Konstig styrning...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Min cykel beter sej konstigt vid styrning.
Kan inte sätta fingret på exakt hur de känns men den vill lixom göra "mutter svängar" o dyker lite lätt, speciellt åt vänster, i svängar. Den är liksom inte så stabil som den va förut.
Till saken hör att en polare tog en "sväng" västervik-hamburg-västervik på den förra veckan samt att de gnisslar lite om lagren fram. Kan slitaget mitt på däcket påverka? Har kollat framdäcket men tycker inte de är speciellt slitet just bara på mitten.

Någon som har upplevt samma sak?
Ska pilla lite ikväll så de skulle vara bra att veta vad man ska kolla efter speciellt noga.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det där med lagret låter ju inte så bra. :gnissla

Men sen kan bakdäckets skick även påverka styrningen nåt enormt. Plattslitna däck på mitten ger en sån där tippkänsla när du väl kommer ut på sidan där däcket fortfarande är runt. Glöm inte att kolla lufttrycket i däcken också. :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
1. Kolla lufttrycket, både fram (ca 2,5 kg) och bak (ca 2,9 kg).
2. Kolla styrlagren.

Båda sakerna kan ge såna fenomen. Slitet framdäck brukar inte ge just de effekterna, däremot kanske bakdäck....

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Katana 1168 skrev:
Gnisslar det om hjullagren???? Låt hojen stå tills du bytt!!!

:) Jo, jag vet, grejen är att dom är nybytta men ja har kört utan damtäta packboxar :fatta! Dom hade inte några såna hemma o jag tänkte: -jag kan ju köra ett tag utan täta boxar... aaa eller hur! Smart tänkt!
De är väl bara att slanta o köpa nya.

Penguin skrev:
Men sen kan bakdäckets skick även påverka styrningen nåt enormt. Plattslitna däck på mitten ger en sån där tippkänsla när du väl kommer ut på sidan där däcket fortfarande är runt. Glöm inte att kolla lufttrycket i däcken också.

Lufttrycket va de första ja kolla :tummenupp
Hur ska ja bli av med dom platta däcken då? Ligga o nöta i cirklar så dom slits jämt? :)
Kan hjullagren ha nån påverkan på styrningen?

Annars känns som om de bara va dom felen jag trodde då...
Bara att tjacka nya lager, fila lite på däcken o tvätta cykeln så funkar de väl säkert.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jåke skrev:
2. Kolla styrlagren.

Båda sakerna kan ge såna fenomen. Att däcken är slitna brukar inte ge just de effekterna...

Går man efter de man lärde sej på trafikskolan då? Luta cykeln o känner efter glapp bara? Bytte styrlager för 2 år sen men dom kanske slits halvsnabbt när man leker lite o kör stoppies o sånt?

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
mjukis skrev:
Hur ska ja bli av med dom platta däcken då? Ligga o nöta i cirklar så dom slits jämt?

Kassera och köp nya helt enkelt. Det kostar att ligga på topp vet du, och även att touringköra till Tyskland fram å tebax. :D

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
mjukis skrev:
Går man efter de man lärde sej på trafikskolan då? Luta cykeln o känner efter glapp bara? Bytte styrlager för 2 år sen men dom kanske slits halvsnabbt när man leker lite o kör stoppies o sånt?
Skulle tro att sånt har inverkan :rofl

Du kan använda körskolans variant, eller bara vrida styret mellan fulla utslag vid stillastående och känna om du har ett hack i mitten.
3:e alternativet är att känna med fingret vid det övre lagret (om du kommer åt) och sedan försöka röra hojen framåt/bakåt medan du håller den med handbromsen. Lite knepigt kanske, men glappar det känner man med fingret att det rör sig.

Det bästa är naturligtvis om du kan få upp hjulet i luften så det hänger obelastat när du kollar...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Penguin skrev:
Kassera och köp nya helt enkelt. Det kostar att ligga på topp vet du, och även att touringköra till Tyskland fram å tebax. :D

Det kostar att ha polare!! :) O inte en droppe sprit hade han med sej hem!!
Aja.. får se om jag klarar mej på dom däcken, kan kanske leka upp dom innan man sular om.

Jåke skrev:
Det bästa är naturligtvis om du kan få upp hjulet i luften så det hänger obelastat när du kollar...

Ska man köra på slangen när man kollar styrlagret då allstå? :hihi

Tack för svaren.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll