Konstig varvräknare på R1 -00

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag var och kollade på en banhoj igår, R1 -00, som jag ev ska köpa, men den hade lite hyss för sig. Varvräknarn står 1 cm under 0 varv, och när man startar motorn så pendlar den mellan 9,5k varv och "klockan fem", den visar dock aldrig korrekt varvtal. När man stänger av den så hoppar nålen till 1 cm under 0 varv igen.
Den har visserligen ingen exup, men å andra sidan, då ska den ju visa rätt varv 3 sek, felkod 3 sek å exup-koderna är ju inte 9500 varv. Nu visade den ju aldrig rätt varv. Dock stannade den på 0 varv en gång.
Vad kan vara knas? Kass varvräknare, eller något mer intressant fel? :va

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Min ena cykel hade liknande fel.

Bifogat

• GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    33.8 KB · Visningar: 131
  • GetAttachment1.jpg
    GetAttachment1.jpg
    43.2 KB · Visningar: 132
  • GetAttachment2.jpg
    GetAttachment2.jpg
    31.6 KB · Visningar: 189

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Skulle rekommendera att lämna in till en urmakare eller dyl om du inte kan/har bra lödutrusting.
Är det det som är felet borde stiftet ligga där någon stans så bra löda dit.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skulle rekommendera att lämna in till en urmakare eller dyl om du inte kan/har bra lödutrusting.
Är det det som är felet borde stiftet ligga där någon stans så bra löda dit.
Vad gör stiftet, sitter det bara där, eller går det nån signal i det också? Om nu stiftet är kvar i panelen ja, det kan ju ha ramlat ur... :(
Det hade ju varit enklare om det var min hoj, att köpa den på chans känns sådär, och att börja löda i andras grejer känns också sisådär :gnissla

Tack för hjälpen iaf! :tummenupp

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Boinkar upp den här tråden lite. Efter lite forskande har jag kommit fram till att moppen är en -99'a. En -00-panel inhandlades, så varvräknaren mm funkar, men, då visare ju tempmätaren helt absurda värden istället, eftersom tempgivarna -99 och -00 är helt olika. En tanke var att byta givare, men dom är inte lika heller :( Så jag skulle vilja laga orginalinstrumentet. Så fler tips om vad som kan knasa vore inte så dumt :)

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Skulle det inte funka att ta varvräknardelar från din nya mätare, som ju verkar OK, och flytta till den gamla?

/frezon

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Givaren för Temperaturen är ju av PTC varian (Antar jag) om 99:an och 00 givaren har samma kurva (med det menar jag lutning på kurvan och att båda är linjära) men bara att den ena sensorn börjar vid ett annat ohm tal så skulle du kunna lägga dit en resistor för att kompensera den givaren som sitter i hojen så den lirar med din instrument panel.

Säg att du mäter på givaren med en vatten temp på 20C och du får 830 Ohm (Lite utav ett standard värde) jämför då det med vad det skulle varit på en givare av årsmodel 00. (Finns säkerligen tabeller) och sedan får du se om du skall ha ett motstånd i serie eller paralel koppla ett mot jord. jaga fram lite värden så skall jag nog kunna hjälpa dig.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Givaren för Temperaturen är ju av PTC varian (Antar jag) om 99:an och 00 givaren har samma kurva (med det menar jag lutning på kurvan och att båda är linjära) men bara att den ena sensorn börjar vid ett annat ohm tal så skulle du kunna lägga dit en resistor för att kompensera den givaren som sitter i hojen så den lirar med din instrument panel.

Säg att du mäter på givaren med en vatten temp på 20C och du får 830 Ohm (Lite utav ett standard värde) jämför då det med vad det skulle varit på en givare av årsmodel 00. (Finns säkerligen tabeller) och sedan får du se om du skall ha ett motstånd i serie eller paralel koppla ett mot jord. jaga fram lite värden så skall jag nog kunna hjälpa dig.
Jag klurade lite på en sån "fullösning" också, men elkunskaperna räckte inte hela vägen :(
På 99'an har man följande "kurva":
47.5 ~ 56.8 Ohm at 80 °C
16.5 ~ 20.5 Ohm at 115 °C
-00'an har lite andra värden:
9.7  11.4 kOhm at 50 °C
3.4  4.0 kOhm at 80 °C
1.6  1.9 kOhm at 105 °C
1.1  1.2 kOhm at 120 °C
Det vore ju kanon om du kunde klura ut en bra lösning på det! :Bugar

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag klurade lite på en sån "fullösning" också, men elkunskaperna räckte inte hela vägen :(
På 99'an har man följande "kurva":
47.5 ~ 56.8 Ohm at 80 °C
16.5 ~ 20.5 Ohm at 115 °C
-00'an har lite andra värden:
9.7  11.4 kOhm at 50 °C
3.4  4.0 kOhm at 80 °C
1.6  1.9 kOhm at 105 °C
1.1  1.2 kOhm at 120 °C
Det vore ju kanon om du kunde klura ut en bra lösning på det! :Bugar

Det där går säkert att fixa till, men det kanske inte blir direkt superenkelt. En möjlig lösning skulle kunna vara en microcontroller med A/D-omvandling och analogutgång som helt enkel får översätta värdena. Dock skulle det vara en del jobb, och jag hade nog fulmeckat dit en annan sensor med tillhörande analog mätare istället. :)

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
absolut enklaste å billigaste lösningen måste väl vara att köpa en helt extern vattentemp mätare med egen givare?

alternativ 2 köpa en ny eftermarknads display som ligger runt 2k som visar allt vad gäller fart varv, temp mm mm.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det där går säkert att fixa till, men det kanske inte blir direkt superenkelt. En möjlig lösning skulle kunna vara en microcontroller med A/D-omvandling och analogutgång som helt enkel får översätta värdena. Dock skulle det vara en del jobb, och jag hade nog fulmeckat dit en annan sensor med tillhörande analog mätare istället. :)
Nja, iofs vore det ju häftigt med en liten egen serverpark, men det känns som lite övervåld i sammanhanget :hihi
En lös mätare har jag klurat på också, fast lite viktfetischist är man ju på racemoppen :rolleyes:

absolut enklaste å billigaste lösningen måste väl vara att köpa en helt extern vattentemp mätare med egen givare?

alternativ 2 köpa en ny eftermarknads display som ligger runt 2k som visar allt vad gäller fart varv, temp mm mm.
Inte alls säkert att det är billigast med ny givare, men enklast? Helt klart! :tummenupp
Eftermarknadsdisplay hade inte vart så dumt, men det känns som att jag hellre lägger dom pengarna på däck å soppa istället :gnissla
Jag har två -99-displayer, och en -00, ingen funkar perfekt :huvet
En -99'a har epileptisk varvräknare, den andra -99'an hoppar upp till 5k varv och glider långsamt ner till ca 2k varv med motorn avstängd, dvs mår konstigt (ja, den ska varna för exup med motorn avstängd, men det är 7k varv).
Och -00'an då, som visar rätt på allt utom temperaturen :huvet
De vore väl fan om man inte skulle kunna bygga något fungerande av allt det där?! :va :4skrika

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
ne det går inte lösa ditt problem med tempgivaren med o bara mecka ditt ett motstånd. det är inte samma lutning på kurvorna. tyvär. men hur svårt kan det vara o få dit den tempgivaren från en 00:a? för grov gänga? prova o sätt den i en svarv o gänga om den. fär liten gänga. ja då måste det finnas någon form av steghylsa (insattsgänga)

Sen en liten fråga. det är la inte varvräknaren som skickar ut felkoden? den är vell igentligen bara ett verktyg för databoxen att visa felkoden. Mao. felkoderna är knutna till årsmodellen på databoxen o inte varvräknaren.

Har jag fel?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
ne det går inte lösa ditt problem med tempgivaren med o bara mecka ditt ett motstånd. det är inte samma lutning på kurvorna. tyvär. men hur svårt kan det vara o få dit den tempgivaren från en 00:a? för grov gänga? prova o sätt den i en svarv o gänga om den. fär liten gänga. ja då måste det finnas någon form av steghylsa (insattsgänga)
Ja, det borde gå, dom har samma gäng mm, det är anslutningarna som ser olika ut bara. Min har ett stift på givaren och en annan kabel som jordar i kylarn, -00 å framåt har två kontakter på givaren. Måste kolla elschemat om det går att ta bort jordningen å sätta den direkt på givaren istället. Å sen måste jag hitta en beg givare, nya kostar dom 650:- :(

Sen en liten fråga. det är la inte varvräknaren som skickar ut felkoden? den är vell igentligen bara ett verktyg för databoxen att visa felkoden. Mao. felkoderna är knutna till årsmodellen på databoxen o inte varvräknaren.

Har jag fel?
Nej, varvräknaren i sig visar dom bara, helt korrekt! Men om det är databoxen, eller alla roliga kretsar i instrumentet som skapar den, det vet jag inte. Jag har dock jämfört felkoderna, och dom verkar vara samma!

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS