? Konstig undersökning MC...

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
? En tidigare representant för SMC-Stockholm har lagt ut detta i flera grupper. Undrar vad som ska fås ut för statistik ur denna i mitt tycke slarvigt utformade undersökning. Att 100% av de (86 av 450) medlemmar som svarat i denna grupp på bild "äger" sin hoj och har inga lån? Att de som inte svarat, äger inte en hoj eller ens kör MC? Blir lustig/missvisande statistik av detta gissar jag ? "Tänk på pocenten Helge..."

Screenshot_20231025_075848_Facebook.jpg

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag skulle också gissa att alternativet "Min hoj är betald med lånade pengar" hade fått fler träffar än de som hyr sin hoj. Men folk kanske anser att de äger sin hoj även om den är belagd med lån/köpt på kredit.

Språkpolisen i mig går också igång lite på att vissa alternativ är skrivna som frågor medan andra är skrivna som påståenden.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Om man inte äger en sak kan man väl inte använda den som säkerhet för ett lån till att börja med?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Om man inte äger en sak kan man väl inte använda den som säkerhet för ett lån till att börja med?
Jo, så kanske det är. Jag har alltid sett det som att banken äger åtminstone en del om den är betald med deras pengar.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jo, så kanske det är. Jag har alltid sett det som att banken äger åtminstone en del om den är betald med deras pengar.
I praktiken har du väl överlåtit makten över objektet till långivaren. Bara inte ägarskapet på papper. :D

Men om man belånar sitt hus för att köpa en hoj/bil/helikopter, vad "äger" man då av dessa om något?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk som har skulder upp över öronen anser ju att dom äger allt dom har lyckats ta lån på.

Folk säger ju att dom äger en volvo som dom leasar.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag hade hört med SMC:s kansli om det där verkligen är skrivet av en SMC representant. Känns troligare att någon försöker få fram info om var hojar kan finnas i syfte att stjäla dem helt enkelt. En kartläggning.

Jag tror och hoppas att SMC kan formulera sig bättre.

Skicka en länk till kansliet vetja.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag hade hört med SMC:s kansli om det där verkligen är skrivet av en SMC representant. Känns troligare att någon försöker få fram info om var hojar kan finnas i syfte att stjäla dem helt enkelt. En kartläggning.

Jag tror och hoppas att SMC kan formulera sig bättre.

Skicka en länk till kansliet vetja.
Jo, personen känner jag väl till så ingen som ska sno hojar. Tyckte att en person som jobbat 10 år med MC-frågor borde kunna uttrycka sig bättre och tror också att SMC och skrivet i deras namn skulle formulera sig annorlunda, korrekturläsa. Syftet med denna "undersökning" vet jag inte heller och någon slutsats vad den än må vara blir omöjlig. Tyckte bara den var konstigt gjord av någon som borde kunna bättre... Men intressant läsa vad ni här säger/tycker ?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med tanke på att stöldligan som inriktat sig på fyrhjulingar av ett visst märke tydligen hade köpt adresserna av transportstyrelsen "för riktade reklamutskick" så finns det ju bättre sätt att skaffa sig adresser till hojar.

Så att det skulle vara något försök till att stjäla tror jag inte på.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Folk som har skulder upp över öronen anser ju att dom äger allt dom har lyckats ta lån på.

Folk säger ju att dom äger en volvo som dom leasar.
Jag har inte hört någon säga att de äger en leasad bil, de "har" en. Det stämmer ju såtillvida att de har och brukar den, en del t o m vårdar den och slipper all skit som hör till ett ägande, t o m självrisk i ett närstående exempel. Mor leasade och den benämndes mest "leasingbilen". Vi köpte sen en sån åt henne och nu kommer tråkigheterna med att vara ägare. Hade hellre puttat till en summa.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jo, personen känner jag väl till så ingen som ska sno hojar. Tyckte att en person som jobbat 10 år med MC-frågor borde kunna uttrycka sig bättre och tror också att SMC och skrivet i deras namn skulle formulera sig annorlunda, korrekturläsa. Syftet med denna "undersökning" vet jag inte heller och någon slutsats vad den än må vara blir omöjlig. Tyckte bara den var konstigt gjord av någon som borde kunna bättre... Men intressant läsa vad ni här säger/tycker ?
Ja men då tar jag tillbaka min misstanke. ?

Men alternativet ”sitter du bakom din chaufför” fick min phishingradar att fullkomligt gå i taket.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
? En tidigare representant för SMC-Stockholm har lagt ut detta i flera grupper. Undrar vad som ska fås ut för statistik ur denna i mitt tycke slarvigt utformade undersökning. Att 100% av de (86 av 450) medlemmar som svarat i denna grupp på bild "äger" sin hoj och har inga lån? Att de som inte svarat, äger inte en hoj eller ens kör MC? Blir lustig/missvisande statistik av detta gissar jag ? "Tänk på pocenten Helge..."

View attachment 491152

Ibland är det tur att man missar en del när man inte är med i en massa grupper! :hihi

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med tanke på att stöldligan som inriktat sig på fyrhjulingar av ett visst märke tydligen hade köpt adresserna av transportstyrelsen "för riktade reklamutskick" så finns det ju bättre sätt att skaffa sig adresser till hojar.

Så att det skulle vara något försök till att stjäla tror jag inte på.
Vilket mårke är det?
Brp produkt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilket mårke är det?
Brp produkt?

Jag vet faktiskt inte, jag läste det i någon tidning, men dom hade härjat i norr och västerbotten och bara stulit ett enda märke, men ÅAS hade dom stulit massor av dom.

Kanske den enda godtagbara anledningen att skriva sina fordon på någon annan.

ÅAS går det tydligen att gå in och välja att man inte ska synas i köpta adresslistor

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år