den vansinigt OLAGLIGA hojen :hihi




.../Yoshi


(o ja ni har nog redan förståt att jag inte direkt gillar polisen... ÖVERHUVUDTAGET!!!!!)
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Hmm, varför ens säga att det är ens hoj om en polis undrar? Klart att man bara håller pallen varm för killen som gick till ica för att köpa läst.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Yoshi_gixxeRR skrev:
Jag fick flygande på min hoj när den stod parkerad!!!

Men det e klart jag skulle få flygande :rolleyes: jag saknade ju....

REFLEX!!!!

Dessutom var det ännu värre med mina blinkers bak på hojen....
det var ju nästan 2cm för smalt mellan dom.

750:- i böter o ombesiktning :tummenupp

Vilken tur :rolleyes: att jag möte den polismannen (Hamr.... ngt hette han)
Annars hade ju jag kanske åkt omkring med den vansinigt OLAGLIGA hojen :hihi




.../Yoshi


(o ja ni har nog redan förståt att jag inte direkt gillar polisen... ÖVERHUVUDTAGET!!!!!)

En flygande inspektion kan du få även på en parkerad hoj. Om du fick böter förutsätter jag att polisen såg hojen köras i trafik. Verkar knasigt med böter annars.......

Jag gillar ju dig Yoshi :pannkyss

blub skrev:
Hmm, varför ens säga att det är ens hoj om en polis undrar? Klart att man bara håller pallen varm för killen som gick till ica för att köpa läst.

En flygande kan fordonet få oavsett om föraren/ägaren finns i närheten.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top