Nicko@K.A.P
"Inte riktig funtad..."
Heja PÅLISEN!!
MaScoot skrev:Det var säkert samma polis som plockade mig på Västerbron igår. Han var fly förbannad å gorma om både ditten och datten i 5 minuter. När han märkte att jag inte var speciellt upprörd över något av det han sa så lugnade han ned sig och vi började snacka om annat istället.
Fattar inte varför poliser måste vara så j-vla otrevliga initiellt vid ett ingripande...jag menar vad är en för liten reg.plåt att bli arg för....det är väl bara att dela ut boten, påpeka att om man åker dit igen på samma grej så är det kontrollbesiktning som gäller.
Poliser verkar ta det personligt när en nisse går ut och köper en mini-skylt....kan inte tolka reaktionen på något annat sätt. Jag menar...om det är för att sätta sig i respekt så misslyckades den här polisen fatalt...iaf för mig.
Tyckte bara att han var patetisk med noll perspektiv på tillvaron.
CHROLO skrev:Ombesiktning kan inte överklagas, endast körförbud.
MaScoot skrev:.
Fattar inte varför poliser måste vara så j-vla otrevliga initiellt vid ett ingripande...jag menar vad är en för liten reg.plåt att bli arg för....det är väl bara att dela ut boten, påpeka att om man åker dit igen på samma grej så är det kontrollbesiktning som gäller.
QUOTE]
Håller med! Sila snacket, dela ut boten och åk. Men om du inte snackar så tycker konstapeln att du "sätter ribban"........
Chronic skrev:Vaddå klappar händer?
Jämfört med:Bandido skrev:Han börja babbla om att det inte satt nån reg-skylt på den. Jag sa bara att det måste inte finnas om den står parkerad.
Chronic skrev:Polisen har rätt att beställa bortbogsering av fordon utan nummerplåt. Lagen blev till typ -98 efter att många ( inkl jag ) tog av plåten för att slippa parkeringsböter.
Avarage skrev:Min erfarenhet är att de flesta poliser är bra att ha att göra med, även initialt! Men att om man skälv visar upp en taskig attityd så får man "svar på tal" tillbaks!
Jag har dock också själv blivit drabbad av poliser som "vaknat på fel sida" och agerat minst sagt oproffesionellt initialt vilket har retat upp mig och gjort även mig förbannad. Men oftast (det har väl hänt 2-3 gånger av tot kanske 10-15 gånger som jag av olika skäl haft kontakt med dem) har det då varit relativt unga poliser. :kocko
Medan de gånger då jag blivit som vänligast behandlad, och då efter att ha kört aningen för fort, har det varit grånande gentlemän som helt enkelt bara skött sitt jobb och som försöker få en så bra/trevlig dag som möjligt trotts situationen.
Vid ett tillfälle, när jag blev oproffesionellt behandlad (vilket trots allt är de gånger man tyvärr minns bäst) hade en trafikolycka mellan bil-mc skett efter en tvär högerkurva med dold sikt på en väg skyltad med 70 km/h som hastighetsbegränsning. Bilen hade svängt ut från bensinstationen på höger sida och motorcyklisten hade kört in i bilens vänstra bakhjul med sådan kraft att bakaxeln(alt. hjulbultarna gick av. Bilen stod i vilket fall som helst på sitt väntsra bakhjul som vikt sig under bakaxeln.
När jag kommer körandes står bilen exakt mitt i vägen och kan inte utan svårigheter flyttas. Polis/ambulans etc. står väl ur vägen inne på bensinstationen.
Jag ser bilen i relativt god tid, säg kanske när det är 30 m kvar och bromsar ner aningen innan jag väljer sida att köra förbi bilen på (höger sida om nu någon undrar). När jag sakta har rullat 50-100 m ytterligare kom jag att tänka på att där inte fanns någon varningsskylt som varnade andra trafikanter som kom från mitt håll så jag vänder om och rullar in på bensinstationen och där fram till en polisman som fn. stod overksam lutandes mot bagageluyckan på polisbilen.
Jag säger något i stil med (detta var flera år sedan så min exakta formulering minns jag inte):
- Ursäkta mig men bör det inte sättas ut en varningsskylt innan kurvan. Bilen står ju mitt i vägen och sikten är skymd så det är ju en farlig situation?
Svaret lät inte vänta på sig (som var något i stil med:
- Man skall anpassa hastigheten efter omständigheterna!
Vilket minst sagt retade upp mig så jag vände och körde därifrån med följande ord till polismannen:
- Skit i det då!
Hade man haft ork/lust hade jag mycket väl kunnat ta en diskussion och frågat honom varför det över huvud taget existerar varningstrianglar som numera dessutom är krav på att ha med inför besiktningen. Och varför man över huvud taget, rent generellt, anser att man iblans måste varna fiolk i trafiken med allt från skyltar om halt väglag, utfarter, järnvägsövergångar mm. mm???
Som tur är min erfarenhet av liknande poliser i minoritet jämfört med dem som agerar professionellt. Vad jag retar mig på är att det finns myndighetspersoner som agerar EXAKT lika dant (dvs. dåligt) i bra mycket värre situationer och då mot utsatta barn. Även detta har jag erfarenhet av men det är en helt annan historia!
Kör vackert!
// Niklas
Vad gäller ljudnivå där polisman eller fordonstekniker som blivit utsedd av rikspolisstyrelsen inte har fört med sig mätutrustning utan endast använder den inbyggda (dvs. öronen)?
Kan ett beslut om ombesiktning på dessa grunder överklagas eller gäller samma lag här?
Mvh!
// Niklas
CHROLO skrev:Även ljudnivån är en bedömning av polismannen. Örat räcker. Kan inte överklagas. Det är dock inget som jag ägnar mig åt.
CHROLO skrev:Även ljudnivån är en bedömning av polismannen. Örat räcker. Kan inte överklagas. Det är dock inget som jag ägnar mig åt.
sgtpepper skrev:...och någon politiker från Trafikutskottet .
Bandido skrev:Men om det då visar sig att ljudnivån var ok, och polisen har gjort en "öronbedömning", får man tillbaka pengarna for boten och besiktningen då?
Trist att bli av med stålarna om det inte stämmer..........
Bas_Rutten skrev:Det måste jag personligen säga att det känns ganska vanskligt. I och med att alla människor har ganska olik uppfattning om vad som kan kallas oväsen måste således alla poliser (som också är människor ) ha olika uppfattning om det. Om man då skulle få körförbud för att polisen i fråga gör en felaktig bedömning av en ljudnivå som ligger nära men ändå på rätt sida gränsen, så går det inte att överklaga! Det känns som en rätt bristfällig rättssäkerhet måste jag säga....
Ukiwaza skrev:Fordonslag (2002:574)
I don't give a shit
Yoshi_gixxeRR skrev:Jag fick flygande på min hoj när den stod parkerad!!!
Men det e klart jag skulle få flygande jag saknade ju....
REFLEX!!!!
Dessutom var det ännu värre med mina blinkers bak på hojen....
det var ju nästan 2cm för smalt mellan dom.
750:- i böter o ombesiktning
Vilken tur att jag möte den polismannen (Hamr.... ngt hette han)
Annars hade ju jag kanske åkt omkring med den vansinigt OLAGLIGA hojen
.../Yoshi
(o ja ni har nog redan förståt att jag inte direkt gillar polisen... ÖVERHUVUDTAGET!!!!!)
blub skrev:Hmm, varför ens säga att det är ens hoj om en polis undrar? Klart att man bara håller pallen varm för killen som gick till ica för att köpa läst.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|